Miłośnicy kolei i pasjonaci historii niedługo zyskają nowy cel podróży w Azji Południowo-Wschodniej. Wietnam planuje wypuścić na tory odnowione zabytkowe parowozy z lat 60.
Zabytkowe parowozy zyskały drugie życie
Według Wafaifo Optimisers, marki hotelarskiej zarządzającej projektem, dwa zabytkowe parowozy Revolution Express to ostatnie funkcjonujące pociągi parowe w Wietnamie, datowane na okres, gdy kraj był jeszcze francuską kolonią.
W ciągu ostatnich lat pociągi były stopniowo odnawiane, przywracając je do pełnej funkcjonalności dzięki oryginalnych części. Proces ten był prowadzony przez ostatnich czynnych inżynierów parowych, pracujących dla narodowego operatora kolejowego.
Teraz zabytkowe parowozy są niemal gotowe do obsługi turystów i gości. Pierwsze przejazdy zaplanowane są na koniec tego lub na początek przyszłego roku. Bilety nie są jeszcze dostępne w sprzedaży i choćby nie wiadomo, jaka jest ich cena. Informacje dotyczące rezerwacji mają zostać udostępnione w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Zabytkowe parowozy pojadą malowniczą trasą
Wafaifo podało, iż zabytkowe parowozy będą podróżować pomiędzy centralnym Da Nang, znanym z nadmorskich ośrodków wypoczynkowych, a dawną stolicą królewską Hue, słynącą z wielu pałaców i rozbudowanych grobowców królewskich.
Każdy pociąg będzie miał dwa wagony w stylu retro do przewozu pasażerów, a także wagon kuchenny i bagażowy. Wizualizacje wnętrz wagonów prezentują luksusowe wyposażenie, nawiązujące do kolonialnej historii Francji, z mahoniowymi meblami, złotymi detalami i dekoracyjnymi płytkami.
Duże okna po obu stronach wagonu zapewnią pasażerom dobry widok na mijające krajobrazy, gdy pociąg będzie podróżował przez nadmorski pas gór Hai Van, słynący z zielonych wzgórz wznoszących się ponad szerokim morzem, oraz przez wieś Lang Co, znaną z rybackiej społeczności i bogactwa owoców morza.
Oprócz wystroju wnętrz, który odnosi się do historii Wietnamu, w wagonach pojawią się także pracownicy ubrani w stroje z epoki oraz orkiestra dęta w wojskowych mundurach, która będzie witać wsiadających gości.
Nesteśmy dumni, iż możemy przywrócić te historyczne pociągi do życia i ukazać najważniejsze etapy historii Wietnamu – od okresu cesarskiego, przez epokę kolonialną, aż po walkę o niepodległość – powiedział Michael Gebbie, przewodniczący Indochina Rail Tourist Service.
Pokolonialna historia Wietnamu
Wietnam ogłosił swoją niepodległość od Francji już w 1945 roku, jednak ani Francja, ani Stany Zjednoczone nie uznały tego faktu. Co więcej, Amerykanie przez cały czas wspierały Francję, dostarczając jej sprzęt wojskowy do walki z wietnamskimi partyzantami.
W roku 1954, Wietnam zatwierdził porozumienia genewskie, co doprowadziło do podziału kraju na dwie części: północ komunistyczną i południe wspierane przez USA, co rozpoczęło długotrwałą i krwawą wojnę, trwającą prawie dwie dekady. Wojna zakończyła się dopiero w roku 1975 po upadku Sajgonu (teraz znany jako Ho Chi Minh), przynosząc ponad 1,3 miliona ofiar wśród żołnierzy ze wszystkich stron konfliktu oraz miliony ofiar wśród wietnamskiej ludności cywilnej.
Obecnie wiele atrakcji turystycznych w Wietnamie oddaje hołd przeszłości kraju, począwszy od pomników wojennych po starożytne cytadele, które zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wietnamskie władze mają nadzieję, iż zabytkowe parowozy pomogą w poznawaniu historii tego kraju.
Może i w Rosji jest bieda, ale za to będą też szybkie pociągi! Całe dwa!