Mimo iż sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV została zatwierdzona, debata o tym, jak wydać miliardy euro uzyskane przez Deutsche Bahn (DB), wciąż trwa. Główne strony sporu, związek zawodowy EVG oraz stowarzyszenie przewozów towarowych Die Güterbahnen, mają zupełnie odmienne zdanie na temat przyszłości tych funduszy.
Sprzedaż DB Schenker nie została zablokowana przez związkowców
Podstawowym celem sprzedaży DB Schenker była redukcja gigantycznego zadłużenia Deutsche Bahn, które przekracza 30 miliardów euro. Związek zawodowy EVG, wcześniej stanowczo sprzeciwiający się tej transakcji, nazwał sprzedaż DB Schenker „strategicznym błędem”. Mimo to, teraz liczy na to, iż uzyskane środki zostaną przeznaczone właśnie na zmniejszenie zadłużenia spółki. EVG argumentuje, iż decyzja o sprzedaży jest skoncentrowana na krótkoterminowych korzyściach finansowych, ignorując długoterminowe potrzeby spółki.
Oczekujemy teraz jednoznacznego zobowiązania, iż wpływy ze sprzedaży muszą zostać przeznaczone na redukcję zadłużenia DB – podkreśla związek zawodowy.
Według EVG jest to kluczowe, aby nie ograniczać elastyczności finansowej firmy w przyszłości. Jednocześnie związek podkreśla potrzebę inwestycji w nowe pojazdy oraz poprawę jakości usług, co zapewniłoby konkurencyjność i rozwój firmy w przyszłości. EVG jest również zdania, iż kwestie infrastrukturalne powinny być finansowane przez rząd federalny, a nie przez same Deutsche Bahn.
Rząd federalny musi wreszcie wziąć odpowiedzialność, zapewniając wieloletnie finansowanie. Deutsche Bahn nie może stać się dojną krową ministra finansów Christiana Lindnera. Pracownicy kolei nie są tymi, którzy sprzątają po nieudanej polityce budżetowej – wskazali związkowcy.
DB Schenker brennt auch pic.twitter.com/FAhyV98kNK
— Toro79 (@tomroe79) September 11, 2024
Inna wizja Die Güterbahnen
Z kolei stowarzyszenie przewozów towarowych Die Güterbahnen przyjmuje zupełnie inne stanowisko wobec sprzedaży DB Schenker. Zdaniem dyrektorki stowarzyszenia, Neele Wesseln, sprzedaż DB Schenker była dobrym posunięciem, ponieważ Deutsche Bahn i rząd federalny nie powinny już angażować się w transport drogowy, morski czy lotniczy, a skupić się na przewozach kolejowych. Jednak Wesseln krytykuje również przeznaczenie środków ze sprzedaży na spłatę długów, zamiast na rozwój infrastruktury kolejowej.
Dobrze, iż Deutsche Bahn i rząd federalny nie chcą już działać jako firmy zajmujące się transportem drogowym, lotniczym i morskim. Jednak przeznaczanie wpływów na spłatę zadłużenia, zamiast na fundusz infrastruktury kolejowej, którego wszyscy chcą, jest poważnym błędem ze strony rządu federalnego – mówi Neele Wesseln.
Związek podkreśla również, iż brak ograniczeń w zaciąganiu długów przez DB może prowadzić do ryzyka zniekształcenia konkurencji na rynku, podczas gdy infrastruktura kolejowa wciąż wymaga znacznych inwestycji. Die Güterbahnen apeluje do Bundestagu o ponowne przemyślenie tej decyzji w kontekście budżetu federalnego na 2025 rok.
Niemiecki przemysł kolejowy jest podzielony co do tego, jak najlepiej wykorzystać miliardy uzyskane ze sprzedaży DB Schenker. Z jednej strony związek zawodowy EVG kładzie nacisk na redukcję długu i modernizację usług, z drugiej zaś stowarzyszenie Die Güterbahnen wzywa do większego zaangażowania środków w rozwój infrastruktury kolejowej. Ten spór odzwierciedla większe wyzwania, z którymi mierzy się niemiecka branża transportowa, starając się dostosować do rosnących potrzeb rynkowych i zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej.
DSV znacznie zwiększy swoją dominację na rynku
Sprzedaż DB Schenker na rzecz DSV będzie miała dalekosiężne konsekwencje. Przede wszystkim firma znacznie zwiększy swoją dominację na rynku i może stać się największym spedytorem lotniczym na świecie. Zwiększenie skali operacji umożliwi DSV rozszerzenie swojego portfolio oraz usprawnienie procesów logistycznych na niespotykaną dotąd skalę. Integracja obu firm będzie wymagała czasu, ale potencjał wzrostu jest ogromny.
Według szacunków połączone przychody DSV i DB Schenker osiągną 43,4 miliarda dolarów, co znacznie przewyższa przychody takich gigantów jak DHL Global Forwarding (33,9 miliarda dolarów) oraz Kuehne+Nagel (31,7 miliarda dolarów). Pod względem wolumenów transportu lotniczego, firma będzie przewoziła około 3 miliony ton ładunków rocznie, wyprzedzając dotychczasowego lidera, Kuehne+Nagel, z jego 2 milionami ton.
Transakcja ta będzie miała istotny wpływ na globalny rynek logistyczny. DB Schenker ma silną pozycję w Europie, Ameryce Północnej i Azji, a jego globalna sieć może przyczynić się do znaczących zmian w międzynarodowych łańcuchach dostaw. Wzmożona konkurencja oraz konsolidacja rynku mogą przyspieszyć procesy automatyzacji, digitalizacji i wprowadzenia bardziej zrównoważonych rozwiązań logistycznych.
Sprzedają kurę znoszącą złote jaja
DB Schenker to prawdziwa perła w koronie Deutsche Bahn. Firma logistyczna regularnie przynosi wysokie zyski, co pomaga utrzymać finansową stabilność grupy. W pierwszej połowie ubiegłego roku Schenker wypracował imponujący zysk operacyjny w wysokości 520 milionów euro, co w znacznym stopniu przyczyniło się do poprawy wyników finansowych DB po trudnym okresie pandemii. Cały rok zakończył się dla Schenker zyskiem rzędu 1,8 miliarda euro, co pomogło na jakiś czas wyciągnąć Deutsche Bahn z operacyjnych problemów.
Początkowo w wyścigu o DB Schenker brało udział kilku gigantów, w tym między innymi Maersk i Bahri, jednak niemal wszyscy wycofali swoje oferty. W grze pozostały tylko dwie firmy: duński gigant logistyczny DSV oraz konsorcjum kierowane przez CVC Capital Partners. Dziś dowiedzieliśmy się, iż firmę przejmie ten pierwszy i ma ambitne plany dalszego rozwoju niemieckiej kury znoszącej złote jaja.
Firma zapewniła, iż zamierza chronić miejsca pracy i inwestować w przyszłość DB Schenker aż 1 miliard euro w ciągu kolejnych kilku lat. Celem tych inwestycji ma być zwiększenie rentowności spółki po przejęciu. Dla DSV, ta transakcja nie tylko umocni pozycję na rynku, ale także umożliwi dalszą ekspansję globalną.
DSV ma duże doświadczenie w przejmowaniu innych firm. W ostatniej dekadzie firma systematycznie powiększała swoje portfolio, przejmując między innymi Panalpina, UTi oraz Agility Global Integrated Logistics. Dzięki przejęcia UTi duński gigant awansował z 16. na 8. miejsce wśród największych spedytorów lotniczych na świecie.
Sprzedaż DB Schenker nie zablokowała inwestycji. Niemiecki gigant rozwija się w Polsce