Rozmowy dotyczyły m.in.:
- wsparcia przez resort działań na rzecz
- Wyrównania z tytułu utraconych dochodów ze sprzedaży świń za I kwartał 2022 roku w związku z ASF. Związek złożyło propozycję sanującą sytuację naruszenia prawa, jakim była zmiana przepisów w styczniu 2022 roku bez żadnych konsultacji społecznych, wprowadzające prawo z mocą wsteczną, w wyniku którego hodowcy świń zostali pozbawieni wyrównania z tytułu utraconych dochodów za I kwartał 2022 roku. Nie negując prawa do dokonywania zmian przepisów prawnych, nie może ono odbyć się z naruszeniem zasad konstytucyjnych w tym zasady prawnej „lex retro non agit”. Szacowany koszt ok.55 mln zł
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/05/na-2-dni-przed-wigilia-oszukano.html
- Wsparcia dla hodowców trzody chlewnej w postaci wznowienia w 2024 roku programu „Locha Plus”, szacowany koszt do 500 mln zł. Od ponad 20 lat systematycznie spada liczba gospodarstw trzody chlewnej oraz pogłowie świń. Wprowadzenie programu „Locha Plus” umożliwiło zahamowanie tego trendu. Na wniosek Związku zostało ponownie wprowadzone w 2023 roku. Działania te aczkolwiek korzystne nie są jednak wystarczające. Stąd postulat ponowienia w 2024 roku programu „Locha Plus” jako elementu wsparcia hodowli trzody chlewnej
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/12/nadzieja-na-pomoc-dla-hodowcow-swin.html
-
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/07/zzr-korona-przedstawia-projekt.html
W powyższych 3 sprawach Związek przygotował stosowne projekty rozporządzeń wraz z uzasadnieniem i Oceną Skutków Regulacji.
- Kwestii dopłat do transportu zbóż i rzepaku do portów bałtyckich 21 kwietnia 2022 r. rząd wydał stosowne rozporządzenie i dokonał notyfikacji do Komisji Europejskiej. Wobec milczenia Komisji i bierności polskiego rządu, ZZR KORONA zwrócił się do komisji w sierpniu i w listopadzie 2023 r. w kwestii przyspieszenia decyzji dot. dopłat do transportu i do kukurydzy. Sprawa dopłat do kukurydzy została pozytywnie załatwiona, ale dopłat do transportu nie rozstrzygnięto. Na ponowne ponaglenie Związku komisarz ds handlu Valdis Dombrovskis poinformował przekazaniu sprawy do dyrektora generalnego odpowiedzialnego za konkurencję. Związek zwrócił się do resortu o wsparcie w celu uzyskania decyzji Komisji.
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/12/sprawa-dopat-do-transportu-zboz-i.html
- Wykładni rozporządzenia w sprawie dopłat do rzepaku dla rolników w przypadku sprzedaży terminowej uzależnionej od giełdy MATIF. ARiMR zarówno na Podlasiu jak i na Pomorzu wydał decyzje odmowne dot. dopłat, uznając za moment sprzedaży termin dostawy, faktury pierwotnej, a nie moment ostatecznego rozliczenia, które następowała po wielu miesiącach od dostawy. Związek domaga się uznania, iż sprzedaż nastąpiła wraz z ostatecznym rozliczeniem, potwierdzeniem fakturą korygującą, co umożliwiłoby skorzystania przez rolników ze wsparcia przewidzianego w rozporządzeniu. Mimo obietnic złożonych w sierpniu i w październiku, kwestii tej do tej pory nie rozwiązano.
https://zzrkorona.blogspot.com/2023/06/w-zwiazku-z-dopatami-jaka-jest-wykadnia.html
- Uznania iż rolnicy prowadzący jednocześnie
gospodarstwa rolne i firmę skupową są uprawnieni do uzyskania wsparcia przewidzianego
rozporządzeniem. ARiMR wydając decyzje odmowne stwierdza, iż nie można mówić o sprzedaży
- kwestii zaległości w rozpatrywaniu wniosków przez
ARiMR w związku z nadmiarem programów wsparcia. Związek zwrócił także uwagę na
konieczność wydania nowego rozporządzenia
zdjęcia: facebook Stefan Krajewski