Zatrudnienie u zarządców infrastruktury

1 tydzień temu

Od 2020 r. systematycznie spada liczba osób zatrudnionych u zarządców infrastruktury. W 2023 r. w sektorze tym pracowało 38 648 osób, które były zatrudnione na podstawie umowy o pracę. W porównaniu z 2022 r. to spadek o 0,6%. Zaledwie 60 pracowników (0,2%) zatrudnionych było w oparciu o rodzaje umów inne niż umowa o pracę.

W zeszłym roku zarządcy infrastruktury odnotowali niewielki spadek zatrudnienia osób na umowach o pracę. Był on spowodowany głównie zmniejszonym zatrudnieniem w PKP PLK, która na koniec 2023 r. zatrudniała o 0,9% mniej pracowników niż w 2022 r. Udział tej spółki w strukturze łącznego zatrudnienia w sektorze uległ zmniejszeniu o 0,3 punktu procentowego. Liczba pracowników zmniejszyła się również u innych zarządców: JSK, Infra SILESIA, PMT Linie Kolejowe oraz KP Kotlarnia – Linie Kolejowe. Pozostali zarządcy odnotowali wzrost zatrudnienia. Udział w zatrudnieniu powyżej 1% na rynku umocniła spółka PKP LHS, w której zatrudnienie wzrosło w ciągu roku o 0,35 punktu procentowego.

Wraz ze spadkiem ogólnej liczby pracowników na umowach o pracę zmniejszyła się również liczba osób zatrudnionych na stanowiskach kolejowych regulowanych. W 2023 r. na tego typu stanowiskach było zatrudnionych 19 619 pracowników, natomiast w 2022 r. było ich 19 992 (spadek o 1,9%). Spadki w zatrudnieniu dotknęły większość stanowisk regulowanych. Stan osobowy zwiększył się tylko wśród kierowników pociągu, maszynistów, prowadzących pojazdy kolejowe i zwrotniczych. Na stanowiskach nieregulowanych wzrosła liczba dyspozytorów, natomiast bez zmian pozostała liczba pracowników utrzymania taboru.

Na stanowisku dyżurnego ruchu, które odgrywa kluczową rolę w sektorze zarządców infrastruktury, odnotowano spadek zatrudnienia o 2,5%.

Na stanowiskach regulowanych wśród osób pracujących poza umowami o pracę było zatrudnionych 37 osób. Na tę liczbę wpłynęła głównie liczba dyżurnych ruchu, których było 27. Spośród osób pracujących na stanowiskach nieregulowanych, zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę, wykazano jedynie 7 dyspozytorów. Osoby zatrudnione na stanowiskach kolejowych regulowanych i nieregulowanych stanowiły 52,5% wszystkich pracowników sektora zarządców infrastruktury.

Struktura wiekowa pracowników, a także struktura zatrudnionych według płci, przedstawiona jest w oparciu o ekwiwalenty czasu pracy. Największy spadek ekwiwalentów czasu pracy był w przypadku pracowników do 30. roku życia (5%). Spadek miał miejsce też w grupie pracowniczej pomiędzy 30. a 50. rokiem życia (1%). Niewielki wzrost dotyczył pracowników powyżej 50. roku życia (0,1%). Taka sama sytuacja miała miejsce w przypadku ekwiwalentów czasu pracy wśród dyżurnych ruchu.

W 2023 r. spadła również liczba ekwiwalentów czasu pracy wśród kobiet i mężczyzn ogółem, a także liczba ekwiwalentów czasu pracy w podziale na kobiety i mężczyzn zatrudnionych na stanowisku dyżurnego ruchu.

Tab. 1 Struktura zatrudnienia w poszczególnych zawodach w oparciu o umowę o pracę u zarządców infrastruktury w latach 2022–2023.

stanowisko pracy20222023
stanowiska regulowane ogółem19 99219 619
automatyk2 2132 153
dróżnik przejazdowy1 4421 363
dyżurny ruchu8 3958 183
kierownik pociągu1012
manewrowy00
maszynista647676
nastawniczy4 2244 157
prowadzący pojazdy kolejowe14
rewident taboru00
toromistrz1 4291 370
ustawiacz1110
zwrotniczy1 6201 691
stanowiska nieregulowane625640
dyspozytor623638
pracownik utrzymania taboru22

Źródło: UTK
Fot. PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału