- Modernizacja obejmie łącznie 32 km torów
- Na szlaku Kościerzyna–Somonino zostanie dobudowany drugi tor
- Przebudowanych będzie 120 mostów, wiaduktów i przepustów
Modernizacja dwóch linii kolejowych
Linia kolejowa nr 201 łączy woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. Będzie alternatywną trasą między Bydgoszczą a Trójmiastem, istotną szczególnie dla przewozów towarowych m.in. w ramach transportu intermodalnego, ale także dla przewoźników pasażerskich.
Modernizacja obejmie 27 km trasy nr 201 (Kościerzyna–Somonino) z dobudową drugiego toru i 8 km szlaku nr 214 Somonino–Kartuzy. Linie kolejowe będą zelektryfikowane. Zaplanowano przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, a także systemu sterowania ruchem kolejowym. Postanie lokalne centrum sterowania LCS Kościerzyna. Kościerzyna i Kartuzy zyskają bezpośrednie połączenie, a pociągi po latach powrócą na linię 214.
Na trasie Kościerzyna–Somonino stacje i przystanki zostaną odnowione i wyposażone w wygodniejsze perony, na szlaki Somonino–Kartuzy zaplanowano budowę przystanku Somonino Bernardyno.
Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 zwiększą prędkość ze 120 do 140 km/godz., a towarowe z 80 do 100 km/godz. Trasą nr 214 składy osobowe rozpędzą się do 120 km/godz. Zakończenie robót ma nastąpić w 2028 r.
Trasa między Bydgoszczą a Trójmiastem
Zawarta umowa to kolejny krok dla modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. W 2024 r. zakończyły się prace na bajpasie kartuskim i linii nr 229 Glincz–Kartuzy. Na obszarze stacji Kartuzy dobudowano fragment szlaku nr 214. Na linii kolejowej nr 201 roboty zasadnicze podzielono na siedem kontraktów. Podpisano jeden dla odcinka Somonino–Gdańsk Osowa z elektryfikacją fragmentu Glincz–Kartuzy (nr 229). To zadanie będzie realizowane do końca 2027 r. Trwa przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo. Pozostałe cztery kontrakty dotyczą tras Gdańsk Osowa–Gdynia Główna i Kościerzyna–Maksymilianowo. Te inwestycje będą oddawane w latach 2025–2030.
Więcej torów, szybsze pociągi
Efektem robót będzie poprawa połączeń pasażerskich między Trójmiastem, Kaszubami i woj. kujawsko-pomorskim, a także warunków przewozu towarów do portu w Gdyni.
Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo–Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa–Gdynia Główna, a także elektryfikację modernizowanych odcinków linii. Pociągi pasażerskie na trasie Kościerzyna–Maksymilianowo pojadą do 160 km/godz. (towarowe do 120 km/godz.), a między Kościerzyną a Gdynią Główną odpowiednio do 140 km/godz. i do 100 km/godz.
Przeczytaj także: Poznański Węzeł Kolejowy. Kontrakt na opracowanie projektu