Nad Deutsche Bahn gromadzą się chmury. Związek zawodowy EVG próbuje wstrzymać sprzedaż DB Schenker, jednego z najbardziej dochodowych segmentów niemieckiego giganta kolejowego. Planowana sprzedaż na rzecz duńskiego DSV napotyka coraz większy opór, a decyzja rady nadzorczej DB, która miała przesądzić o losach transakcji, może okazać się bardziej skomplikowana, niż oczekiwano.
Związek EVG zablokuje sprzedaż DB Schenker?
Deutsche Bahn od miesięcy przygotowuje się do sprzedaży DB Schenker, licząc na zastrzyk finansowy, który pozwoli spłacić część gigantycznego zadłużenia wynoszącego w tej chwili około 33 miliardy euro. Jednak zgodnie z doniesieniami medialnymi, Związek Zawodowy Kolejarzy i Pracowników Transportu (EVG) stara się zablokować tę decyzję. EVG, reprezentując interesy pracowników, obawia się, iż sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV mogłaby przynieść negatywne konsekwencje, takie jak zwolnienia czy pogorszenie warunków pracy.
Ostateczną decyzję w sprawie sprzedaży ma podjąć rada nadzorcza Deutsche Bahn, składająca się z 20 członków. Połowa z nich to reprezentanci pracowników, co daje EVG szansę na zebranie poparcia przeciwko sprzedaży. Jednak aby zablokować transakcję, związkowcy muszą przekonać nie tylko innych przedstawicieli pracowników, ale także Związek Zawodowy Maszynistów (GDL), który również zasiada w radzie nadzorczej. Stanowisko GDL w tej sprawie nie pozostało znane, co wprowadza dodatkową niepewność w procesie decyzyjnym.
Przypomnijmy, iż innym potencjalnym nabywcą DB Schenker był inwestor private equity, CVC Capital Partners. Przedstawiciele pracowników bardziej skłaniali się ku sprzedaży DB Schenker właśnie CVC, licząc na mniejsze ryzyko redukcji zatrudnienia. Teraz, gdy transakcja z DSV wydaje się bliska finalizacji, wielu pracowników obawia się, iż zmiana właściciela może doprowadzić do masowych zwolnień i restrukturyzacji.
Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV miałaby ogromne konsekwencje nie tylko dla Deutsche Bahn, ale także dla całej branży logistycznej w Europie. Pracownicy DB oraz ich związki zawodowe obawiają się, iż zmiana właściciela może prowadzić do restrukturyzacji i redukcji miejsc pracy. W tej sytuacji niepewność rośnie, a ostateczna decyzja zależy od wyniku głosowania w radzie nadzorczej DB. W przypadku remisu, przewodniczący rady, Werner Gatzer, dysponuje podwójnym głosem, co może przesądzić o losach sprzedaży.
DB Schenker brennt auch pic.twitter.com/FAhyV98kNK
— Toro79 (@tomroe79) September 11, 2024
DSV znacznie zwiększy swoją dominację na rynku
Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV będzie miała dalekosiężne konsekwencje. Przede wszystkim firma znacznie zwiększy swoją dominację na rynku i może stać się największym spedytorem lotniczym na świecie. Zwiększenie skali operacji umożliwi DSV rozszerzenie swojego portfolio oraz usprawnienie procesów logistycznych na niespotykaną dotąd skalę. Integracja obu firm będzie wymagała czasu, ale potencjał wzrostu jest ogromny.
Według szacunków połączone przychody DSV i DB Schenker osiągną 43,4 miliarda dolarów, co znacznie przewyższa przychody takich gigantów jak DHL Global Forwarding (33,9 miliarda dolarów) oraz Kuehne+Nagel (31,7 miliarda dolarów). Pod względem wolumenów transportu lotniczego, firma będzie przewoziła około 3 miliony ton ładunków rocznie, wyprzedzając dotychczasowego lidera, Kuehne+Nagel, z jego 2 milionami ton.
Transakcja ta będzie miała istotny wpływ na globalny rynek logistyczny. DB Schenker ma silną pozycję w Europie, Ameryce Północnej i Azji, a jego globalna sieć może przyczynić się do znaczących zmian w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Wzmożona konkurencja oraz konsolidacja rynku mogą przyspieszyć procesy automatyzacji, digitalizacji i wprowadzenia bardziej zrównoważonych rozwiązań logistycznych.
Sprzedają kurę znoszącą złote jaja
DB Schenker to prawdziwa perła w koronie Deutsche Bahn. Firma logistyczna regularnie przynosi wysokie zyski, co pomaga utrzymać finansową stabilność grupy. W pierwszej połowie ubiegłego roku Schenker wypracował imponujący zysk operacyjny w wysokości 520 milionów euro, co w znacznym stopniu przyczyniło się do poprawy wyników finansowych DB po trudnym okresie pandemii. Cały rok zakończył się dla Schenker zyskiem rzędu 1,8 miliarda euro, co pomogło na jakiś czas wyciągnąć Deutsche Bahn z operacyjnych problemów.
Początkowo w wyścigu o DB Schenker brało udział kilku gigantów, w tym między innymi Maersk i Bahri, jednak niemal wszyscy wycofali swoje oferty. W grze pozostały tylko dwie firmy: duński gigant logistyczny DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Dziś dowiedzieliśmy się, iż firmę przejmie ten pierwszy i ma ambitne plany dalszego rozwoju niemieckiej kury znoszącej złote jaja.
Firma zapewniła, iż zamierza chronić miejsca pracy i inwestować w przyszłość DB Schenker aż 1 miliard euro w ciągu kolejnych kilku lat. Celem tych inwestycji ma być zwiększenie rentowności spółki po przejęciu. Dla DSV, ta transakcja nie tylko umocni pozycję na rynku, ale także umożliwi dalszą ekspansję globalną.
DSV ma duże doświadczenie w przejmowaniu innych firm. W ostatniej dekadzie firma systematycznie powiększała swoje portfolio, przejmując między innymi Panalpina, UTi oraz Agility Global Integrated Logistics. Dzięki przejęcia UTi duński gigant awansował z 16. na 8. miejsce wśród największych spedytorów lotniczych na świecie.
Sprzedaż DB Schenker. Ujawniamy plany jednego z potencjalnych nabywców