Black Week: rekordowe zakupy, wzrost popularności płatności online

1 rok temu

Black Week to nie tylko czas intensywnych zakupów, ale również okres analizy trendów konsumenckich i zachowań klientów. W trakcie tego długo oczekiwanego przez sprzedawców weekendu zakupowego Shoper przeprowadził szczegółową analizę i podsumował zakupy Polaków.

W czasie Black Week klienci korzystają z wielu promocji dostępnych na różnych platformach. Dane sprzedażowe ze sklepów internetowych Shoper kolejny rok z rzędu potwierdziły, iż polscy konsumenci nabyli biegłości w poszukiwaniu promocji i robieniu zakupów w wielu kanałach równocześnie. Łączna wartość transakcji (GMV Sklepy) między 24 a 27 listopada przekroczyła 190 mln zł, co stanowi wzrost o 27 proc. względem roku poprzedniego.

Skuteczna strategia

Podczas Black Week Shoper odnotował największą liczbę zamówień w piątek, który stał się najbardziej dochodowym dniem sprzedaży w tym okresie.

Najchętniej wybieranymi produktami podczas tegorocznego Black Week były: odzież, akcesoria do domu i ogrodu oraz kosmetyki i perfumy. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost popularności produktów z kategorii Sprzęt AGD/ RTV, których wartość sprzedaży była 135 proc. większa niż w roku ubiegłym.
Produkty w sklepach Shoper sprzedawały się co 0,5 sekundy, a średnia wartość koszyka wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła prawie 380 zł.

– Cieszę się z sukcesu sprzedażowego naszych sprzedawców podczas Black Week. To dowód, iż nasza strategia, oparta na 4 kluczowych dla e-commerce segmentach, czyli: sprzedaży wielokanałowej, logistyce, płatnościach i reklamie cyfrowej, to dobry kierunek. Integracja sklepów internetowych z rozbudowanymi marketplace’ami pozwoliła naszym sklepom dostarczyć nie tylko atrakcyjnych promocji, ale również różnorodności i wygody zakupów – komentuje Paweł Rybak, Chief Commercial Officer Shoper S.A.– Dynamiczny wzrost transakcji, zwłaszcza w najważniejszych branżach, oraz intensywność zakupów potwierdzają, iż Shoper jest kluczowym partnerem dla polskich przedsiębiorców. Rola Black Week będzie rosła – dodaje.

Różnorodność i bezpieczeństwo transakcji online

Konsumenci robiący zakupy w sklepach internetowych Shoper poszukiwali różnorodnych form płatności i zapewnienia bezpieczeństwa transakcji online.

Najchętniej wybierane formy płatności to: BLIK, przelew natychmiastowy oraz karty płatnicze.
Najwyższą dynamikę wzrostu (85 proc. więcej niż w 2022 roku) wykazała płatność dzięki portfeli elektronicznych, tj. Apple Pay oraz Google Pay.

Warto również zwrócić uwagę na rosnącą popularność form płatności typu BNPL (kup teraz, zapłać później). W tegorocznym Black Week wartość transakcji opłaconych dzięki PayPo była o 77 proc. większa, niż w 2022 roku.

– Konsumenci coraz chętniej finansują swoje zakupy, zwłaszcza te większe, przy pomocy płatności odroczonych. Wynika to m.in. z lepszej dostępności takich form w e-sklepach oraz z wymagającej sytuacji ekonomicznej wielu Polaków, chcących skorzystać z promocji bez narażania budżetu domowego – komentuje Paweł Rybak, Chief Commercial Officer Shoper S.A.

Sprzedaż napędzana strategią reklamową i silną marką

Sprzedawcy na długo przed nadchodzącym Black Week aktywnie planują i wdrażają strategie marketingowe, które mają za zadanie jeszcze bardziej wzmocnić sprzedaż w tym czasie.

Najskuteczniejszym źródłem, które “przyprowadziło” najwięcej klientów do sklepów internetowych działających na platformie Shoper, była wyszukiwarka Google. Aż 59 proc. zrealizowanych zakupów pochodziło w tym roku z tego właśnie kanału.

Tegoroczne zakupy potwierdziły, iż sklepy powinny inwestować we wzmocnienie swojej marki i dbać o jej zasięg, ponieważ 31 proc. więcej sprzedaży niż w roku ubiegłym pochodziło z wejść bezpośrednich na strony sklepów internetowych.

Wszystkie tegoroczne wyniki sklepów Shoper wskazują, iż rola Black Week, a choćby Black Weeks w e-commerce stale nabierają na znaczeniu. Zmieniają się jednak potrzeby i preferencje konsumentów, m.in. te dotyczące form płatności. To dla sprzedawców – a tym samym i dla platformy Shoper – sygnał do dalszego rozwoju oferty oraz podejścia do klienta.

Idź do oryginalnego materiału