Zgubiona, albo skradziona karta? Jest kilka możliwości, bank wyjaśnia

3 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Pieniądze mogą zacząć znikać z twojego konta od razu albo dopiero po jakimś czasie. To jeden ze scenariuszy w przypadku, gdy nie wiesz, gdzie jest twoja karta lub masz pewność, iż ktoś ci ją ukradł. Bank wyjaśnia, co należy wówczas zrobić. "Dodaj taką informację i podaj szczegóły tej transakcji" - wyjaśnia mBank.


Karta bankowa to w tej chwili nieodłączny element portfeli większości Polaków. Mały kawałek plastiku zawiera na sobie istotne dane, które stanowią przepustkę do pieniędzy zgromadzonych na danym koncie. W specjalnym poradniku mBank wyjaśnia, co zrobić, gdy nie możesz znaleźć karty. Nie zawsze trzeba ją od razu zastrzegać.


Nie wiesz, gdzie masz kartę płatniczą? Musisz to wiedzieć


Problem ze znalezieniem karty bankowej nie zawsze oznacza, iż trafiła ona w ręce złodziei. W części przypadków istnieje pewność, iż nie została ona skradziona, a jedynie się zapodziała. Niemniej mBank w specjalnym poradniku dostępnym na stronie internetowej wskazuje, iż mimo wszystko należy podjąć konkretne działania. Reklama


Co zrobić, gdy nie możesz znaleźć karty? "Tymczasowo zablokuj kartę" - wyjaśnia mBank. "Skorzystaj z tymczasowej blokady, gdy nie masz pewności, gdzie jest Twoja karta. jeżeli znajdziesz kartę, w każdej chwili możesz ją odblokować i dalej z niej korzystać" - dodaje bank w komunikacie do klientów.
Jak zablokować kartę, ale tak by miało to charakter jedynie tymczasowy? Można zrobić to z poziomu aplikacji mobilnej mBanku, w serwisie transakcyjnym, a także na specjalnej infolinii. Co ważne, po znalezieniu karty można ją odblokować w ten sam sposób i kontynuować używania jej jako dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie. Niektórzy jednak nie mogą skorzystać z tego rozwiązania.


Zastrzeż kartę, unikniesz kłopotów


O ile tymczasowe zablokowanie karty płatniczej to rozwiązanie dla osób, które ją zgubiły i wiedzą mniej więcej, w jakim rejonie się znajduje, to już w przypadku, gdy karta bankowa została zgubiona lub, co gorsza skradziona - sytuacja wygląda zupełnie inaczej. mBank wyjaśnia, iż bezsprzecznie należy zastrzec kartę, gdy istnieje choćby obawa, iż osoba nieuprawniona może z niej skorzystać.
"Na przykład ktoś Ci ją (kartą płatniczą - przyp. red.) ukradł lub podejrzewasz, iż ktoś zdobył dane Twojej karty oraz w sytuacji, gdy ktoś znalazł Twoją kartę i Ci ją oddał - w takiej sytuacji również rozważ zastrzeżenie karty, ponieważ taka osoba zna dane Twojej karty i może je wykorzystać bez Twojej wiedzy" - wyjaśnia mBank w komunikacie dla klientów.
Co ważne, zastrzeżenie karty jest nieodwracalne. Po zakończeniu całego procesu nikt nie będzie mógł już z niej skorzystać, choćby właściciel. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty płatniczej mBank sugeruje klientom, by przyjrzeli się swoim kontom bankowym.
"Sprawdź w aplikacji lub serwisie transakcyjnym historię operacji, aby upewnić się, czy nikt nie wykonał transakcji Twoją kartą. Może to również zrobić nasz konsultant. jeżeli coś się nie zgadza, skontaktuj się z nami - spróbujemy odzyskać Twoje pieniądze" - dodaje bank. W części przypadków konieczna jest wizyta na policji, a choćby w prokuraturze.


Ktoś zapłacił twoją kartą? Natychmiast zgłoś się na policję


W poradniku dla klientów mBank wskazuje, iż jeżeli po zgubieniu lub kradzieży karty płatniczej z konta znikają pieniądze w ramach nieuprawnionych transakcji, należy działać szybko. W takich przypadkach należy zgłosić całą sprawę na policję lub do prokuratury. Bank dodaje, iż istnieje możliwość przekazania organom specjalnego upoważnienia. Dotyczy to zwolnienia banku z tajemnicy bankowej, co pozwoli na przekazywanie materiałów i wyjaśnień, mogących wpłynąć na tempo wyjaśniania całej sprawy.
"W zawiadomieniu możesz wskazać, iż przestępstwo polegało np. na kradzieży Twojej karty. jeżeli osoba nieuprawniona wykonała tą kartą transakcję, dodaj taką informację i podaj szczegóły tej transakcji (np. numer transakcji, kwotę oraz datę jej wykonania)" - dodaje mBank w wyjaśnieniach.
Warto także pamiętać o informacji przekazanej przez PKO BP. Największy bank w kraju przypomina, iż Polacy muszą mieć świadomość, iż dane karty płatniczej (imię i nazwisko, nr karty oraz kod CVC/CVV) wystarczą, żeby zapłacić w internecie. Dlatego chronienie tych informacji jest ważne.
Agata Jaroszewska
Idź do oryginalnego materiału