Zarządzanie projektem budowy linii kolejowych, cz. 4

kolejnakolej.info 2 tygodni temu

Braki kadrowe

Z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów w Polsce 2023”2 wynika, iż aż 73% firm działających w branży transportu i logistyki (w tym również te związane z koleją) wskazuje na niedobór pracowników o pożądanych umiejętnościach. Z niedoborem kadr branża kolejowa boryka się zresztą od lat. Wielostopniowy i długotrwały proces szkolenia oraz zdobywania uprawnień, a także niewystarczająca liczba szkół o profilu kolejowym przekładają się na brak specjalistów z odpowiednimi kwalifikacjami. – Także na uczelniach wyższych zainteresowanie specjalnościami kolejowymi jest bardzo małe. Większość młodych ludzi wybiera podejście pragmatyczne i racjonalne – nad ambitne, wielkoskalowe projekty przedkładają oni pracę w bardziej bezpiecznym i przewidywalnym sektorze budownictwa mieszkaniowego. Nie pomaga fakt, iż niestety branża kolejowa nie zapewnia gwarancji ciągłości zatrudnienia. Istnieje ryzyko, iż ktoś, kto na początku swojej kariery poświęci się projektom kolejowym, za 10 lat może być zmuszony szukać pracy w „kubaturówce”, bez wymaganych przez tę branżę uprawnień i doświadczenia – zwraca uwagę dr hab. inż. Michał Krzemiński z Politechniki Warszawskiej.

Strategie zarządzania

Strategie zarządzania kolejowym przedsięwzięciem budowlanym determinowane są przez cele, jakie stawia sobie inwestor.
– Do powszechnie stosowanych strategii należy optymalizacja kosztów przedsięwzięcia oraz czasu trwania całej inwestycji lub też umożliwienie przejezdności linii kolejowej podczas trwania robót budowlanych – wymienia dr inż. Filip Janowiec z Politechniki Krakowskiej.

W sukcesie przedsięwzięć w branży kolejowej dużą rolę odgrywają kompetencje miękkie kadry zarządzającej. W związku z bardzo dynamicznym charakterem inwestycji w sektorze kolejowym oraz koniecznością ciągłego godzenia ze sobą priorytetów wielu interesariuszy procesu pracodawcy poszukują kierowników budów, którzy posiadają wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Mowa tu o umiejętnościach: komunikacyjnych, rozwiązywania konfliktów, negocjacji i pracy w grupie, ale także o inteligencji emocjonalnej oraz tzw. rezyliencji (odporności, elastyczności), która odpowiada za zdolność do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Wszystkie powyższe cechy są niezbędne, by na co dzień mierzyć się z kolejnymi nowymi wyzwaniami.

O tym, jak ważne są one również dla pracodawców, świadczy m.in. badanie Deloitte
Access Economics3, które szacuje, iż do 2030 r. zawody wymagające intensywnych umiejętności miękkich będą stanowić dwie trzecie wszystkich miejsc pracy. Już dziś dla 77% pracodawców umiejętności miękkie są równie ważne jak umiejętności twarde, a 67% menedżerów HR zatrudni kandydatów z silnymi umiejętnościami miękkimi, choćby jeżeli wykazują oni braki w zakresie umiejętności twardych. – Klasyczne strategie zarządzania kolejowym przedsięwzięciem budowlanym obejmują umiejętność opanowania emocji oraz jasnego komunikowania się ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w projekt. Ważne, aby skupiać się na rozwiązywaniu zaistniałych problemów, a nie poszukiwaniu winnych. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty w założonym przez projekt czasie, niezbędny jest też konkretny podział obowiązków oraz czas na przygotowanie do realizacji kontraktu – podsumowuje dr hab. inż. Michał Krzemiński z Politechniki Warszawskiej.

Beata Pałac
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce naukowo-technicznej i analizach gospodarczych,
współpracuje m.in. z dywizją EMEA Mitsubishi Electric; jako praktyk zarządzania kieruje
międzynarodowym zespołem osób i aktywnie działa w sektorze NGO

Idź do oryginalnego materiału