Zachwycający miks starej zabudowy, świata muzyki i nowoczesnych form

archinea.pl 1 rok temu

Filharmonia w Hamburgu projektu pracowni Herzog & de Meuron to nie tylko przestrzeń dla muzyki – to pełnowartościowy kompleks mieszkalno-kulturalny. Sala koncertowa na 2100 miejsc i sala kameralna na 550 słuchaczy zostały osadzone pomiędzy luksusowymi mieszkaniami a hotelem pięciogwiazdkowym, który mieści restauracje, centrum zdrowia i fitness oraz sale konferencyjne. Historyczny budynek Kaispeicher A, który długo był milczącym pomnikiem powojennej ery i okazjonalnie gościł różnego typu wydarzenia został przekształcony w pulsujące, międzynarodowe centrum dla miłośników muzyki. Filharmonia stała się symbolem Hamburga, stanowi magnes zarówno dla turystów, jak i dla świata biznesu. Szklana elewacja, składająca się częściowo z zakrzywionych paneli, zamienia nowy budynek, osadzony na szczycie starego, w gigantyczną, mieniącą się niczym kryształ formę, która odbija na swojej elewacji obrazy nieba, wody i miasta.


Filharmonia w Hamburgu / Elbphilharmonie Hamburg
Projekt: Herzog & de Meuron
Partnerzy: Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Ascan Mergenthaler (Główny projektant), David Koch (Menadżer projektu)
Akustyka:
Nagata Acoustics Inc., Los Angeles / USA, Tokyo / Japonia
Zdjęcia: Iwan Baan

Filharmonia w Hamburgu


Kaispeicher to miejsce, o którym większość zamieszkałych w Hamburgu wiedziała, ale nigdy naprawdę nie zwracała na nie uwagi. Kilka lat temu stał się nowym centrum życia społecznego, kulturalnego i codziennego dla mieszkańców i dla odwiedzających z całego świata. Zbyt często nowe centra kulturalne wydają się być przeznaczone tylko dla nielicznych uprzywilejowanych. Aby uczynić nową Filharmonię miejscem naprawdę publicznym, konieczne jest zapewnienie nie tylko atrakcyjnej architektury, ale również atrakcyjnego miksu funkcji miejskich.

Zrealizowany kompleks mieści salę Filharmonii, salę kameralną, restauracje, bary, taras panoramiczny z widokiem na Hamburg i port, apartamenty, hotel oraz miejsca parkingowe. Te różnorodne funkcje są połączone w jednym budynku, tak jak w mieście. Dwie sprzeczne i nakładające się formy architektoniczne dawnej części magazynowej Kaispeicher oraz Filharmonii zapewniają interesujące, zróżnicowane sekwencje przestrzenne: z jednej strony oryginalny i archaiczny charakter budynku, związany z portem, z drugiej strony wystawne, eleganckie wnętrze. Pomiędzy nimi znajduje się rozległa układ przestrzeni publicznych i prywatnych, o różnym charakterze i skali.

Budynek Kaispeicher A, zaprojektowany przez Wernera Kallmorgena, został zbudowany w latach 1963-1966 i służył jako magazyn aż do końca poprzedniego wieku. Początkowo zbudowany, aby wytrzymać wagę tysięcy ciężkich worków z ziarnami kakaowca, teraz wykorzystuje swoją solidną konstrukcję do podtrzymywania nowej Filharmonii. Potencjał strukturalny i wytrzymałość starego budynku zostały wykorzystane do przeniesienia ciężaru nowej konstrukcji spoczywającej na jego szczycie. Solidny, niemal odizolowany budynek stanowi zaskakująco idealne fundamenty dla sali koncertowej.

Nowy budynek został wyciągnięty z kształtu Kaispeicher – jest identyczny pod względem planu z ceglanym blokiem starszego budynku, nad którym się wznosi. Jednak na górze i na dole nowa konstrukcja przyjmuje inne podejście niż cichy, prosty kształt magazynu. Falisty dach nowej przestrzeni unosi się dynamicznie ku niebu.

Obiekt Elbfilharmonie to punkt orientacyjny widoczny z daleka, nadający zupełnie nowy wertykalny akcent dla charakterystycznej panoramy miasta.

Jakim rodzajem przestrzeni jest filharmonia? gwałtownie stało się jasne, iż Hamburska Filharmonia będzie się różnić od pierwowzoru, filharmonii Scharouna. Już sama lokalizacja, czyli port i istniejący magazyn – zachęcają do zmiany. To projekt XXI wieku, który byłby nie do pomyślenia wcześniej. Zachowana została jednak fundamentalna idea Filharmonii jako przestrzeni, w której orkiestra i dyrygent znajdują się pośrodku publiczności: tutaj architektura i rozmieszczenie kondygnacji czerpią swoje inspiracje z logiki akustycznego i wizualnego postrzegania muzyki, wykonawców i publiczności.

Ale ta logika prowadzi też do innych wniosków. Ludzie, czyli połączenie publiczności i muzyków, kształtują przestrzeń. Pod tym względem niezwykły obiekt przypomina typologię stadionu piłkarskiego, którą projektanci z renomowanej pracowni rozwijali we wcześniejszych latach, mając na celu umożliwienie niemal interaktywnej bliskości między publicznością a sportowcami. Architekci analizowali również archaiczne formy teatru, takie jak londyński Shakespeare’s Globe. Złożona geometria sali łączy organiczny przepływ z wyrazistym, prawie statycznym kształtem. Chodzenie, stanie, siedzenie, widzenie, bycie widzianym, słuchanie… wszystkie czynności i potrzeby ludzi w sali koncertowej są wyraźnie wyrażone w architekturze przestrzeni. Ta przestrzeń, wznosząca się pionowo niemal jak namiot, oferuje miejsce dla 2100 osób gromadzących się, aby cieszyć się tworzeniem i słuchaniem muzyki. Kształt sali definiuje strukturę przestrzeni i został odzwierciedlony w sylwecie budynku.

Zespół projektowy: Jan-Christoph Lindert (Associate, Project Director), Nicholas Lyons (Associate, Project Architect), Stefan Goeddertz (Associate, Project Architect), Christian Riemenschneider (Associate, Project Manager), Henning Severmann (Project Manager), Stephan Wedrich (Associate, Project Director until 2012), Carsten Happel (Associate, Project Manager)

Birgit Föllmer (Project Manager Main Concert Hall), Kai Zang (Project Manager Detailing New Building and Small Hall), Peter Scherz (Project Manager Granary, Kaistudio), Jan Per Grosch (Project Manager Envelope)

Christiane Anding, Thomas Arnhardt, Petra Arnold, Christian Baumgarten, Tobias Becker, Johannes Beinhauer, Uta Beissert, Lina Mareike Belling, Andreas Benischke, Inga Benkendorf, Christine Binswanger (Partner), Johannes Bregel, Francesco Brenta, Jehann Brunk, Julia Katrin Buse, Ignacio Cabezas, Jean-Claude Cadalbert, Maria Christou, Sergio Cobos Álvarez, Massimo Corradi (Digital Technologies), Guillaume Delemazure, Annika Delorette, Fabian Dieterle, Annette Donat, Philipp Doukakis, Patrick Ehrhardt, Carmen Eichenberger, Stephanie Eickelmann, Magdalena Agata Falska, Daniel Fernández, Stephan Flore, Hans Focketyn, Bernhard Forthaus, Andreas Fries, Asko Fromm, Florian Gast, Catherine Gay Menzel, Marco Gelsomini, Ulrich Grenz, Jana Grundmann, Hendrik Gruss, Luis Guzmán Grossberger, Christian Hahn, Yvonne Hahn, Naghmeh Hajibeik, David Hammer, Michael Hansmeyer, Nikolai Happ, Bernd Heidlindemann, Anne-Kathrin Hellermann, Magdalena Hellmann, Lars Höffgen, Philip Hogrebe, Ulrike Horn, Robert Hösl (Partner), Michael Iking, Ina Jansen, Nils Jarre, Damun Jawanrudi, Jürgen Johner (Associate), Leweni Kalentzi, Julia Kniess, Andreas Kimmel, Anja Klein, Frank Klimek, Alexander Kolbinger, Benjamin Koren, Tomas Kraus, Jonas Kreis, Nicole Lambrich, Jana Lasorik, Matthias Lehmann, Monika Lietz, Julian Löffler, Philipp Loeper, Thomas Lorenz, Christina Loweg, Florian Loweg, Xiaojing Lu, Femke Lübcke, Tim Lüdtke, Lilian Lyons, Jan Maasjosthusmann, Janos Magyar, Klaus Marten, Petrina Meier, Götz Menzel, Alexander Meyer, Simone Meyer, Henning Michelsen, Alexander Montero Herberth, Felix Morczinek, Jana Münsterteicher, Christiane Netz, Andreas Niessen, Monika Niggemeyer, Mònica Ors Romagosa, Argel Padilla Figueroa, Benedikt Pedde, Sebastian Pellatz, Malte Petersen, Jorge Manuel Picas de Carvalho, Philipp Poppe, Alrun Porkert, Yanbin Qian, Robin Quaas, Julian Raffetseder, Holger Rasch (Digital Technologies), Leila Reese, Chantal Reichenbach, Leonard Reichert, Thorge Reinke, Ina Riemann, Nina Rittmeier, Dimitra Riza, Miguel Rodríguez Martínez, Guido Roth, Christoph Röttinger, Patrick Sandner, Philipp Schaerer (Digital Technologies), Chasper Schmidlin, Alexandra Schmitz, Martin Schneider, Leo Schneidewind, Malte Schoemaker, Katharina Schommer, Helene Schüler, Katrin Schwarz, Gerrit Christopher Sell, Heeri Song, Nadine Stecklina, Markus Stern, Sebastian Stich, Sophie Stöbe, Stephanie Stratmann, Kai Strehlke (Digital Technologies), Ulf Sturm, Stefano Tagliacarne, Anke Thestorf, Henning Többen, Kerstin Treiber, Florian Tschacher, Chih-Bin Tseng, Jan Ulbricht, Inga van Husen, Florian Voigt, Jonathan Volk, Maximilian Vomhof, Constance von Rège, Christof Weber, Ruth Maria Weber, Catharina Weis, Philipp Wetzel, Douwe Wieërs, Julius Wienholt, Julia Wildfeuer, Boris Wolf, Patrick Yong, Xiang Zhou, Bettina Zimmermann, Marco Zürn

Pokaż więcej


Idź do oryginalnego materiału