Z dróg na tory, czyli jak wygląda multimodalny transport towarów w Afryce

1 miesiąc temu

CEVA Logistics podejmuje kolejne kroki w kierunku rozwoju swoich usług na Czarnym Kontynencie. jeżeli chodzi o transport towarów w Afryce, firma stawia na zrównoważone rozwiązania, które wykorzystują połączenie transportu drogowego i kolejowego. Zwiększenie udziału kolei w przewozach ma najważniejsze znaczenie, nie tylko dla poprawy wydajności operacyjnej, ale także dla zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko.

Jak wygląda transport towarów w Afryce?

Obecnie głównym środkiem transportu w Afryce jest transport drogowy, który odpowiada za około 80% przewozów towarowych na kontynencie. Jednak transport drogowy towarów w Afryce walczy z licznymi wyzwaniami, z których kluczowym problemem pozostaje słabo rozwinięta infrastruktura. Tylko 27% dróg na kontynencie jest utwardzonych, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo i efektywność transportu. Dla porównania, w Indiach i Chinach ten odsetek wynosi odpowiednio 60% i 66%.

Problemy dotykają również transportu kolejowego. Tylko 70% afrykańskich linii kolejowych jest w pełni funkcjonalnych, a przewozy koleją obejmują jedynie 2% całkowitego wolumenu towarów. W Europie, dla kontrastu, ponad 50% ładunków transportuje się koleją. Pomimo tych trudności, kolejowy transport towarów w Afryce ma ogromny potencjał, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji na globalnych rynkach, gdzie efektywność i zrównoważony rozwój są kluczowe.

CEVA Logistics aktywnie rozwija swoje usługi na kontynencie afrykańskim. Zaczynając swoją działalność w zaledwie pięciu krajach w 2019 roku, w tej chwili posiada oddziały w prawie 25 państwach, a działalność operacyjna obejmuje ponad 40 krajów.

Ważne jest również bezpieczeństwo przewożonych towarów, szczególnie w trudnych afrykańskich warunkach transportowych. Współpracując z Grupą CMA CGM, firma wprowadziła zaawansowane systemy zabezpieczeń dla 40-stopowych kontenerów przewożonych koleją. Każdy kontener otrzymuje unikalny numer identyfikacyjny oraz kod PIN, co dodatkowo chroni ładunki przed nieautoryzowanym dostępem. Przed każdym transportem kontenery są zabezpieczane, a zdjęcia z załadunku są przesyłane do odbiorców wraz z kodem PIN, co pozwala na pełną kontrolę i integralność przewożonych towarów.

Ceva Logistics

Sukces pierwszego pociągu blokowego

W ostatnim czasie CEVA Logistics zrealizowała swoją pierwszą dostawę pociągiem blokowym w Afryce. Transport ten odbył się na trasie z portu Cornelder w Mozambiku do stolicy Zimbabwe, Harare, na dystansie 549 km. Przy tej operacji CEVA współpracowała z władzami portowymi w Mozambiku oraz z tamtejszym przewoźnikiem kolejowym, CFM. W efekcie udało się przewieźć towary dla ponad 10 klientów, co było znaczącym krokiem naprzód w rozwoju usług logistycznych CEVA na afrykańskim rynku.

Dzięki partnerom takim jak CEVA Logistics możemy zapewniać niezawodne i opłacalne transgraniczne usługi kolejowe, łącząc afrykańskie porty z miejscami dostaw na lądzie. Niedawno CEVA zarezerwowała u nas cały pociąg, którym przewieziono ponad 30 kontenerów. Przejście z przewozów ładunków zatłoczonymi afrykańskimi drogami na niezawodny transport kolejowy to scenariusz korzystny dla obu stron, CEVA może efektywniej obsługiwać klientów, a jednocześnie redukować emisję CO2 i wspierać rozwój infrastruktury – mówi Emanuel Chacanza, dyrektor kolei w Mozambiku.

Kolejnym kamieniem milowym jeżeli chodzi o transport kolejowy w Afryce było zorganizowanie przez CEVA pierwszego transportu transformatorów energetycznych dzięki rozwiązań multimodalnych. Było to jednocześnie pierwsze takie przedsięwzięcie na kontynencie, gdzie wrażliwe na wstrząsy urządzenia zostały przewiezione koleją.

W przypadku tej dostawy, CEVA musiała opracować szczegółowy plan logistyczny, uwzględniający specyfikę transportowanego ładunku oraz warunki infrastruktury. Kluczowym wyzwaniem było naprawienie uszkodzonych torów, a także zastosowanie innowacyjnych technologii, takich jak monitory wstrząsów oraz gumowe maty, które zabezpieczyły transformatory przed uszkodzeniami. Transport z tanzańskiego portu Dar es Salaam do stacji Mzenga i Fuga zajął łącznie 5 dni, z czego 170 km pokonano drogą, a 120 km koleją.

Wsparcie przejścia na transport kolejowy w Afryce jest ważnym elementem strategii logistycznej CEVA. Inwestując w innowacyjne rozwiązania multimodalne, nie tylko stawiamy czoła wyzwaniom związanym ze złym stanem dróg i zatłoczeniem, ale też redukujemy nasz ślad węglowy. Zrealizowane ostatnie projekty pokazują ogromny potencjał transportu kolejowego w łączeniu państw śródlądowych z kluczowymi portami, przy jednoczesnym wsparciu handlu regionalnego i międzynarodowego – mówi Antonio Pacciolla, szef transportu lądowego i kolejowego w CEVA Logistics w Indiach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Przez tunel prosto do Afryki. Ambitne plany Hiszpanii w końcu się spełnią?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału