Agenci AI budzą emocje. Pracownicy nie chcą być zastępowani, chcą być wspierani [BADANIE]

1 tydzień temu

Agenci AI coraz śmielej wkraczają do świata pracy – nie jako futurystyczna koncepcja, ale realne wsparcie dla pracowników i firm.

Jak Polacy reagują na ten proces? Z badania przeprowadzonego na zlecenie Salesforce przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku wynika, iż społeczeństwo jest jednocześnie zaciekawione, pełne nadziei, ale i miejscami zaniepokojone.

Ciekawość i niepokój – emocje wobec agentów AI

Na pytanie o emocje towarzyszące rozwojowi agentów AI w miejscu pracy, aż 51,2 proc. respondentów wskazało ciekawość. Kolejne najczęściej wymieniane uczucia to: niepokój (30,2 proc.), nadzieja (20,8 proc.), ekscytacja (18,4 proc.), ale również strach (13,6 proc.) i obojętność (9,2 proc.). Tylko 8,1 proc. osób zadeklarowało brak zdania.

Czy agenci AI poprawią jakość pracy? Większość mówi „tak”

Zapytani o ocenę wpływu agentów AI na jakość pracy w przyszłości, 58 proc. badanych wyraziło pozytywne nastawienie – w tym 15 proc. „zdecydowanie tak”, a 43 proc. „raczej tak”. Sceptycznie do tego zagadnienia podchodzi jedynie 15,6 proc. (3,4 proc. „zdecydowanie nie” i 12,2 proc. „raczej nie”), natomiast 26,3 proc. badanych nie miało zdania.

Zagrożenia? Przede wszystkim utrata pracy i niezrozumienie decyzji agentów AI

Respondenci widzą szereg ryzyk związanych z obecnością agentów AI w miejscu pracy. Największe obawy budzi możliwość utraty pracy (41,7 proc.), a także brak zrozumienia decyzji podejmowanych przez agentów AI (32,7 proc.) oraz spadek wartości ludzkich kwalifikacji (28,7 proc.). Co czwarta osoba (27,6 proc.) obawia się również utraty kontroli lub autonomii, a 16,7 proc. wskazuje na trudności z adaptacją do nowych rozwiązań.

Zaufanie do decyzji agentów AI? Raczej warunkowe

Na pytanie o gotowość do zaufania decyzjom podejmowanym przez agenta AI, największa grupa respondentów – 41,3 proc. – odpowiedziała: „to zależy od sytuacji”. Zdecydowaną gotowość wyraziło tylko 6 proc., a 18,8 proc. „raczej tak”. Jednocześnie aż 26,2 proc. zadeklarowało brak zaufania (9,5 proc. „raczej nie”, 16,7 proc. „zdecydowanie nie”). Co dwudziesty badany (7,8 proc.) nie miał zdania.

Czy Polacy chcieliby pracować z agentem AI? Tak, ale pod pewnymi warunkami

Pomimo obaw, większość badanych nie odrzuca pomysłu pracy z agentem AI jako wirtualnym współpracownikiem. 69,6 proc. respondentów deklaruje postawę pozytywną lub neutralną wobec takiego scenariusza: 30,2 proc. ocenia taką współpracę „raczej pozytywnie”, a 10,9 proc. „bardzo pozytywnie”. 28,5 proc. podchodzi do tego neutralnie – wskazując, iż wszystko zależy od sposobu wdrożenia. Negatywne stanowisko zajęło łącznie 20,4 proc. respondentów.

Najlepsza rola dla agenta AI? Wirtualny asystent i analityk danych

Zapytani o najbardziej akceptowalne role dla agentów AI, Polacy najczęściej wskazywali na wirtualnego asystenta pomagającego w powtarzalnych zadaniach (36,8 proc.) oraz analityka danych wspierającego decyzje (30,8 proc.). Mniej entuzjazmu budziły funkcje zespołowego czatbota (28,8 proc.) oraz kreatywnego asystenta (25,3 proc.). Co dziesiąty badany (10,2 proc.) nie zaakceptowałby żadnego zastosowania agentów AI jako współpracownika.

– Rośnie świadomość i otwartość na wykorzystanie agentów AI w pracy, ale towarzyszy jej wyraźna potrzeba kontroli i zrozumienia działania tych rozwiązań. Pracownicy nie chcą być zastępowani – chcą być wspierani – komentuje Krzysztof Augustynowicz, Regional Vice President w Salesforce.

***

Badanie zostało przeprowadzone przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku w dniach 8–13 maja 2025 roku techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na ogólnopolskiej próbie 1006 dorosłych respondentów (18+). Badanie miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane w formule OmnIBUS.

Idź do oryginalnego materiału