Zderzenie pociągów w Gdyni. Maszyniście grozi do 8 lat więzienia

18 godzin temu
Zdjęcie: Fot. KM PSP Gdynia


Do ośmiu lat więzienia grozi maszyniście szynobusu, który – zdaniem Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych – nieumyślnie doprowadził do katastrofy w ruchu lądowym. W 2023 roku w Gdyni doszło do zderzenia pociągu pasażerskiego relacji Malbork – Gdynia Chylonia z autobusem szynowym.

Fot. KM PSP Gdynia

PKBWK opublikowała raport o wypadku, który miał miejsce 5 października 2023r. na stacji Gdynia Główna. Zderzyły się tam dwa składy POLREGIO: szynobus, relacji Gdynia Główna – Hel (wykonujący jazdę manewrową) oraz osobowy relacji Malbork – Gdynia Chylonia. Pojazdy się wykoleiły.

W zderzeniu pociągów ranne zostały cztery osoby, w tym trzech pracowników spółki POLREGIO.

Według raportu PKBWK, urządzenia srk i telekomunikacji kolejowej na LCS Gdynia Główna działały poprawnie.

– Przeprowadzone badania diagnostyczne [,,,] nie ujawniły nieprawidłowości mających wpływ na zaistnienie zdarzenia – informuje Komisja.

Jak czytamy w raporcie:

LCS Gdynia Główna wyposażone jest w System Zdalnego Sterowania Radiołącznością i obsługiwane jest przez dyżurnego ruchu ze stanowiska dyspozytorskiego systemu radiołączności. Automatyczne nadanie sygnału „ALARM”, następuje po wykonaniu przez obsługującego czynności ustalonych w instrukcjach obsługi danego typu radiotelefonu. Powoduje to natychmiastowe samoczynne zahamowanie wszystkich pojazdów kolejowych z napędem wyposażonych w urządzenia systemu „Radio-stop”, których radiotelefony odebrały sygnał „ALARM”. Zastosowana w systemie procedura nadawania sygnału „ALARM”, nie pozwala dyżurnemu ruchu na niezwłoczne jego nadanie w przypadku zaistnienia zagrożenia, ale wymusza kilkusekundową zwłokę.

Zdaniem Komisji, oba pojazdy biorące udział w zderzeniu spełniały warunki dopuszczeni do eksploatacji i posiadały wymagane dokumenty.

Nieprawidłowości w postępowaniu maszynisty

Na podstawie analizy zgromadzonego materiału, Zespół badawczy stwierdził nieprawidłowości w postępowaniu 25-letniego maszynisty autobusu szynowego SA138-004 podczas wykonywania jazdy manewrowej ze stacji paliw

– Wyznaczona drużyna pociągowa obsługująca pociąg ROJ 50673 jak i maszynista prowadzący autobus szynowy SA138-004, posiadali wszystkie wymagane przepisami uprawnienia i kwalifikacje – podkreślają autorzy raportu.

Komisja zarzuciła maszyniście nieprawidłowości w postępowaniu podczas jazdy manewrowej. Mężczyzna miał „niewłaściwie obserwować drogę jazdy”. Ponadto, zarzucono mu brak koncentracji i rozproszenie uwagi spowodowane zmęczeniem w dwunastej godzinie pracy nocnej zmiany. Wystąpiła także presja czasowa, co doprowadziło do przekroczenia dozwolonej prędkości jady manewrowej.

– Pociąg ROJ 50673 prowadzony był na podstawie rocznego rozkładu jazdy wg. którego wyjazd ze stacji Gdynia Główna powinien nastąpić o godz. 06:58 a odjechał 90 s później – czytamy w raporcie. – Autobus szynowy SA138-004 w stacji Gdynia Główna realizował jazdę manewrową na wyznaczony punkt tankowania celem uzupełnienia paliwa, a następnie, jako pociąg pasażerski ROS 90303 zgodnie z rozkładem jazdy miał odjechać o godz. 07:03 w relacji Gdynia Główna – Hel. Na polecenie dyspozytora przewoźnika kolejowego za zgodą dyżurnego ruchu posterunku LCS GO, tankowanie pojazdu nastąpiło niezgodnie z harmonogramem tankowań pojazdów zaplanowanym w obiegach POLREGIO S.A.

Zalecenia powypadkowe Komisji

W raporcie Komisja wskazuje na potrzebę zmiany organizacji ruchu kolejowego w obrębie stacji Gdynia Główna. Przewoźnik POLREGIO zapewnić ma zaś prawidłową rejestrację parametrów jazdy pojazdów kolejowych z napędem, zgodną ze stanem rzeczywistym.

– Przewoźnicy kolejowi ujmą w przepisach wewnętrznych konieczność przeprowadzania okresowych przeglądów rejestratorów pokładowych pojazdów kolejowych, w zakresie i terminach zalecanych przez producentów rejestratorów obejmujących w szczególności poprawność rejestracji parametrów stanu rzeczywistego eksploatacji pojazdu – zaznaczają eksperci. – Przeglądy powinny być realizowane przez producentów rejestratorów lub upoważnione przez producentów podmioty.

Prokuratorskie zarzuty

Śledztwo w sprawie prowadzi gdańska prokuratura. Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego maszynista szynobusu usłyszał zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lądowym poprzez doprowadzenie do czołowego zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka pociągiem pasażerskim relacji Malbork-Gdynia Chylonia.

Idź do oryginalnego materiału