Polski rynek centrów handlowych jest dojrzały i stabilny. W Polsce funkcjonuje ponad 600 obiektów handlowych o powierzchni najmu powyżej 5 tys. mkw. Na koniec III kwartału 2023 r. nasycenie powierzchnią centrów handlowych wyniosło ok. 340 mkw. na 1000 mieszkańców, co jest zgodne ze średnią dla Europy. w tej chwili nie ma żadnego nowego dużego centrum handlowego w budowie. W tym segmencie rynku aktywność koncentruje się wokół przebudów, rozbudów czy zmiany funkcji – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Agata Sekuła, członkini zarządu ds. inwestycji i komercjalizacji nieruchomości, EPP.
Wciąż natomiast powstają nowe obiekty w segmencie parków handlowych. Szacuje się, iż w latach 2021-2023 co roku przybywało ich ponad 250 000 mkw. My również uzupełniliśmy ofertę zarządzanej przez EPP Galerii Twierdza w Zamościu o ten format, dodając ponad 4 000 mkw. powierzchni. Została ona wynajęta najemcom takim jak Action, Sinsay, JYSK i KiK, skutecznie zwiększając atrakcyjność oferty handlowej i wzmacniając wyniki całego obiektu.
Debiuty nowych marek
Ważnym wydarzeniem na polskim rynku handlowym była największa od czterech lat liczba debiutów nowych marek. Istotne jest, iż nowi gracze reprezentują różne kategorie handlowe: value retailers – Woolworth, branża spożywcza – Candy POP, moda – SOLMAR, HUGO, JOTT, Helly Hansen czy biżuteria – ACIUM.
Ponadto weszli do Polski nowi operatorzy gastronomiczni, tacy jak Popeyes, który otworzył pierwsze lokale w naszych centrach handlowych: wrocławskim Pasażu Grunwaldzkim, szczecińskim Galaxy i Galerii Młociny w Warszawie. Także Master Burger oraz Lviv Croissants uruchomili swoje pierwsze lokale.
Warto również wspomnieć o CentrumRowerowe.pl – sklepie działającym dotychczas w formule online, który otworzył swoje pierwsze salony stacjonarne. To doskonały przykład rozwoju branży handlowej w duchu omnichannel. Nikt nie polemizuje już z oczekiwaniem klientów, którzy chcą, aby ich potrzeby zakupowe zostały zaspokojone w każdej formie i o każdym czasie. Jednocześnie wyraźnie widzimy, iż sprzedaż stacjonarna wiedzie prym, pozostając najważniejszym kanałem dotarcia do klienta. Udział e-commerce w Polsce w całym 2023 roku oscylował między 7,7% a 9% i, moim zdaniem, na mniej więcej takim poziomie utrzyma się w kolejnych latach.
Działania CSR
Pisząc o trendach w branży centrów handlowych muszę wspomnieć o tym, co jest dla nas w EPP szalenie ważne, czyli o budowaniu lokalnych więzi w każdej lokalizacji, w której znajdują się obiekty, którymi zarządzamy. Współpraca z lokalną społecznością, w tym identyfikowanie potrzeb i odpowiadanie na nie, jest składnikiem DNA naszej firmy. W tym roku ponad setka naszych pracowników zrealizowała 199 dobrych uczynków na rzecz sąsiadów w potrzebie. W ramach wszystkich działań społecznych prowadzonych w EPP poświęciliśmy niemal 1700 godzin wolontariatu pracowniczego na rzecz ponad 30 tysięcy beneficjentów. Na rok 2024 mamy równie ambitne plany w tym zakresie, a ujęliśmy je w naszej nowej strategii wartości społecznej.
Zarządzanie centrami handlowymi M1 i Power Parkami
Nie tylko dla całej branży, ale i dla nas nadchodzący rok zapowiada się pracowicie. Od 1 maja 2024 roku EPP przejmie bezpośrednie zarządzanie portfelem 12 centrów handlowych M1 oraz Power Parków. To projekt o strategicznym znaczeniu, któremu poświęcamy wiele uwagi. Pomimo tego, iż są to obiekty rozpoznawalne, o długoletniej historii i ugruntowanej pozycji na rynku, proces przejęcia, a dalej – zarządzania nimi, będzie się wiązał z zaangażowaniem wielu zasobów. Konieczna będzie integracja operacji oraz liczne działania w obszarze asset managementu i leasingu – w tym zakresie mamy szeroko zakrojone plany. Planujemy również odpowiednie modernizacje i adaptacje, aby obiekty spełniały np. wymogi ESG.
Wierzę, iż 2024 rok będzie ciekawym i inspirującym, a przede wszystkim sprzyjającym czasem dla nas i dla całej branży.
Autorką komentarza jest Agata Sekuła, członkini zarządu ds. inwestycji i komercjalizacji nieruchomości, EPP.