Ponad 400-kilometrowa ekspresówka do Czech już niemal gotowa. Oddany do użytku został nowy odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, który łączy Bolków z Kamienną Górą Północ. To ostatni fragment S3, biegnącej wzdłuż granicy naszego kraju. Do wybudowania został już tylko brakujący odcinek między Świnoujściem a Troszynem.
Polska ekspresówka do Czech na ukończeniu
Dolnośląska infrastruktura komunikacyjna zyskała nowy, strategiczny element. Kierowcy mogą już korzystać z nowoczesnej, dwujezdniowej drogi ekspresowej S3 na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ. Jest to finalny odcinek trasy S3 w województwie dolnośląskim, który znacząco poprawia dostępność transportową regionu.
Dzięki połączeniu z odcinkami na północy Polski, kierowcy mają do dyspozycji aż 436 km trasy. Ekspresówka biegnie bowiem od zachodniopomorskiego Troszyna aż do Czech, a konkretnie do przygranicznej Lubawki. Otwarcie ostatniego fragmentu to ważne wydarzenie nie tylko dla mieszkańców regionu, ale i dla całej Polski, gdyż droga S3 stanowi najważniejszy szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy kraju.
Trudny ale malowniczy teren
Nowy, 16-kilometrowy odcinek S3 przebiega przez malownicze tereny Sudetów, co wymagało budowy aż 69 obiektów inżynierskich. Najbardziej imponującymi elementami, jakie posiada ekspresówka do Czech, są dwa tunele: TS-26 o długości 2,3 km i TS-32 o długości 320 m. Tunel TS-26 jest najdłuższym tunelem pozamiejskim w Polsce, wydrążonym w skałach metodą NATM.
Przy budowie dłuższego tunelu zastosowano nowoczesną metodę NATM, która pozwala na efektywne drążenie w trudnych warunkach geologicznych. Tunel posiada dwie nawy o długościach odpowiednio 2301 m i 2272 m, a także osiem przejść ewakuacyjnych.
Krótszy tunel TS-32 został wykonany metodą Cut&Cover, polegającą na wykopie otwartym, budowie fundamentów, ścian i zakryciu tunelu betonową kalotą. Następnie tunel został zasypany, a teren nad nim zrekultywowany.
Ze Szwecji do Grecji
Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku liczy 135 km i jest kluczowym elementem transportowym regionu, łączącym północne i południowe części województwa. przebiega m.in. przez Głogów, Polkowice, Lubin, Legnicę, Jawor, Bolków, Kamienną Górę i Lubawkę.
Po ukończeniu w tym roku budowy brakującego odcinka między Świnoujściem a Troszynem, ekspresówka do Czech będzie miała długość około 470 km. Stanowić będzie najważniejszy szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząc porty w Świnoujściu i Szczecinie z południową granicą kraju, a w przyszłości z autostradą D11 w Czechach. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
S3 jest częścią Centralnego Korytarza Transportowego, który jako trasa E65 łączy północną i południową Europę. Docelowo trasa ta połączy szwedzkie miasto Malmö z grecką miejscowością Chania. Budowa odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra została wsparta finansowo przez Unię Europejską, która pokryła ponad 928 mln zł z całkowitych kosztów inwestycji wynoszących 1,9 mld zł.
Wykluczyli ich z przetargu na budowę autostrady! Polski Budimex składa odwołanie
Znajdziesz nas w Google News