Szybka Kolej Miejska wyremontuje znaczną część swojego taboru dzięki niskooprocentowanej pożyczce ze środków Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 276 mln zł. Za tę kwotę stołeczny przewoźnik wykonana generalne naprawy i gruntowne modernizacje 13 pociągów EZT 27WE, czyli tzw. Elfów.
W ostatnich latach środki z budżetu miasta i fundusze europejskie pozwoliły Szybkiej Kolei Miejskiej na zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, dzięki czemu mieszkańcy mają do dyspozycji 21 pociągów wyprodukowanych w 2022 r. Niezwykle ważna jest też modernizacja już posiadanych pojazdów, aby odpowiadały one najnowszym standardom. Pojazdy po generalnym remoncie są bardziej niezawodne, co wpływa na większą punktualność i wygodę podróży dla pasażerów – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Elfy będą jak nowe
Warunki pożyczki z KPO są znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Niskie jest nie tylko oprocentowanie – Bank Gospodarstwa Krajowego nie pobiera również marży i prowizji, a sama umowa z BGK zapewnia SKM większą stabilność finansową w perspektywie kolejnych 15 lat spłaty pożyczki.
Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM – realizowane we współpracy z Urzędem m.st. Warszawy. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki – zaznaczał Maria Wasiak, prezes stołecznego przewoźnika kolejowego.
Bez ważnych przeglądów pociągi miejskie nie mogą być dopuszczone do ruchu. SKM wybrała już wykonawcę zadania – to konsorcjum Public Transport Service sp. z o.o. z Warszawy i Modertrans Poznań sp. z o.o. Prace modernizacyjne 13 składów EZT 27WE z 2010 r. już się rozpoczęły.
Kolej miejska dla milionów pasażerów
SKM jeździ w tej chwili 47 pociągami, z czego 21 składów to Impulsy II z 2022 r. Jedyny miejski przewoźnik kolejowy w Polsce wykonuje 281 kursów każdego dnia, po 232 km linii, obsługuje 60 przystanków i oferuje prawie 25 tys. miejsc w pociągach w porannym szczycie.
W ubiegłym roku z usług SKM skorzystało ponad 18 milionów pasażerów i pasażerek. Dla wielu mieszkańców takich miast i gmin – jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo – podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły. Stabilizację SKM zapewnia umowa z miastem na przewozy pasażerów na terenie stolicy i metropolii do 2039 r.
Źródło: SKM Warszawa
Fot. SKM Warszawa
Zobacz również: