Visa ogłosiła przełomowy krok w rozwoju handlu wspieranego przez sztuczną inteligencję: we współpracy z partnerami zrealizowano setki bezpiecznych transakcji zainicjowanych przez agentów AI. Ten sukces może oznaczać, iż 2025 będzie ostatnim rokiem, w którym konsumenci kupują i płacą samodzielnie. Płatności realizowane przez agentów AI przechodzą bowiem z fazy eksperymentalnej do powszechnej adopcji.
–Dzięki partnerom Visa, którzy zrealizowali wiele prawdziwych transakcji z użyciem agentów AI, widzimy imponujący progres w tym, jak sztuczna inteligencja zmieni handel – powiedział Rubail Birwadker, SVP, Head of Growth Products & Partnerships w Visa. – Ten sezon świąteczny oznacza koniec pewnej ery. W 2026 r. agenci AI będą nie tylko pomagać w zakupach, ale także je realizować. Będzie to możliwe dzięki globalnej skali Visa, wyznaczaniu przez nas standardów w zakresie handlu z użyciem agentów AI oraz naszemu zaangażowaniu w zapewnienie bezpieczeństwa w tym obszarze.
Konsumenci sięgają po narzędzia AI
Nowe badania Visa pokazują, iż niemal połowa amerykańskich konsumentów (47 proc.) korzysta z narzędzi AI przynajmniej na jednym etapie procesu zakupowego – porównują ceny lub szukają spersonalizowanych rekomendacji. Pokazuje to głęboką zmianę w sposobie, w jaki konsumenci wyszukują i oceniają produkty.
Wraz z gwałtownym wzrostem ruchu generowanego przez AI na stronach sklepów internetowych, Visa prognozuje, iż do sezonu świątecznego w 2026 r. miliony konsumentów będą korzystać z usług agentów AI podczas zakupów.
Ten przyspieszony rozwój opiera się na wprowadzonej wcześniej w tym roku inicjatywie Visa Intelligent Commerce, globalnym projekcie bazującym na trzydziestoletnim doświadczeniu Visa w wykorzystaniu AI do bezpiecznych płatności. Visa pozostaje na dobrej drodze, aby umożliwić konsumentom korzystanie z bezpiecznego, spersonalizowanego handlu wspieranego przez AI jeszcze na początku 2026 r.
Handel napędzany agentami AI – to już się dzieje
Visa współpracuje z ponad 100 partnerami z sektora handlu na całym świecie. Ponad 30 z nich już aktywnie rozwija rozwiązania w ramach Visa Intelligent Commerce, a ponad 20 agentów i rozwiązań umożliwiających działanie agentom AI jest zintegrowanych bezpośrednio z Visa Intelligent Commerce. Dzięki temu setki kontrolowanych transakcji inicjowanych przez agentów AI już mają miejsce w realnym świecie, co jest dowodem na to, iż zakupy napędzane sztuczną inteligencją są możliwe.
W Stanach Zjednoczonych, w ramach Visa Intelligent Commerce realizowane są wczesne pilotaże z partnerami Visa, którzy umożliwiają działanie agentów AI – w tym Skyfire, Nekuda, PayOS i Ramp. Dzięki temu zarówno konsumenci, jak i firmy mogą przejść przez cały proces zakupowy w zamkniętej wersji beta:
- Skyfire umożliwia agentowi przygotowanie rekomendacji produktowych amerykańskiej organizacji konsumenckiej Consumer Reports i automatyczne dokonanie zakupu słuchawek Bose w przeglądarce.
- Nekuda umożliwia miłośnikom mody korzystającym z aplikacji Gensmo proces zakupowy – od wyboru stylizacji przygotowanych przez sztuczną inteligencję do zakupu ze sklepu Fabrique dzięki jednego kliknięcia dzięki interfejsowi API do finalizacji płatności firmy Rye. Umożliwia także Henry Labs integrację opcji płatności „jednym kliknięciem” na Price.com i finalizację zakupów w serwisie Honeylove dzięki automatyzacji przeglądarki.
- PayOS dostarcza infrastrukturę płatniczą dla BeyondStyle, aby umożliwić agentowi AI przeprowadzenie procesu zakupu w sklepie internetowym z luksusowymi markami Jomashop.
- Ramp wdraża rozwiązania Visa Intelligent Commerce na swojej platformie do automatyzacji płatności między firmami (B2B), usprawniając firmom regulowanie rachunków, a klientom otrzymanie zwrotu części wydatków przy płatnościach kartą (cashback).
Żadna organizacja nie jest w stanie zbudować tego nowego ekosystemu samodzielnie, dlatego Visa wspiera firmy zajmujące się sztuczną inteligencją, by zapewnić bezpieczeństwo handlu agentowego w skali globalnej.
Budowanie standardów dla transakcji opartych na agentach AI
Visa rozszerzyła niedawno ramy Visa Intelligent Commerce, aby przyspieszyć wdrożenie w kolejnych regionach. W Azji i Europie programy pilotażowe ruszą na początku 2026 r., a w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach w ciągu najbliższego roku.
Dla rozwoju pełnego potencjału handlu agentowego ogromne znaczenie ma kooperacja całego ekosystemu. W październiku 2025 r. Visa i ponad 10 partnerów wprowadziło Trusted Agent Protocol – rozwiązanie oparte na istniejącej infrastrukturze internetowej, które umożliwia bezpieczną finalizację płatności przez agentów AI, pomagając sprzedawcom odróżniać złośliwe boty od zaufanych agentów AI działających w imieniu konsumentów.
Akamai jest najnowszą firmą, która wdrożyła Trusted Agent Protocol, integrując go ze swoją analizą zachowań behawioralnych, systemem rozpoznawania użytkowników oraz ochroną przed botami i nadużyciami. Wspólnie firmy dostarczą mechanizmy identyfikacji, uwierzytelniania oraz kontroli oszustw, które są potrzebne, aby sprzedawcy mogli bez obaw przyjmować agentów AI realizujących zakupy w ich sklepach internetowych.

17 godzin temu





![[KOMENTARZ] Anna Malcharek, Gemini: rola centrów handlowych wykracza poza sprzedaż](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/Gemini-Holding-2.jpg)


![Piotr Flugel, CTP: nearshoring i automatyzacja kształtują rynek logistyczny [KOMENTARZ]](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2025/08/piotr-flugel-ctp.jpg)