Transformacja cyfrowa – obok transformacji formatu i transformacji odpowiedzialności – jest jednym z głównych kierunków strategicznych w rozwoju sieci handlowych.
Liderem takiej transformacji w Polsce jest Żabka. Praktycznie każdy obszar działalności sieci został objęty transformacją. Ponad 15 proc. osób zatrudnionych w centrali Żabki to osoby zajmujące się nowymi technologiami. Sztuczna inteligencja, zaawansowana analityka, uczenie maszynowe to narzędzia, które na co dzień wspierają ludzi w podejmowaniu decyzji biznesowych.
Trudno już dzisiaj wyobrazić sobie pracę bez wsparcia tego typu rozwiązań. Przykładem jest aplikacja mobilna Żabki skierowana do konsumentów, która jest jedną z najbardziej popularnych aplikacji konsumenckich w Polsce. Tworzy ona pomost pomiędzy światem realnym i cyfrowym. Warto podkreślić niezwykle istotny fakt, który być może z punktu widzenia klienta nie jest tak bardzo widoczny i namacalny.
Segmentacja i personalizacja
– Mam na myśli segmentację i personalizację. My dzisiaj, wykorzystując rozbudowane algorytmy biorące pod uwagę bardzo wiele czynników, jesteśmy w stanie z chirurgiczną precyzją dopasować zarówno format sklepu, layout sklepu, ale też i asortyment – powiedział serwisowi eNewsroom.pl podczas Kongresu Retail Trends 2023 Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych Żabka Polska. – Dzięki temu klient przychodząc do swojego sklepu ma ten asortyment, którego rzeczywiście oczekuje. I to jest niezwykle istotna wartość z punktu widzenia klienta. Druga rzecz to elastyczność formatu.
Jesteśmy w stanie dopasować się do każdej lokalizacji. Odnosząc to do naszej ekspansji – proszę zauważyć, iż w ciągu ostatnich kilku lat nasz format bardzo mocno się zmienił. Dziś jesteśmy obecni jako Żabka mobilna, Żabka kontenerowa, ale również Żabka autonomiczna. Dosłownie kilka tygodni temu otworzyliśmy pierwszą wyspę Żabki w centrum handlowym, a kolejne kilka czeka już do otwarcia jeszcze w pierwszym półroczu. Tak więc nasza elastyczność formatu bez wątpienia decyduje o dzisiejszym sukcesie Żabki. Wierzę głęboko, iż dopasowanie, segmentacja i odpowiednio skrojona oferta oraz asortyment to jest to, czego od nas dzisiaj oczekuje konsument – wskazuje Kijewski.