Już od połowy grudnia pasażerowie PKP Intercity mogą spodziewać się wielu nowości i udogodnień. Nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025 wprowadza zwiększoną liczbę połączeń, rekordowo krótkie czasy przejazdów oraz atrakcyjne trasy międzynarodowe i krajowe. Co więcej, Intercity uruchamia również nową trasę pociągu Pendolino.
Nowa trasa Pendolino
Nowy rozkład jazdy, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia 2024 roku, wprowadza 505 połączeń, z czego aż 471 to połączenia całoroczne, a 34 – sezonowe. To wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy w ofercie było 454 połączenia. Dla podróżnych oznacza to większy wybór i lepszą dostępność popularnych kierunków. Na najczęściej wybieranych trasach pociągi będą kursować w regularnych odstępach czasowych, co godzinę lub co dwie godziny. Na przykład między Wrocławiem a Krakowem pociągi będą odjeżdżać co godzinę, a z Poznania do Krakowa – nie rzadziej niż co dwie godziny. Pojawi się również nowa trasa Penddolino.
PKP Intercity utrzyma także bogatą ofertę połączeń na najbardziej uczęszczanych trasach. Pasażerowie podróżujący między Warszawą a Krakowem, czy Trójmiastem, będą mogli liczyć na pociągi kursujące średnio co godzinę. Taka regularność zwiększy przejrzystość i przewidywalność podróży, na wzór miejskich systemów komunikacyjnych.
Jedną z największych zalet nowego rozkładu są skrócone czasy przejazdów na wielu trasach. Już od grudnia podróżni będą mogli szybciej dotrzeć z Warszawy do Szczecina – podróż potrwa zaledwie 4 godziny i 18 minut. Jeszcze szybciej będzie można dojechać do Białegostoku (1 godzina i 30 minut) oraz Łodzi Fabrycznej (1 godzina i 7 minut). Również mieszkańcy innych regionów Polski skorzystają na skróceniu czasów przejazdów. Trasa z Krakowa do Zakopanego zostanie pokonana w nieco ponad 2 godziny, a z Krakowa do Zamościa podróż skróci się aż o godzinę – do mniej niż 4 godzin. Ze Szczecina do Poznania czas przejazdu wyniesie tylko 1 godzinę i 50 minut, a podróż z Wrocławia do Gdańska skróci się o 20 minut, trwając 4 godziny i 17 minut.
Pendolino na nowych trasach
PKP Intercity uruchamia także nową trasę pociągów Pendolino. Od połowy grudnia skład EIP będzie kursował ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny pociąg wyjedzie ze Szczecina przed godziną 8:00, a cała trasa zostanie pokonana w rekordowym czasie 4 godzin i 18 minut. Powrotny skład do Szczecina wyruszy ze Stolicy po godzinie 20:00, oferując pasażerom dogodne godziny podróży. Pendolino zatrzyma się na ważnych stacjach pośrednich, takich jak Poznań, Stargard i Krzyż, umożliwiając przesiadki w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego. Nowa trasa Pendolino zapewni szybkie i komfortowe połączenie między największymi miastami Polski.
PKP Intercity wprowadza również cztery nowe połączenia międzynarodowe, które z pewnością przypadną do gustu miłośnikom podróży za granicę. Jednym z nich jest IC Baltic Express, który zapewni połączenie z Czechami. Pociąg zatrzyma się w takich miastach jak Gdańsk, Poznań, Wrocław, a także mniejszych miejscowościach jak Tczew, Inowrocław czy Gniezno. Po stronie czeskiej podróżni będą mogli wsiąść i wysiąść m.in. w Pardubicach, jadąc w kierunku Pragi. Kolejną nowością jest połączenie IC Galicja, które połączy Przemyśl z Berlinem, z postojami m.in. w Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie, co oznacza, iż pociągi będą kursować w regularnych odstępach co 4 godziny, zapewniając wygodny dostęp do stolicy Niemiec.
Nowy Rozkład Jazdy 2024/2025 Więcej połączeń i nowe kierunki!
Od połowy grudnia liczba połączeń wzrośnie do 505 (o 51 więcej niż w poprzednim rozkładzie). Skrócony zostanie czas przejazdu na wielu popularnych trasach.
Pendolino w nowej relacji: Szczecin – Poznań –… pic.twitter.com/XmucMa9BpO
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) October 16, 2024
Rozbudowa krajowych połączeń
W ofercie krajowej znajdziemy nowe, szybkie połączenia pomiędzy Warszawą a Wrocławiem. Pociąg EIC Ślęża pokona tę trasę w rekordowym czasie 3 godzin i 33 minut. Z kolei skład IC Konopnicka oraz codzienny pociąg IC Śnieżka również będą kursować na tej popularnej trasie. Na uwagę zasługuje także połączenie weekendowe IC Beskidy, które będzie kursować z Warszawy do Wisły Uzdrowisko, zatrzymując się m.in. na stacji Zator Park Rozrywki – nowym przystanku PKP Intercity. Rozkład przewiduje również połączenie z Przemyśla do Krakowa pociągiem IC Gierymski oraz ze Szczecina do Krakowa składem IC Sukiennice, który w okresie letnim będzie kursował do Zakopanego. Dodatkowo pociąg IC Halny, kursujący na trasie Zakopane – Poznań, będzie obsługiwał codzienne połączenia z Podhala do Wrocławia i Poznania.
Z myślą o komforcie pasażerów, PKP Intercity wprowadza do rozkładu więcej pociągów kategorii IC, które oferują wyższy standard podróży niż popularne składy TLK. Nowe i zmodernizowane wagony zapewnią klimatyzację, dostęp do gniazdek elektrycznych, automatyczne drzwi oraz wzmocniony sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, a także podróżnych z rowerami czy nartami.
Nowoczesna infrastruktura dla lepszych podróży
Kolej czeka także kontynuacja dużych inwestycji infrastrukturalnych, które mają na celu poprawę komfortu i skrócenie czasów przejazdów. Modernizacje obejmują m.in. katowicki węzeł kolejowy oraz odcinek Poznań – Zbąszynek, gdzie wymiana torów i rozjazdów pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów towarowych i dalekobieżnych.
Ważną inwestycją jest także modernizacja linii kolejowej nr 202 na Pomorzu, która po zakończeniu prac pozwoli na szybsze podróże na trasie Lębork – Słupsk. Rozbudowa infrastruktury obejmuje także Mazury – elektryfikacja trasy Ełk – Korsze pozwoli na zwiększenie prędkości do 160 km/h, co znacząco skróci czas przejazdów przez ten malowniczy region. Podróżni mogą także spodziewać się lepszej obsługi na stacjach, takich jak Słupsk czy Kozłów, gdzie prowadzone są prace mające na celu zwiększenie komfortu i dostępności infrastruktury dla wszystkich pasażerów.
Kolejne lokomotywy NEWAG już we flocie Intercity! Może teraz nie będzie opóźnień
Znajdziesz nas w Google News