W tym roku otworzyliśmy oddział we Wroclavii oraz warszawskim Klifie, jesienią mamy zaplanowane otwarcie w Silesia City Center w Katowicach. Negocjujemy jeszcze kilka lokalizacji, które będziemy realizować jeszcze w tym lub już w 2024 roku. Co do zasady zależy nam na współpracy z największymi galeriami i wierzymy, iż jest to kooperacja korzystna dla obydwu stron – mówi w rozmowie z redakcją Omnichannelnews.pl Aleksander Pawlak, prezes firmy Tavex.
Tavex jest międzynarodową firmą, która zajmuje się sprzedażą metali szlachetnych. Rozumiem, iż wasz rozwój jest ściśle powiązany z rosnącym zainteresowaniem Polaków rynkiem inwestycji w metale szlachetne?
Aleksander Pawlak: Ostatnie lata to okres znaczącego wzrostu zainteresowaniem inwestycjami w metale szlachetne. Sprzyjały temu zarówno ujemne realne stopy procentowe, jak i niepokój związany najpierw z pandemią, a następnie rosyjską agresją. W naszej ocenie zbudowało to bardzo dużą wiedzę wśród polskich inwestorów o tym, jaką rolę złoto powinno pełnić, w portfelu, jak i o tym, iż choćby w spokojnych czasach część nadwyżek finansowych powinno się w metalach lokować. Większą świadomość potwierdzają również prowadzone przez nas cykliczne badania. Wynika z nich, iż coraz więcej Polaków inwestuje w złoto lub uważa, iż warto to zrobić. Zjawisko to jest najbardziej widoczne w grupie najmłodszych Polaków. Przykładowo, aż 36 proc. osób wieku 18-24 lata uważa, iż warto inwestować w ten kruszec, a w grupie wiekowej 25-34 lata sądzi tak aż 41 proc. badanych.
W ciągu ostatniego roku spółka Tavex przyspieszyła ekspansję sieci punktów stacjonarnych. Nowe lokale były otwierane przede wszystkim w obiektach handlowych m.in. w Łodzi, Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Czy takie lokalizacje są dla was kluczowe?
W ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowaliśmy aż 5 otwarć: w Lublinie, Poznaniu (Stary Browar), Łodzi (Manufaktura), Wrocławiu (Wroclavia) oraz w Warszawie (Klif). Widać tutaj, iż faktycznie nasz model lepiej sprawdza się w dużych galeriach handlowych, choć mamy również kilka lokalizacji w centrach miast. Nasi klienci bardzo doceniają możliwość wizyty w lokalu, który jest łatwo dostępny i otwarty w komfortowych dla nich godzinach. Ważne jest również to, iż będąc w galeriach handlowych, jesteśmy w stanie dotrzeć do klientów, którzy do tej pory postrzegali złoto, jako coś skomplikowanego lub trudno dostępnego.
W czerwcu br. ruszył najnowszy lokal Tavex w Warszawie, który został przygotowany wspólnie z architektami z Schwitzke Górski. Proszę opowiedzieć jakie nowinki aranżacyjne zastosowano w tym punkcie?
Nasz dziesiąty oddział w Polsce to zarazem pierwszy punkt w odświeżonym wspólnie z architektami Schwitzke Górski koncepcie. Znajdziemy w nim wiele innowacji, które podkreślają charakter marki, jak i budują znakomity customer experience, z którego chcemy być znani. Cały koncept został zbudowany wokół kształtu sztaby złota – widzimy go zarówno na suficie, jak i portalu wejściowym. Z ważnych udoskonaleń mamy również znacząco ulepszoną ekspozycję naszych produktów w postaci gablot, komfortową strefę oczekiwania, czy ze stricte technicznych ciekawostek – drzwi do pomieszczenia zamkniętego do większych transakcji są pokryte folią, która na czas zamknięcia pomieszczenia robi się mleczna, zapewniając tak oczekiwaną przez naszych klientów prywatność.
Jakich w tej chwili poszukujecie lokalizacji dla waszych punktów, zarówno pod względem metrażu, jak i miejsca w centrum handlowym?
Co do zasady jesteśmy zainteresowani powierzchniami między 40-60 metrów na poziomie 0. Nie musi to być koniecznie lokalizacja w sąsiedztwie operatora spożywczego, natomiast, lokalizacja na parterze podkreśla to, o czym mówiłem wcześniej i jak chcemy, aby inwestowanie w złoto było rozumiane, czyli wartości takie jak: bliskość i dostępność dla wszystkich. Podkreślę tutaj szerokość oferowanych przez nas usług: to przede wszystkim skup i sprzedaż metali szlachetnych (złoto, srebro, platyna), ale również gotówkowa wymiana walut (ponad 60 walut z całego świata dostępnych od ręki dla podróżnych), przekazy pieniężne MoneyGram czy skup tzw. złomu złota, czyli z reguły używanej biżuterii.
Wasze plany skupiają się na lokalizowaniu punktów w centrach handlowych. Podejrzewam, iż proces negocjacji umów najmu nie jest prosty? Jak przebiegają zatem Wasze rozmowy z wynajmującymi?
Na pewno widzimy znaczącą poprawę w relacjach z galeriami w stosunku do 2019 roku, kiedy chcieliśmy rozpocząć naszą ekspansję. Wtedy jako marka – jeszcze stosunkowo mało znana – nie byliśmy w oczach galerii atrakcyjnym najemcą i z reguły nie mieliśmy choćby możliwości rozpoczęcia rozmów. Aktualnie to postrzeganie znacząco się poprawiło i galerie doceniają fakt, iż jesteśmy stabilnym najemcą przyciągającym klientów z dość dużego obszaru. Ponadto jesteśmy bardzo atrakcyjną marką w kontekście usług kantorowych, które również oferujemy – nasza obecność często również udowadnia, iż w topowych lokalizacjach bezproblemowo może funkcjonować 2-3 operatorów jednocześnie. Co do samej wysokości czynszów – odpowiedź oczywiście brzmi „to zależy” Poważnie mówiąc – z racji charakterystyki branży i relatywnie niedużych powierzchni, nasze stawki w przeliczeniu na metr kwadratowy plasują się na wysokich poziomach, natomiast tak długo jak galeria cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem odwiedzających jest to zrozumiała i uczciwa oferta.
Tavex to nie tylko sprzedaż stacjonarna, ale również możliwość zakupu produktów poprzez sklep internetowy. Czy Pana zdaniem te dwa kanały sprzedaży dobrze, ze sobą korelują? Idziecie w duchu strategii omnichannel?
Omnichannel jest absolutną podstawą naszej polityki. Ceny i ewentualne promocje funkcjonują na identycznych zasadach we wszystkich oddziałach, jak i sklepie internetowym. Ponadto oferujemy między innymi możliwość opłacenia gotówką zamówienia składanego z odbiorem osobistym. Sieć oddziałów zauważalnie wspiera działania online, jak i online wspiera oddziały. Często zdarza się tak, iż klienci naprzemiennie realizują transakcje, tak jak akurat w tym momencie jest to dla nich bardziej komfortowe. Wiemy również, iż ta przejrzystość i brak zróżnicowania oferty w zależności od kanału jest bardzo dobrze postrzegane przez naszych klientów.
Jak wyglądają planu rozwoju sieci Tavex w 2023 roku? Kiedy i gdzie mogą powstać kolejne punkty?
Trwają jeszcze rozmowy na temat kolejnych lokalizacji. W tym roku otworzyliśmy oddział we Wroclavii oraz warszawskim Klifie, jesienią mamy zaplanowane otwarcie w Silesia City Center w Katowicach. Negocjujemy jeszcze kilka lokalizacji, które będziemy realizować jeszcze w tym lub już w 2024 roku. Co do zasady zależy nam na współpracy z największymi galeriami i wierzymy, iż jest to kooperacja korzystna dla obydwu stron.
Rozmawiał Wojciech Wojnowski