Znamy nową strategię Banku Pekao na lata 2025-2027. Chce „sięgać ponad horyzont”

4 dni temu

ROE powyżej 18 proc., C/I poniżej 35 proc., 1,4 mln młodych klientów do 26. roku życia, 4,4 mln aktywnych klientów mobile, pozycja lidera bankowości korporacyjnej i bankowości dla sektora publicznego, dywidenda na poziomie 50-75 proc. rocznego zysku netto – to kilka z wielu założeń nowej strategii Banku Pekao S.A. na lata 2025-2027.

Bank, zgodnie z zaprezentowanym hasłem strategii „Sięgamy ponad horyzont”, stawia sobie ambitne cele oparte na trzech filarach, którymi są: WZROST, DOSTĘPNOŚĆ oraz SPRAWNOŚĆ. Pośród priorytetów na następne trzy lata znaleźć można m.in. rozbudowę produktów dla młodych klientów, rozwój oferty bancassurance, wzmocnienie kanałów cyfrowych banku, w tym rozwój bankowości konwersacyjnej nowej generacji, jak również dalszą digitalizację i automatyzację kluczowych procesów. Bank zakłada także cele ESG, będące integralną częścią jego strategii biznesowej.

W horyzoncie strategii Pekao chce utrzymać ROE powyżej 18 proc. pomimo zakładanego spadku stopy referencyjnej NBP do 3,5 proc. Planuje osiągnąć to m.in. poprzez wzrost udziałów rynkowych w strategicznych obszarach i produktach, zmianę struktury przychodów oraz utrzymanie bezpiecznego poziomu ryzyka, gdzie zakładany CoR na koniec 2027 roku ma kształtować się na poziomie 65-75 bps. Prognozuje także utrzymanie wskaźnika efektywności C/I poniżej 35 proc. oraz utrzymanie wypłaty dywidendy na poziomie 50-75 proc. zysku netto w każdym roku trwania strategii. Bank będzie przez cały czas zachowywał bezpieczną pozycję płynnościową, utrzymując bufory kapitałowe znacznie powyżej minimów regulacyjnych. Ponadto zamierza budować efektywną strukturę kapitałową poprzez regularne emisje na lokalnym i europejskim rynku długu.

– Nasza strategia na lata 2025–2027 to ambitny plan wzrostu banku, w którym stawiamy na rozwój biznesu w kluczowych segmentach detalicznych i korporacyjnych oraz aktywne wspieranie transformacji polskiej gospodarki. Chcemy konsekwentnie budować pozycję banku, do którego klienci w Polsce naturalnie kierują się przy codziennych i najważniejszych decyzjach finansowych. Technologie – w tym zaawansowana analityka danych, automatyzacja i sztuczna inteligencja – będą motorem tej zmiany, pomagając nam oferować bardziej intuicyjne, spersonalizowane rozwiązania i jednocześnie usprawniając procesy wewnętrzne. To przełoży się na trwałą poprawę efektywności operacyjnej i skalowalność naszego modelu biznesowego – mówi Cezary Stypułkowski, prezes Zarządu Banku Pekao S.A.

WZROST, DOSTĘPNOŚĆ oraz SPRAWNOŚĆ – te trzy filary wyznaczają działania strategiczne Pekao na najbliższe lata. Bank chce rosnąć w kluczowych segmentach i produktach, budując solidny wynik oraz zwiększając udziały rynkowe. Przez następne trzy lata będzie także rozwijał swoje kanały zdalne i jeszcze bardziej dopasuje usługi i produkty do zmieniających się potrzeb klientów. Ponadto będzie rozwijał się technologiczne, co wesprze kształtowanie się nowej kultury organizacyjnej.

WZROST

W horyzoncie nowej strategii bank planuje zwiększenie bazy klientów poniżej 26. roku życia do 1,4 mln dzięki rozbudowie produktów dla młodych klientów i dopasowaniu oferty do ich stylu życia, relacji i potrzeb. Jednocześnie, nie zapomina o dotychczasowych klientach, dla których również stworzy kompleksową ofertę, ułatwi zarządzanie ich środkami oraz udostępni narzędzia wspierające planowanie finansów osobistych i inwestycji. W ten sposób chce zyskać 700 tys. aktywnych klientów na przestrzeni kolejnych trzech lat. Bank chce także jeszcze bardziej wykorzystać swoją obecność w mniejszych miejscowościach, postrzegając szeroką sieć oddziałów jako swoją przewagę konkurencyjną.

Pekao stawia także na produkty ubezpieczeniowe. Poprzez wykorzystanie partnerstwa z Grupą PZU, planuje zbudować pozycję lidera wzrostu na rynku bancassurance. W tym celu m.in. stworzy silną linię ubezpieczeń standalone, dostępnych poza produktami bankowymi oraz wdroży system pozwalający na w pełni zdalny zakup i zarządzanie ubezpieczeniami. Bank założył, iż w 2027 roku składka przypisana brutto ze sprzedaży ubezpieczeń wyniesie 1 mld zł.

Bank chce rozwijać się również w zakresie leasingu i faktoringu. Dzięki kompetencjom Grupy Pekao, planuje uplasować się w TOP3 w kontekście tych usług, jeszcze skuteczniej oferując je przedsiębiorcom poprzez odpowiednie spozycjonowanie oraz automatyzację i usprawnienie procesów.

Pozycja lidera bankowości korporacyjnej i bankowości dla sektora publicznego to kolejne cele nowej strategii. Pekao planuje aktywnie wykorzystać sytuację gospodarczą, finansując jeszcze więcej dużych projektów transformacyjnych. Postawi na prognozowanie potrzeb klientów w priorytetowych sektorach oraz zmodyfikuje procesy decyzyjne w celu jak najsprawniejszego finansowania strategicznych klientów.

DOSTĘPNOŚĆ

Pekao planuje zwiększyć dostępność usług bankowych dla klientów wprowadzając zintegrowany model obsługi w kanałach bankowych, tak aby zapewnić ciągłość, prostotę i personalizację, niezależnie od tego w którym kanale klient realizuje proces. Na przestrzeni najbliższych trzech lat rozwinie także interaktywne możliwości PeoPay, Pekao24 i Contact Center, wprowadzając najwyższej jakości bankowość konwersacyjną. W horyzoncie strategii zakłada, iż liczba klientów mobile wzrośnie do 4,4 mln, a udział sprzedaży digital wyniesie 72 proc. Ponadto bank planuje jeszcze bardziej skupić się na działaniach edukacyjnych i doradztwie w oddziałach, szczególnie w kontekście lokalnym.
Dbałość o doświadczenia klientów to także jeden z celów strategicznych Pekao. W 2027 r. zamierza uplasować się w TOP3 pod kątem NPS w segmentach masowych. W tym celu wprowadzi systemowy monitoring doświadczeń klientów, rozwinie model obsługi uwzględniający zmieniające się potrzeby klientów, jak również uprości komunikację i zwiększy intuicyjność cyfrowych rozwiązań.

SPRAWNOŚĆ

Aby wymienione wcześniej zmiany dla klientów mogły mieć miejsce, potrzebna jest silna baza technologiczna. W tym celu bank zbuduje efektywny ekosystem danych, który poprawi procesy biznesowe, pozwoli na generowanie dodatkowych synergii oraz będzie podstawą nowego modelu zarządzania informacją, tzw. modelu Data Driven. Jednocześnie w horyzoncie strategii Pekao zakłada ponadtrzykrotny wzrost liczby systemów w chmurze.

Bank będzie upraszczał wewnętrzne procesy oraz wdroży kompleksowy Model Doskonałości Operacyjnej, by na bieżąco monitorować i usprawniać procesy. Działania optymalizacyjne skupią się w dużej mierze na segmencie przedsiębiorców, gdzie zdigitalizowane i zautomatyzowane zostaną najważniejsze procesy dla firm, w tym proces kredytowy dla mikroprzedsiębiorców. Na przestrzeni najbliższych trzech lat Pekao planuje zwiększyć udział kanałów zdalnych w sprzedaży kredytów dla biznesu do 30 proc. oraz osiągnąć wskaźnik digitalizacji w segmentach MŚP, MID i Korpo na poziomie 70 proc.

Wszystkie te zmiany ma wspierać aspiracyjna kultura organizacyjna, w której pracownicy będą działać szybciej i myśleć ambitniej oraz liderzy, którzy zainspirują oraz stworzą przestrzeń do działania. Pekao zainwestuje także w kompetencje przyszłości poprzez stworzenie Centrum Kompetencji AI, aby przyspieszyć implementację nowych technologii w całej organizacji. Dzięki tym działaniom za trzy lata efektywność pracy w wybranych obszarach banku wzrośnie o min. 10 proc., liczba zaimplementowanych rozwiązań AI zwiększy się ponad dwukrotnie i aż 80 proc. pracowników będzie używać sztucznej inteligencji.

ESG

W swojej strategii bank nie zapomina o kwestiach dotyczących ESG. Zapowiada osiągnięcie neutralności klimatycznej Grupy Pekao do 2050 roku, jak również rozwój produktów i modelu współpracy z klientami wspierający zrównoważoną transformację działalności. Na przestrzeni najbliższych trzech lat planuje sfinansować projekty zielone, takie jak m.in.: odnawialne źródła energii, transport niskoemisyjny, budownictwo energooszczędne czy efektywność energetyczna, kwotą 9 mld zł.

Bank dąży do tego, aby w Grupie Pekao co najmniej 33 proc. stanowisk w najwyższej kadrze menedżerskiej było zajmowanych przez kobiety, a różnica wynagrodzeń na porównywalnych stanowiskach utrzymała się na poziomie poniżej 5 proc.

NOWA DEFINICJA BANKU

Pekao określiło także wartości banku na okres 2025-2027 – do dotychczasowych „Prosto”, „Razem”, „Odważnie” i „Odpowiedzialnie” dołączyło „Z determinacją”, „Otwarcie” i „Uczciwie”.

Zdefiniowano również nową Misję „Z Tobą przez całe życie”, co oznacza, iż bank chce wspierać klientów w każdej fazie ich życiowej podróży – od pierwszego konta po najważniejsze decyzje, od lokalnego biznesu po międzynarodowy sukces. Dzięki zaangażowaniu pracowników i inteligentnym technologiom, instytucja łączy prawie stuletnią tradycję z dynamicznym spojrzeniem w przyszłość.

Natomiast nową Wizję oddaje hasło „Pierwszy wybór na dziś i jutro”. Pekao chce być uniwersalnym, referencyjnym bankiem w Polsce – liderem inteligentnych technologii finansowych, wpierającym klientów w ich życiowej i biznesowej podróży. Bank tworzy miejsce pracy, w którym pasja i rozwój pracowników przekładają się na wyjątkowe doświadczenia klientów.

Źródło: Bank Pekao

Idź do oryginalnego materiału