McDonald’s w ponad 1200 swoich restauracji na terenie Francji wprowadził zupełnie nowy rodzaj opakowań na swoje produkty – opakowania wielokrotnego użytku. Zamiast papierowych opakowań na frytki czy kubków na napoje wprowadzono nowoczesne pojemniki, z których można korzystać wiele razy. Każde opakowanie wyposażone jest w technologię RFID, dzięki czemu firma ma pełną kontrolę nad ich stanem magazynowym, może je łatwo lokalizować czy odzyskiwać opakowania, które klienci omyłkowo wrzucili do kosza.
Wdrożenie nowych rozwiązań było możliwe dzięki współpracy McDonald’s France z Checkpoint Systems, kooperacja ta jest wynikiem zobowiązania McDonald’s do wyeliminowania zbędnych opakowań i poprawy systemu recyklingu, jak również obowiązujących od stycznia 2023 roku nowych przepisów ukierunkowanych na walkę z odpadami celem ochrony bioróżnorodności i zasobów naturalnych we Francji.
Ograniczyć odpady dzięki RFID
Po dwóch latach szeroko zakrojonych konsultacji, Checkpoint został wybrany w 2021 r. przez McDonald’s France do realizacji projektu obejmującego instalację sprzętu RFID oraz systemu w swoich restauracjach w całym kraju. Projekt ten ma na celu ograniczenie ilości odpadów produkowanych przez restauracje McDonald’s poprzez zwiększenie wglądu w czasie rzeczywistym w stany magazynowe opakowań wielorazowych, zapewnienie szybkiego i wydajnego zarządzania zapasami, optymalizację uzupełniania i zagwarantowanie długotrwałego zabezpieczenia użyteczności zasobów restauracji.
Na podstawie testów laboratoryjnych i konsultacji w zakresie produktów Checkpoint Systems opracował pierwsze na świecie bezpieczne dla żywności rozwiązanie RFID odporne na wodę i wysokie temperatury. Nowatorskie etykiety zostały zastosowane we wszystkich rodzajach opakowań, od kubków i butelek, po pojemniki na frytki, umożliwiając ich monitorowanie i potencjalnie śledzenie za pośrednictwem zautomatyzowanej bazy danych.
Wspomniana baza danych dodatkowo zapewni McDonald’s France pełny wgląd w czasie rzeczywistym w posiadane stany magazynowe – w tym dane dotyczące rodzajów i liczby opakowań – i pozwoli określić potrzeby uzupełniania z dokładnością 99%. Dzięki funkcji automatycznego śledzenia restauracje będą mogły precyzyjnie lokalizować opakowania znajdujące się w pobliżu (np. opakowania przypadkowo wyrzucone do koszy na śmieci), ograniczając tym samym ubytki. Do tej chwili firma Checkpoint dostarczyła rozwiązania RFID już do ponad 1200 restauracji McDonald’s we Francji.
Nowe przepisy wyzwaniem
– Nowe przepisy wprowadzone we Francji na początku roku postawiły największych graczy na rynku przed nie lada wyzwaniem. Europa planuje w ciągu kolejnych dziesięciu lat całkowicie przejść na gospodarkę w obiegu zamkniętym, jednak na drodze do tego celu stoi wiele przeszkód operacyjnych –wyjaśnia Julien Thibult, Dyrektor Sprzedaży RFID w Checkpoint Systems France.
– Ponieważ odpowiedzialność za bardziej ekologiczną przyszłość została złożona na barki marek i sprzedawców detalicznych, niezwykle ważne jest, aby firmy odpowiednio dostosowały swoje praktyki biznesowe bez uszczerbku dla zysków. Z tego powodu staraliśmy się dostarczyć rozwiązanie RFID, które będzie spełniać wszystkie potrzeby McDonald’s France i nie tylko poprawi płynność i przejrzystość łańcucha dostaw, ale również zapewni przyszłościowe, bardziej ekologiczne działanie marki – dodaje Frederic Boukara, Business Unit Director France w Checkpoint Systems.