Czy kontrowersyjna promocja z papierosami w aplikacji Żabka przekroczyła granice prawa i etyki? Sieć gwałtownie wycofała swoją ofertę, jednak Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało interwencję. Jakie były motywy wprowadzenia takiej promocji oraz jakie mogą być jej dalsze konsekwencje?
Kontrowersyjna promocja w aplikacji Żabka
Sieć sklepów Żabka wprowadziła nową ofertę promocyjną w swojej aplikacji lojalnościowej. Klienci mieli możliwość skorzystania z promocji „1+1„, gdzie za symboliczną złotówkę mogli dodać do rachunku kawę, hot doga czy kanapkę, jeżeli zakupili wyroby tytoniowe. Oferta była wprowadzona w tak zwanej „strefie palenia”, teoretycznie dostępnej tylko dla pełnoletnich klientów. Niemniej jednak promocja ta wywołała wiele kontrowersji, zarówno ze względu na jej charakter, jak i potencjalne negatywne skutki dla zdrowia klientów.
Czytaj również: Żabka buduje nowy obiekt magazynowy. To największa inwestycja infrastrukturalna sieci
W odpowiedzi na falę krytyki, sieć Żabka postanowiła wycofać swoją kontrowersyjną promocję. Firma przyznała w oświadczeniu, iż choćby jeżeli nie doszło do naruszenia prawa, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. W związku z tym Żabka zdecydowała się na zaostrzenie kryteriów komunikacyjnych w przyszłości, aby uniknąć podobnych kontrowersji oraz zapewnić, iż przekaz firmy będzie pozytywnie odbierany przez klientów.
Zapowiedź interwencji ze strony Ministerstwa Zdrowia
Mimo szybkiego wycofania promocji przez sieć Żabka, Ministerstwo Zdrowia postanowiło zareagować. Władze zapowiedziały, iż skierują sprawę do prokuratury i UOKiK. Resort zdrowia uważa, iż reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna, niezależnie od tego, do jak wąskiego grona osób jest kierowana. Polskie prawo zakazuje reklamy papierosów w mediach, a także wymieniania ich na bony rabatowe w programach lojalnościowych.
Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i @UOKiKgovPL . Liczymy, iż dla @Zabka_PL zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę https://t.co/fH3vq45O0y
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) May 9, 2023
Czytaj również: Coraz mniej ludzi pali papierosy – to zasługa polityków i statystyków
Polskie prawo jest bardzo restrykcyjne w kwestii reklamy wyrobów tytoniowych. Zakaz dotyczy m.in. reklam na nośnikach zewnętrznych, w telewizji, radiu oraz w prasie. Warto również podkreślić, iż papierosy nie mogą być przedmiotem różnych loterii promocyjnych, nie można wymieniać na nie bonów rabatowych w programach lojalnościowych, a także nie wolno reklamować rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. Dlatego wprowadzenie takiej promocji przez Żabkę mogło być odbierane jako działanie niezgodne z obowiązującymi przepisami.
Żabka musi się mierzyć z odpowiedzialnością społeczną
Sieć sklepów Żabka, mając na swoim koncie ponad 9000 sklepów w Polsce oraz dużą grupę lojalnych klientów, powinna dbać o odpowiedzialność społeczną oraz etyczność swoich działań. Wprowadzenie kontrowersyjnej promocji mogło być próbą zwiększenia sprzedaży wyrobów tytoniowych, jednak przyniosło także negatywny wydźwięk w opinii publicznej. Wycofanie promocji i wprowadzenie zaostrzonych kryteriów komunikacyjnych może być krokiem w dobrym kierunku, jednak warto pamiętać, iż konsekwencje takich działań mogą być długotrwałe.
InPost zablokował nadanie paczki w Żabce! Koniec współpracy?