Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Tunel KDP pod Łodzią o długości 4,6 km będzie stanowił trzeci i największy kontrakt w ramach projektu CPK, który już teraz jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce.
Tunel KDP pod Łodzią połączy największe miasta
Tunel dalekobieżny KDP pod Łodzią połączy Warszawę, CPK, Łódź, Wrocław i Poznań. Projekt jest jednym z najważniejszych elementów realizacji tzw. „100-minutowej Polski”. Jak podkreśla minister Dariusz Klimczak, inwestycja ta nie tylko zmodernizuje infrastrukturę, ale również znacznie skróci czas podróży między miastami.
To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami – mówi Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Ogłoszono przetarg na budowę 4,6 km tunelu KDP w Łodzi, kluczowego dla trasy Y między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To istotny krok ku #Polska100Minut ! Podróż Warszawa-Łódź skróci się do 40 min. Start prac już wkrótce! pic.twitter.com/WhQ6JsEiqZ
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) July 29, 2024
Tunel skróci czas podróży
Tunel, który będzie drążony przy użyciu tarczy zmechanizowanej TBM o średnicy około 14 metrów, będzie najdłuższym i największym tego typu obiektem w Polsce. Jego budowa wymaga zaawansowanej technologii i ogromnych nakładów pracy. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.
Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, iż kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Spółka CPK planuje otwarcie ofert na koniec września, a wybór najkorzystniejszej będzie oparty na cenie (70%) oraz kwalifikacjach personelu (30%). Zgodnie z harmonogramem, na realizację projektu wykonawca będzie miał 46 miesięcy, licząc od dnia podpisania umowy.
Ruszamy z kluczowym przetargiem w ramach CPK. W Łodzi powstanie tunel dla Kolei Dużych Prędkości.
To trzeci i największy kontrakt na roboty budowlane dla najbardziej zaawansowanego w tej chwili projektu kolejowego @CPK_PL. Dwa pozostałe są już realizowane w centrum Łodzi.
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) July 29, 2024
Warto wspomnieć, iż spółka CPK już podpisała dwa inne najważniejsze kontrakty dotyczące Łodzi. Pierwszy z nich dotyczy wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, a drugi budowy komór startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna. Te projekty są również istotnym elementem całej inwestycji, podkreślając zaangażowanie CPK w rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Tunel KDP pod Łodzią jest również ściśle powiązany z projektem tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych, który będzie obsługiwał ruch regionalny i aglomeracyjny. Dzięki tej koordynacji, całość inwestycji zostanie zrealizowana w sposób spójny i efektywny.
Wiemy co dalej z CPK! Tusk podjął decyzję: „Trójskok w nowoczesność”