Anna Malcharek, Gemini Holding: podążamy za trendami, a nierzadko staramy się je wyprzedzać [KOMENTARZ]

9 miesięcy temu

Ostatnie lata to dla polskiej branży retail czas dynamicznych zmian spowodowanych nie tylko pandemią, inflacją czy trudną sytuacją geopolityczną, ale również obecnością na rynku kilku różnych pokoleń konsumentów. Baby Boomers, Gen X, Millenialsów i Zetki różni sposób robienia zakupów, kanały komunikacji i poziom kompetencji cyfrowych. Galerie handlowe potrzebują te odmienności zrozumieć i wdrożyć do swoich strategii. Rok 2023 wyraźnie pokazał, iż prognozy o końcu stacjonarnych zakupów okazały się przedwczesne – pisze w komentarzu Anna Malcharek, Dyrektor Zarządzająca Gemini Holding

Według PRCH, trend stabilnego wzrostu jest widoczny w wielu wskaźnikach, m.in. w obrotach czy transakcjach inwestycyjnych i umocnił się w I poł. 2023 r. [1] Odwiedzalnoś centrów we wrześniu br. była o 4,7% wyższa niż w analogicznym okresie w 2022 r [2]. w tej chwili centra handlowe w Polsce to 35 tys. sklepów, które odpowiadają za ponad 30% całkowitego obrotu handlowego. Natomiast według GFK Polonia, udział sklepów e-commerce, których jest 49 tys., spada i w tej chwili oscyluje wokół 8%.

Branża wkroczyła w erę omnichannel

Rozwój e-commerce pozwolił jednak dostrzec możliwości, jakie niesie połączenie sprzedaży on- i offline, w efekcie czego branża wkroczyła w erę omnichannel. Proces zakupowy charakteryzuje różnorodność kanałów, zacierają się granice pomiędzy sprzedażą internetową a tradycyjnym handlem stacjonarnym. Umiejętne wykorzystanie potencjału e-commerce i zakupów tradycyjnych, personalizowane oferty czy uważność na potrzeby klienta to dziś podstawa client experience, a jego skuteczne wdrożenie zapewnia konsumentom jak najbardziej satysfakcjonujące doświadczenie.

Izolacja w czasie pandemii zwiększyła potrzebę interakcji w przestrzeniach offline, dlatego zmieniły się oczekiwania wobec galerii handlowych. Dla pokolenia Z szczególnie istotna jest m. in. natychmiastowa dostępność towaru i możliwość sprawdzenia go, stąd nie rezygnują z zakupów stacjonarnych. Aż 97% respondentów w badaniu „The Rise of the Gen Z Consumer 2023” [3] podkreśla, iż mimo korzystania z e-commerce, chętnie odwiedza centra handlowe. Zetki cenią rzeczywiste doświadczenia i emocje, stąd większość (60%) przyznała, iż lubi odwiedzać obiekty handlowe również po to, by spędzić czas z przyjaciółmi. Wyraźnie widać także rosnący wpływ centrów handlowych na otoczenie i lokalną społeczność. W trakcie pandemii wzrosło znaczenie „małej ojczyzny”, w rezultacie galerie handlowe stały się głównym punktem miast czy regionów, w którym mieszkańcy mogą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby pod jednym dachem. To dziś nie tylko miejsce zakupów, ale również przestrzeń spędzania wolnego czasu, w której poszukujemy rozrywki, edukacji, kultury.

Handel w niedziele – języczek u wagi

Wciąż aktualnym tematem w branży pozostaje zakaz handlu w niedziele. Dla obiektów komercyjnych był to dzień wysokich obrotów. Według PRCH, ponowne otwarcie sklepów w niedziele przyniosłoby m. in. wzrost zatrudnienia w handlu o 20-40 tys., a także wzrost obrotów handlowych o około 4 proc. i zwiększenie wpływu z podatków do budżetu państwa. Konsumenci zyskaliby zaś większy komfort zakupów, z których według PRCH w niedziele przed 2018 r. korzystało ok. 75% Polaków.

Dla Gemini Holding był to rok niezwykle udany. Umocniliśmy swoją pozycję, zadbaliśmy o rozwój tenant-mixu i długoterminowe relacje z partnerami, czego efektem jest wysoki poziom komercjalizacji naszych obiektów. W Gemini Park Tarnów od lat wynosi on 100%, do podobnego poziomu zbliżają się także Gemini Park w Tychach i Bielsku-Białej, które mają po 97%. W 2023 r. w naszych centrach pojawiło się 16 nowych najemców, którzy łącznie wynajęli ponad 5 tys. m2.

Pionierskie rozwiązania

Uważanie wsłuchujemy się w potrzeby rynku, podążamy za trendami, a nierzadko staramy się je wyprzedzać. Efektem są pionierskie rozwiązania, poprzez które przełamujemy standardowe postrzeganie obiektów handlowych. Niedawno świętowaliśmy otwarcie pierwszego sklepu charytatywnego w Gemini Park Bielsko-Biała, którego zyski ze sprzedaży wspierają Śląskie Hospicjum dla Dzieci. W ramach innowacyjnego projektu Science Point już drugi rok z rzędu w obiekcie pojawiło się mini-centrum naukowe. Tylko w trakcie 3 miesięcy odwiedziło je 35 tys. osób, a idea na stałe wpisała się w strategię CSR dla całego regionu. W 2023 świętowaliśmy również znaczące jubileusze. W Gemini Park Tarnów, który obchodził swoje 13-lecie, wdrożono rozwiązania proekologiczne, m. in. biały certyfikat efektywności energetycznej, a 5-letnie dziś Gemini Park Tychy na stałe wpisało się w ekosystem śląskiego power center i jest świetnym przykładem obiektu mixed-use. Dzięki adaptacji strategii do potrzeb konsumentów i trendów, rok 2023 kończymy z dwoma prestiżowymi statuetkami PRCH Retail Awards w kategoriach The biggest challenge oraz Działania i strategia CSR roku. Kolejny zapowiada się równie intensywnie, mamy ambitne plany i szykujemy wiele nowości.

[1] PRCH Retail Research Forum, I poł. 2023 r.

[2] PRCH, OBROTY I ODWIEDZALNOŚĆ CENTRÓW HANDLOWYCH WE WRZEŚNIU 2023 R.

[3] Rynek obiektów handlowych w Polsce – raport za I półrocze 2023 r.

Autorką komentarza jest Anna Malcharek, Dyrektor Zarządzająca Gemini Holding

Idź do oryginalnego materiału