
Zrzeszenie Producentów Papryki RP zamieściło na platformie społecznościowej Facebook apel o integrację regionu i podjęcie wspólnych działań w celu promocji regionu — największego w kraju zagłębia produkcji polskiej papryki i innych warzyw ciepłolubnych.
„Południowe Mazowsze — to brzmi dumnie” — pisze Mirosław Łuska, prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP. O co apeluje stowarzyszenie i dlaczego to takie ważne?
Zrzeszenia Producentów Papryki RP apeluje o integrację środowiska
Prezes ZPPRP apeluje do plantatorów, dystrybutorów oraz samorządowców z podradomskiego regionu uprawy papryki i innych warzyw ciepłolubnych:
Jako Zrzeszenie Producentów Papryki RP, wzywamy po raz kolejny do działań integrujących nasze środowisko: producentów, dystrybutorów, samorządowców oraz przedstawicieli branż związanych z produkcją warzyw, w celu promocji naszego regionu — „Południowego Mazowsza”.

Prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP Mirosław Łuska zamieścił w social mediach apel do producentów papryki.
fot. Core Team
Wspólna promocja regionu i budowa marki
W apelu zachęca plantatorów do wspólnego budowania marki regionu Południowego Mazowsza. Ściśle mówiąc, chodzi o aktywną promocję oraz obecność w miejscach, gdzie są kształtowane trendy handlowe. Jak również tam, gdzie podejmowane są najważniejsze decyzje dotyczące branży ogrodniczej.
Promocja to również edukowanie odbiorców i konsumentów. A więc podnoszenie wiedzy na temat produkcji i jakości warzyw uprawianych w regionie Południowego Mazowsza.
Zbudowanie silnej rozpoznawalnej marki to niezwykle istotny krok do poprawy rentowności produkcji. Aktualne działania to nie tylko praca mająca poprawić obecne warunki. Ale także zapewnienie opłacalności podejmowanych trudów związanych z pracą ogrodniczą dla przyszłych pokoleń.
Zrzeszenie Producentów Papryki RP: wzajemna konkurencja to droga donikąd
Ważnym — jeżeli nie najważniejszym — przesłaniem wpisu jest zaapelowanie o zaprzestanie wzajemnej konkurencji. Konkretnie chodzi o walkę cenową, konkurowanie ceną i zaniżanie cen przez producentów i dystrybutorów chcących sprzedać swoje produkty. Prezes ZPPRP tłumaczy, iż jest to droga prowadząca donikąd i stracą na tym wszyscy z całego regionu produkcyjnego.
Znajdujemy się w kluczowym momencie drogi, na zakręcie produkcyjnym, za którym nie wiadomo, co na nas czeka. Czy jako region wyjdziemy z niego wszyscy, czy tylko nieliczni? Ilu producentów i dystrybutorów przetrwa nadchodzący trudny czas?
Bezwzględna walka cenowa nie może się odbywać Waszym kosztem oraz kosztem dystrybutorów. Traci na tym nasz cały region, a przecież obniżanie cen nie jest jedynym rozwiązaniem w trudnych sytuacjach.
Dialog i wspólne działania plantatorów
Mirosław Łuska nawołuje plantatorów do podjęcia dialogu. Aby wspólnie zastanowić się co można zrobić i jakie perspektywiczne działania warto podjąć. Zwłaszcza teraz, przed rozpoczęciem sezonu paprykowego, warto podjąć rozmowy w celu ustalenia wspólnego stanowiska. Bowiem papryka jest głównym warzywem uprawianym w lokalnych gospodarstwach, na którym bazują dochody plantatorów.
Zrzeszenie, mając na uwadze wspólne dobro wszystkich producentów warzyw z regionu oczekuje deklaracji o przystąpieniu do współpracy. Oraz inicjatyw mających na celu budowę marki Południowego Mazowsza. Zaś proponowane działania zostaną zarekomendowane na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
Zbudowanie silnej marki to jedyna szansa na poprawę dochodów gospodarstw
Prezes zrzeszenia zachęca do uczestniczenia w inicjatywach tworzenia i promowania marki ciepłolubnych warzyw z Południowego Mazowsza. Bowiem w dzisiejszych czasach tylko w taki sposób można zwiększyć rentowność produkcji.
Bez rozpoznawalności i cech wyróżniających nasze produkty za chwilę zginą one, jako bezimienne, w tak samo bezimiennej masie warzyw z importu. A my będziemy się zastanawiać, jak do tego doszło — przecież zawsze się sprzedawało i nikt nie wymagał nie wiadomo jakiej jakości! — podkreśla Mirosław Łuska.
Jest to aktualne zwłaszcza obecnie, gdy na sklepowych półkach sieci handlowych dominują produkty importowane. Zatem wypromowanie marki regionu powinno leżeć w interesie wszystkich producentów.
Apelujemy — zacznijmy się na nowo organizować, nim będzie za późno.
10 lat Zrzeszenia Producentów Papryki RP
Jednocześnie, Mirosław Łuska podsumowuje 10 lat działalności Zrzeszenia Producentów Papryki RP. Podkreślając, iż w tej chwili jest to największa i jedyna organizacja branżowa promująca polskie warzywa ciepłolubne. Nie tylko w kraju, ale również zagranicą. Wśród głównych działań i osiągnięć warto wymienić, m.in.:
- realizacja kampanii Moc Polskich Warzyw — to hasło jest już rozpoznawalne w mediach, a także przez konsumentów, sieci handlowe oraz administrację rządową i samorządową;
- wypromowanie Południowego Mazowsza do rangi rozpoznawalnej marki, jako liczącego się producenta warzyw ciepłolubnych w Europie;
- tworzenie inicjatyw, w ramach których dystrybutorzy i producenci z regionu jeżdżą n zagraniczne targi, gdzie promują region Południowe Mazowsze i reprezentują Polskę;
- kampanie zrzeszenia wpisują się w nowe rekomendacje żywieniowe „Połowa Talerza”, zgodnie z którymi warzywa i owoce powinny stanowić połowę każdego posiłku;
- przedstawiciele organizacji czynnie uczestniczą w działaniach zespołu Core Team (projektu integracji sektora ogrodniczego oraz promocji konsumpcji owoców i warzyw), Porozumienia Rolniczego oraz zespołów roboczych;
- prowadzenie we współpracy z kampaniami „Czas na polskie superowoce” i „1 jabłko dziennie” szeregu działań promujących zdrowe postawy żywieniowe wśród dzieci i młodzieży;
Ponadto:
- ZPPRP jest organizacją branżową braną pod uwagę przez Ministerstwo Rolnictwa i inne instytucje rządowe jako konsultant tematów dotyczących branży owoców i warzyw;
- rekomendowane przez zrzeszenie osoby zasiadają w Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw;
- ZPPRP w ramach rolnictwa 4.0 jest partnerem dla świata nauki;
- organizacja jest widoczna w mediach, współpracując z zespołem ludzi z branży agro, marketingu, promocji i prawa w obszarze rolnictwa;
- kampanie promocyjne zrzeszenia są stawiane za wzór dla innych kampanii, zaś organizacja przyjmuje szereg delegacji z którymi dzieli się doświadczeniami.
Dzięki podjętym przez nas działaniom, Południowe Mazowsze powoli staję się marką, co napawa nas dumą i każe podkreślać, iż daje to szansę na rozwój naszego regionu — podkreśla Mirosław Łuska.
„Zamiast krytykować — dołącz do nas!”
Prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP apeluje:
Pomimo wielu przeszkód i napotykanych problemów, w tym malkontenckiego krytykanctwa ze strony części środowiska, Zrzeszenie realizuje ciągłe działania, promujące Południowe Mazowsze.
Uważasz, iż można to zrobić lepiej? — Nie krytykuj nas w internecie i pod kościołem — dołącz do nas! Podziel się swoimi pomysłami lub konstruktywnie skrytykuj! Zapraszamy!
Zachęcamy do włączenia się w nasze działania zarówno Was — producentów, jak i dystrybutorów, dostawców środków do produkcji oraz przedstawicieli samorządów.
Jak włączyć się we wspólne działania?
W najbliższym czasie ZPPRP będzie tytularnym sponsorem jednej z największych imprez siatkówki plażowej w Polsce. Chodzi o 10 edycję turnieju BeachBall Przysucha 2025. To turniej organizowany jest w ramach Pucharu Polski.
Jako sponsor turnieju o międzynarodowej randze zrzeszenie będzie promować kampanię Moc Polskich Warzyw oraz Południowe Mazowsze, jako region uprawy warzyw. Zaś promocji będzie towarzyszyć hasło „Południowe Mazowsze — zdrowo, aktywnie, smacznie”.
Zdaniem Mirosława Łuski takie wydarzenia są świetną okazją do integracji środowiska. Dlatego zachęca on do aktywnego włączenia się w organizację. Każdego kto chce wesprzeć tę oraz inne inicjatywy i dołączyć do współpracy ze Zrzeszeniem Producentów Papryki RP zaprasza do kontaktu z organizacją.
Źródło: ZPPRP, Facebook