90 proc. Milenialsów i Zetek robi zakupy w Internecie

1 rok temu

Najnowsze badanie PayPal dotyczące zwyczajów pokolenia Z i milenialsów nie pozostawiają wątpliwości: przedstawiciele obu grup uwielbiają świat online. Robią tam zakupy, słuchają muzyki, oglądają filmy, komunikują się ze znajomymi, a także szukają inspiracji zakupowych.

Zakupy to jedna z najpopularniejszych aktywności w sieci. 9 na 10 respondentów w Polsce kupuje online, a 63 proc. robi to regularnie – wynika z najnowszego badania PayPal „Milenialsi vs. Gen Z – postawy wobec zakupów online”. Milenialsi są przy tym bardziej skłonni do wielokrotnych zakupów (67 proc.) niż przedstawiciele pokolenia Z (58,5 proc.), a iż jednocześnie posiadają większą siłę nabywczą, wydają przy tym więcej niż ich młodsi koledzy. W kwietniu br. milenialsi przeznaczyli na zakupy w internecie średnio 1 008 zł, 200 zł więcej niż przedstawiciele pokolenia Z.

Najpopularniejszymi kategoriami produktów kupowanych w sieci są odzież, obuwie i akcesoria (71 proc.), kosmetyki i produkty higieniczne (54 proc.), urządzenia elektroniczne (45 proc.), subskrypcje (44 proc.) i jedzenie z dowozem do domu (43 proc.). Nikogo nie zaskoczy fakt, iż badane pokolenia najczęściej finalizują swoje transakcje za pośrednictwem telefonów. Co ciekawe, pod tym względem Gen Z nieznacznie wyprzedza starsze pokolenie – 63 proc. z nich wskazuje, iż najczęściej płaci telefonem, podczas gdy wśród milenialsów odsetek ten wynosi 51 proc..

Podobni, a jednak różni

Istnieją również pewne różnice w tym, jak kupują przedstawiciele pokolenia Z i milenialsi. Pierwsi częściej sięgają po subskrypcje serwisów streamingowych (49 proc. vs. 39 proc.) i bilety na podróże (40 proc. vs. 34 proc.). Te dane potwierdzają, iż ważniejsze od przedmiotów materialnych są dla nich doświadczenia. „Zetki” są również bardziej impulsywne – aż 38 proc. z nich zdarza się dokonywać spontanicznych zakupów. Dla porównania w przypadku milenialsów jest to 28 proc.. Przedstawiciele starszego pokolenia z kolei częściej kupują w internecie meble i elementy wystroju wnętrz (40 proc.) lub zabawki (46 proc.). Co więcej, są również bardziej skłonni do manifestowania patriotyzmu konsumenckiego – 61 proc. z nich woli robić zakupy na polskich platformach sprzedażowych, podczas gdy tylko 38 proc. pokolenia Z podziela to samo podejście.

Media społecznościowe jako ważne źródło inspiracji zakupowych

Około 47 proc. respondentów, którzy wzięli udział w ostatnim badaniu PayPal deklaruje, iż przeszło na stronę internetową konkretnej marki w rezultacie informacji zamieszczonych w mediach społecznościowych. Podobny trend zaobserwowano już wcześniej w Stanach Zjednoczonych, gdzie około połowa amerykańskich użytkowników mediów społecznościowych z pokolenia Z i milenialsów dokonuje zakupów za ich pośrednictwem. W przypadku ogółu dorosłych Amerykanów odsetek ten wynosi 38 proc..

„Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych, czy nam się to podoba, czy nie. Przeglądanie Facebooka, YouTube czy Instagrama pozwala zapoznać się z najnowszymi wiadomościami, skontaktować się ze znajomymi, czy znaleźć interesujące ich artykuły. To ostatnie jest szczególnie ważne z punktu widzenia sprzedających, dla których media społecznościowe mogą być źródłem dodatkowych przychodów. Zwłaszcza że, jak pokazują wyniki naszego ostatniego badania, prawie 60 proc. respondentów wykorzystuje je do wyszukiwania produktów przed dokonaniem zakupu,” komentuje Efi Dahan, dyrektor generalny na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael w PayPal.

Platformy społecznościowe są kluczowym źródłem inspiracji zakupowych, choć ich ranga różni się nieznacznie w zależności od pokolenia. 35 proc. milenialsów najpierw poszukuje produktów na Facebooku, 22 proc. na YouTube, a 13 proc. w pierwszej kolejności zagląda na Instagram. Z kolei większość Gen Z zaczyna swoje poszukiwania od Instagrama (24 proc.), a dopiero w następnym kroku sięga do YouTube (20 proc.) i Facebooka (19 proc.). Pokolenie Z jest również znacznie bardziej skłonne niż milenialsi do zaglądania i sprawdzania produktów na platformach spoza pierwszej trójki, takich jak TikTok czy Pinterest. Na przykład 15 proc. „zetek” deklaruje, iż najpierw szuka nowych produktów na TikToku – w przypadku milenialsów odsetek ten wynosi 4 proc..

Sprawny i bezpieczny proces płatności przez cały czas w cenie

Milenialsi i Gen Z łączy potrzeba poczucia bezpieczeństwa w sieci. Najnowsze badanie PayPal pokazuje, iż przedstawiciele obu pokoleń czują się pewniej, gdy korzystają ze znanych i zaufanych platform (42 proc.) i sklepów internetowych (45 proc.) lub płacą dzięki uznanej i niezawodnej metody płatności (42 proc.).

„Nasze badanie potwierdziło, iż płynna i bezpieczna realizacja transakcji jest kluczowym elementem udanych zakupów. Długi i skomplikowany proces płatności oraz brak preferowanej metody płatności zostały wskazane wśród głównych powodów porzucenia koszyka przez odpowiednio 17 proc. i 29 proc. respondentów. Z drugiej strony, prawie jedna czwarta ankietowanych klientów (24 proc.) zrezygnowała z zakupu w sieci z powodu obaw o bezpieczeństwo transakcji. Z perspektywy sprzedawców zapewnienie bezproblemowych i bezpiecznych płatności jest zatem kluczem do przyciągnięcia i utrzymania klientów,” komentuje Efi Dahan.

Zarówno milenialsi, jak i pokolenie Z postrzegają PayPal jako jedną z najpopularniejszych i najbardziej zaufanych metod płatności za zakupy w sieci. Prawie 23 proc. zadeklarowało, iż korzystało z PayPal w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a 20 proc. wskazało go jako metodę płatności, której ufają najbardziej. Dla porównania, karty debetowe/kredytowe zostały uznane za najbardziej zaufany sposób płatności przez 19 proc. respondentów.

Idź do oryginalnego materiału