Po rekordowym 2024 r., w którym branża leasingowa wzrosła o 10,4% r/r, w tym roku jej wzrost może przyspieszyć do 13% r/r, przewidują przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu (ZPL).
„Segment agro powinien odbijać w tym roku w górę – myślę, iż możemy liczyć na ok. 10% w tym segmencie. Lepsza będzie sytuacja dla branż powiązanych z eksportem – w ubiegłym roku eksport towarów spadł o 1%, w tym spodziewamy się 6-7% wzrostu. Dla całej branży nie będzie to rok boomu, ale możemy liczyć na dwucyfrowy wzrost. Segment maszyn urośnie o 10%, segment pojazdów lekkich o 15%, ciężkich [powyżej 3,5 t] o 10%. W sumie branża urośnie w skali całego roku o 13%” – powiedział główny ekonomista ZPL i EFL Marcin Nieplowicz podczas spotkania z dziennikarzami.
Eksperci przewidują, iż łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym obecnym roku przekroczą 125 mld zł. W podobnym tempie wzrośnie finansowanie udzielone leasingiem (o 13,3%), jak i pożyczkami leasingowymi (12,9%).
Nieplowicz podkreślił, iż wiele będzie zależało od sytuacji gospodarczej w Unii Europejskiej.
„Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy na odblokowywanie funduszy europejskich w ramach KPO, co także spowoduje większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje. A dla 66% z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji” – powiedziała prezes ZPL Monika Constant.
ZPL spodziewa się spadku leasingu aut elektrycznych, ze względu na zmiany w rządowym programie wsparcia zakupu takich pojazdów, który w obecnej odsłonie nie obejmuje już swoim działaniem firm, a jedynie jednoosobowe działalności gospodarcze i konsumentów.
„W ubiegłym roku zanotowaliśmy spory udział leasingu aut elektrycznych, ich udział wzrósł z 1% w 2023 r. do 3% w ubiegłym. Ze względu na zmiany regulacyjne w tym roku oczekujemy raczej spadku” – powiedział prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu ZWiL i prezes Arva Robert Antczak.
Constant zwróciła uwagę, iż 65% zarejestrowanych w ubiegłym roku aut elektrycznych była finansowana leasingiem.
Branża leasingowa zakończyła 2024 rok wzrostem o 10,4%, a wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł.
„Motorem wzrostu był leasing pojazdów lekkich, które stanowią 54,7% całego leasingu wobec 48,7% rok wcześniej. To był również najszybciej rosnący segment. Inna sytuacja była w segmencie pojazdów ciężkich, który od sześciu kwartałów notuje spadki” – stwierdziła Constant.
Jak tłumaczył Nieplowicz, to efekt spowolnienia gospodarczego w krajach Unii Europejskiej – polskie firmy transportowe są na tym rynku istotnym graczem i są wrażliwe na zawirowania gospodarcze na tych rynkach.
Prezes ZPL zwróciła również uwagę na zamianę struktury klientów firm leasingowych.
„Obserwujemy wzrost udziału mikroprzedsiębiorców 49% do 55%. Odbyło się to kosztem średnich i dużych firm” – powiedziała Constant.
Źródło: ISBnews