Zespół bezpieczeństwa – jak zapobiegać nowym zagrożeniom dla systemu kolejowego

5 godzin temu

Ocena odporności kolei wobec aktów dywersji i przygotowanie systemu na podobne zagrożenia były tematami spotkania zespołu do spraw monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. W spotkaniu zorganizowanym przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), poza reprezentantami przedsiębiorstw kolejowych, udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA), Polskiej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK), Policji, Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT), Straży Ochrony Kolei (SOK), Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego z każdym rokiem się poprawia. Jednak akty dywersji z listopada 2025 r. na linii kolejowej Warszawa – Lublin ujawniły nowe, realne zagrożenia. System kolejowy w Polsce stoi przed kolejnymi wyzwaniami w zakresie bezpieczeństwa.

W zapobieganiu i reagowaniu na zagrożenia dla systemu kolejowego istotne jest posiadanie informacji i skuteczny jej przepływ, ciągłe doskonalenie procedur i identyfikowanie nowych zagrożeń, a także edukacja pracowników kolei – tak obrady zespołu podsumował dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.

Drony – zarówno wsparcie, jak i zagrożenie dla infrastruktury kolejowej

Istotnym punktem spotkania była rozmowa na temat znaczenia dronów dla bezpiecznego użytkowania infrastruktury kolejowej. Prezentację na temat użytkowania dronów i możliwych ograniczeń geograficznych ich stosowania zaprezentował przedstawiciel PAŻP. Drony to dziś urządzenia stanowiące realne wsparcie, ale i zagrożenie. Podmioty zarządzające infrastrukturą krytyczną, ale również wrażliwą infrastrukturą kolejową, mogą zgłaszać obszary do objęcia ich geograficznym zakazem lotów dronowych.

Spotkanie w szerokim gronie pozwoliło na merytoryczną dyskusję z perspektywy różnych środowisk na temat:

  • skutecznego przepływu informacji pomiędzy podmiotami, organami administracji i służbami
  • systematycznych szkoleń pracowników i podniesienia ich świadomości w zakresie sytuacji kryzysowych
  • doskonalenia i aktualizacji procedur dotyczących zarządzania kryzysowego
  • konieczności stałej identyfikacji nowych zagrożeń
  • ochrony fizycznej i monitorowania obiektów związanych z organizacją ruchu kolejowego

Uczestnicy spotkania zgodzili się z tym, iż zdarzenia kwalifikowane jako występki chuligańskie to incydenty, które mogą realnie zagrażać bezpieczeństwu ruchu. Zalicza się do nich m.in. układanie przeszkód na torach, nieuprawnione użycie sygnału „Radiostop” czy dewastacje infrastruktury. Aby zmniejszyć liczbę tych zdarzeń, najważniejsze jest skuteczniejsze i dotkliwsze karanie sprawców takich czynów.

W czasie spotkanie uczestnicy dzielili się również dobrymi praktykami w omawianej tematyce.

W zakresie zarządzania kryzysowego na kolei organem koordynującym jest minister adekwatny do spraw transportu, ale uczestnikami są też w szczególności zarządcy infrastruktury i przewoźnicy. Podmioty kolejowe, uzupełniając ustawowy system zarządzania kryzysowego, wprowadzają systemy zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które obejmują także procedury awaryjne i plany kryzysowe.

Gwarantem adekwatnego funkcjonowania tych systemów jest prezes UTK, będący krajową władzą bezpieczeństwa oraz krajowym regulatorem transportu kolejowego. W ostatnich 3 latach przeprowadził on 25 kontroli, które obejmowały swoim zakresem funkcjonowanie systemów zarządzania kryzysowego.

Uczestnicy spotkania ustalili, iż dla lepszego zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym należy stale rozwijać i wzmacniać współpracę oraz wymianę informacji wewnątrz systemu kolejowego, ale też z podmiotami spoza tego systemu oraz ze służbami.

Źródło: UTK
Fot. UTK

Zobacz również:

UTK: „100 150 200” – premiera reportażu na 100-lecie nadzoru kolejowego
UTK zainaugurował Akademię Bezpieczeństwa Kolejowego II – 80 szkoleń do 2027 roku
Idź do oryginalnego materiału