Realizacja strategicznego projektu Rail Baltica na Litwie wkracza w nową fazę. Spółka LTG Infra, odpowiedzialna za infrastrukturę kolejową w ramach grupy LTG, podpisała trzy nowe umowy na roboty budowlane o łącznej wartości 235 milionów euro. Inwestycje obejmują układanie torów oraz budowę nowego odcinka nasypu kolejowego o długości blisko 19 km pomiędzy Kownem a Szwejcarią.
W ramach podpisanych kontraktów wykonawcy zrealizują:
- 10 km torowiska między miejscowościami Šveicarija i Žeimiai (8,8 km do końca 2025 r.),
- 8,5 km nasypu kolejowego z Kowna do Šveicariji (do I kwartału 2028 r.),
- 10,4 km nasypu i obiektów inżynieryjnych na kolejnym odcinku w tym samym kierunku (również do I kwartału 2028 r.).
Za układanie torów odpowiada konsorcjum firm Leonhard Weiss International (Niemcy) oraz Leonhard Weiss OÜ (Estonia). Budową pierwszego odcinka nasypu zajmie się AB HISK, a za drugi odpowiadają litewskie firmy UAB Fegda i UAB Tilsta.
Minister transportu Litwy, Eugenijus Sabutis, podkreślił, iż każdy nowy odcinek torów w standardzie europejskim to symboliczny krok w stronę przyszłości Litwy – zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym.
Budujemy nie tylko infrastrukturę, ale trwałe połączenie z Europą – mówił Sabutis.
To inwestycja w bezpieczeństwo, mobilność i rozwój całego regionu.
Prezes grupy LTG, Egidijus Lazauskas, zwrócił uwagę na przyspieszenie prac dzięki skutecznemu zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz wcześniejszym zakupom materiałów budowlanych, takich jak szyny, tłuczeń czy podkłady.
Etap układania torów przebiega znacznie szybciej niż budowa nasypów, co korzystnie wpływa na tempo realizacji projektu – zaznaczył.
Wszystkie zaangażowane firmy mają już doświadczenie przy wcześniejszych etapach Rail Baltica. HISK w lipcu br. podpisał również kontrakt na budowę 12,1-kilometrowego nasypu pomiędzy Šėta a Ramygala, a Fegda i Tilsta niedawno zakończyły prace na odcinku Šveicarija–Žeimiai.
Kontynuujemy pracę nad kolejnym odcinkiem dzięki zdobytemu doświadczeniu – powiedział Jonas Jablonskis, prezes Fegda.
To dla nas zaszczyt uczestniczyć w projekcie, który zmienia przyszłość całego regionu.
77 km inwestycji już zakontraktowane
Jak informuje Vytis Žalimas, prezes LTG Infra, podpisane umowy obejmują już 77 km infrastruktury kolejowej. Do końca roku planowane jest podpisanie kolejnych kontraktów i rozpoczęcie robót na dalszym, 114-kilometrowym odcinku. Projekt finansowany jest ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa litewskiego.
Rail Baltica to największe przedsięwzięcie kolejowe w historii państw bałtyckich. Zakłada budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów, która połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Polską, a tym samym z europejską siecią transportową. Projekt ma najważniejsze znaczenie dla cywilnej i wojskowej mobilności, spójności terytorialnej oraz bezpieczeństwa regionu.
Zobacz również: