MPK S.A. w Krakowie wzbogaciło swoją kolekcję historycznych pojazdów o wyjątkowy tramwaj. To wiernie zrekonstruowany wagon doczepny ND nr 454 – odwzorowanie poznańskiego tramwaju z lat 60. XX wieku, powstałe z części pochodzących aż z czterech polskich miast: Krakowa, Poznania, Katowic i Łodzi.
Prezentacja wagonu odbyła się 10 kwietnia w zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie z udziałem przedstawicieli MPK Poznań i Tramwajów Śląskich – partnerów w tym wyjątkowym projekcie rekonstrukcyjnym. To właśnie dzięki współpracy z miłośnikami komunikacji oraz przewoźnikami z innych miast udało się tchnąć nowe życie w pojazd, który nie przetrwał do naszych czasów.
Jest zielony i powstał z części zebranych z czterech miast. Tak więc pomimo tego, iż jest z rodziny wagonów typu N, które w przeszłości były w Polsce niezwykle popularne, stanie się wyjątkowym egzemplarzem w naszej kolekcji – podkreślają przedstawiciele krakowskiego MPK.
Do odbudowy wykorzystano nadwozie tramwaju z Tramwajów Śląskich oraz wózek (podwozie) z krakowskiego tramwaju. Drzwi pochodzą z Łodzi, a ramy okienne przekazał krakowski pasjonat komunikacji miejskiej. Niezwykle cennym wkładem MPK Poznań były archiwalne ilustracje i oznakowanie historyczne wagonu, dzięki którym udało się oddać jego pierwotny charakter.
Oryginalne poznańskie wagony doczepne ND o numerach od 451 do 455 były eksploatowane w latach 1963–1970, początkowo w składzie z modernizowanymi wagonami silnikowymi. Ich konstrukcja była wynikiem modernizacji prowadzonych w kilku polskich miastach – nie tylko w Poznaniu, ale też we Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi i Krakowie. Wprowadzano w nich m.in. hamulce szynowe, mechanicznie zamykane drzwi sterowane przez motorniczego, światła stopu i kierunkowskazy. Były to także wagony jednokierunkowe – rozwiązanie ułatwiające obsługę techniczną i redukujące koszty eksploatacji. Komfort pasażerów zapewniała podłoga na jednym poziomie pokryta gumą oraz miękkie siedzenia wyściełane dermą.
Zrekonstruowany wagon ND nr 454 będzie można zobaczyć – i co ważniejsze, przejechać się nim – już od czerwca, kiedy rozpocznie się sezon Krakowskiej Linii Muzealnej. Tym samym Kraków stanie się jedynym miastem w Polsce, gdzie ten typ wagonu doczepnego będzie dostępny nie tylko dla oka, ale i do przejażdżki.
Prezentacja tramwaju ND wpisuje się również w jubileuszowe obchody 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie. Trudno o lepszy sposób na uczczenie tej rocznicy niż przywrócenie na tory pojazdu, który – bez zaangażowania MPK i wielu partnerów – można by dziś oglądać jedynie na archiwalnych fotografiach.





Zobacz również: