Ze Szczecina do Piły w mniej niż półtorej godziny! Podpisano dwie ważne umowy

5 miesięcy temu

Konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud wybuduje nowy odcinek drogi S10 Suchań – Recz, natomiast firma Budimex zrealizuje odcinek Piecnik – Wałcz. To pierwsze zawarte kontrakty na realizację drogi ekspresowej S10 ze Szczecina do Piły, która łącznie ma mieć około 113 km długości. Podpisanie umów na pozostałe sześć odcinków powinno nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Nowa droga z Pomorza do Wielkopolski

Zgodnie z Rządowym Programem Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, inwestycje będą realizowane w ramach formuły Projektuj i buduj. Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli 10 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Proces ten powinien zająć około siedem miesięcy, a prace w terenie potrwają kolejne 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych. jeżeli wszystko dobrze pójdzie, kierowcy będą mogli korzystać z nowej trasy już w 2028 roku.

Odcinek S10 Suchań – Recz rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań, skręcając na północ od obecnej trasy DK10 i kontynuując odcinek nowym szlakiem. Trasa S10 ominie od północy miejscowości Wapnica i Recz. W ramach tego projektu inwestycyjnego planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Węzeł drogowy Recz zostanie zlokalizowany na przecięciu z drogą DW151, a odcinek drogi zakończy się około 1,2 km dalej. Ponadto, planuje się również konstrukcję 14 obiektów mostowych, w tym 11 wiaduktów, dwóch estakad oraz mostu. Dodatkowo, powstaną przejścia dolne dla zwierząt.

GDDKiA

Z kolei odcinek S10 Piecnik – Wałcz rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik, a następnie trasa skręci na północ, omijając obecną trasę DK10 i przecinając obszar między Górną Jeziorką a Piławą. Po przejściu na wschód od Piławy, trasa S10 połączy się z istniejącym węzłem Wałcz Zachód, włączając się do obwodnicy Wałcza w ciągu S10. W ramach tego projektu inwestycyjnego planowana jest budowa węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku zostanie wybudowanych jeszcze siedem wiaduktów oraz estakada, a także siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa przejścia dolne.

Otwarcie komunikacyjne Zachodniego Pomorza

Nowa droga ekspresowa S10 ze Szczecina do Piły będzie dwujezdniową arterią z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Projekt budowy podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Pierwszy z nich obejmie fragment od węzła Szczecin Kijewo (przy autostradzie A6) do już zrealizowanych odcinków od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu, natomiast pozostałe siedem będzie prowadzić od Stargardu do Piły (z wyłączeniem obwodnicy Wałcza, która funkcjonuje od kilku lat). W planach przewidziano konstrukcję trzynastu węzłów drogowych oraz 56 wiaduktów, 8 estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Dodatkowo, planuje się utworzenie trzech par Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obszarów Utrzymania Drogi.

GDDKiA

Nowa droga będzie omijać Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli odetchnąć od intensywnego i uciążliwego ruchu tranzytowego ciężarówek, których udział w ruchu na DK10 sięga choćby 30%. Nowa droga poprawi także komfort podróży i umożliwi utrzymanie stałej i wyższej prędkości jazdy w porównaniu do zwykłej drogi krajowej, co z kolei skróci czas jazdy. w tej chwili podróż z autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły trwa około dwóch godzin przy średnim natężeniu ruchu. Po oddaniu do użytku drogi S10 czas ten skróci się o 40 minut.

S10 otworzy komunikacyjnie północno-zachodnią Polskę. Połączy bezpośrednio regiony Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego i Mazowsza. Jest to niezwykle ważna trasa, na którą czekały pokolenia. S10 to droga, która unieważni twierdzenie, iż łatwiej jest z tego regionu dostać się do Berlina niż do Warszawy. Ten korytarz transportowy jest istotny nie tylko pod względem komunikacyjnym, nie tylko pod względem zdolności transportowych naszego państwa, ale przede wszystkim ma ogromny wpływ na rozwój gospodarki i działania przedsiębiorców – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Ministerstwo Infrastruktury

Ze Szczecina prosto do Warszawy

Po dokończeniu brakujących odcinków, przebiegając przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń aż do obszaru aglomeracji Warszawskiej, arteria stworzy bezpośrednie połączenie pomiędzy regionami Pomorza Zachodniego, północnej Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza, stanowiąc alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. w tej chwili kierowcy korzystają z kilku fragmentów drogi S10, obejmujących odcinki od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicę Wałcza w województwie zachodniopomorskim, a także obwodnicę Wyrzyska (częściowo jednojezdniową) w województwie wielkopolskim oraz odcinki Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (również jednojezdniowe) w województwie kujawsko-pomorskim, co łącznie stanowi około 60 km. W ramach procesu budowy zgodnie z formułą „projektuj i buduj” prowadzone są prace nad czterema odcinkami drogi, rozpoczynającymi się od węzła Bydgoszcz Południe i kończącymi się przy węźle Toruń Południe. w tej chwili trwa proces uzyskiwania decyzji ZRID, a prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Na obszarze województwa wielkopolskiego złożono wnioski o uzyskanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości około 28 km) oraz dla rozbudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). realizowane są także prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie wspólnie użytkowany z S10, poprzez dodanie dodatkowego pasa ruchu.

W fazie przygotowawczej znajdują się dwa odcinki drogi: Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz fragment A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich otrzymał decyzję dotyczącą środowiskowych uwarunkowań w listopadzie 2022 roku, a w lutym bieżącego roku podpisano umowę na przeprowadzenie badań podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego odcinka, projektanci w tej chwili skupiają się na opracowywaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

Obwodnica Wałcza coraz bliżej. Złożono sześć ofert

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału