Budowa CPK ma ruszyć w przyszłym roku

3 godzin temu

Spółka CPK odebrała właśnie projekt budowlany przyszłego terminala pasażerskiego oraz zintegrowanego dworca kolejowego. Dokumentacja, przygotowana przez tzw. master architekta, posłuży teraz do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę do Wojewody Mazowieckiego. Planowany termin uruchomienia pierwszego etapu lotniska to koniec 2032 roku.

Zielone światło na odbiór dokumentacji dała Państwowa Straż Pożarna, która pozytywnie zaopiniowała projekt. Wcześniej, w czerwcu, zakończono prace projektowe dla dworca autobusowego. Za całość odpowiada międzynarodowe konsorcjum projektowe: brytyjskie biura Foster + Partners oraz Buro Happold, wspierane przez ponad 30 firm branżowych, takich jak NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W projektowanie zaangażowanych było łącznie ponad 400 specjalistów.

Terminal pasażerski w pierwszym etapie będzie miał około 450 tys. m² powierzchni, co trzykrotnie przewyższa obecny terminal Lotniska Chopina. Obsługa pasażerów zostanie zorganizowana na trzech poziomach. Najwyższy z nich będzie przeznaczony m.in. do odpraw biletowo-bagażowych i kontroli bezpieczeństwa, poziom środkowy do przylotów i odlotów w strefie Non-Schengen oraz kontroli paszportowej, a najniższy do obsługi autobusów i odbioru bagażu. Terminal zostanie połączony z pirsami prowadzącymi bezpośrednio do samolotów.

W dniu otwarcia port ma być zdolny do obsługi około 11 tysięcy pasażerów na godzinę. Wewnątrz znajdzie się 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z opcją zwiększenia ich liczby do 170. Docelowo terminal ma obsługiwać od 34 do 44 milionów pasażerów rocznie. Około 35–40 procent z nich będą stanowić pasażerowie tranzytowi. Główna hala zostanie zbudowana w powiększonej kubaturze z możliwością modułowego wyposażania i elastycznego zwiększania przepustowości w zależności od potrzeb. Część sprzętu zostanie przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina, co pozwoli ograniczyć koszty inwestycji.

Budowa lotniska będzie realizowana etapami. W pierwszej kolejności powstaną pirs północny dla lotów długodystansowych oraz dwa pirs centralne o uniwersalnej funkcji. Dokumentacja uwzględnia też pirs południowy, którego budowa będzie uzależniona od przyszłych prognoz ruchu lotniczego. W kolejnych etapach przewiduje się budowę dwóch pirsów wschodnich.

W początkowej fazie lotnisko zaoferuje łącznie od 49 do 67 stanowisk kontaktowych dla samolotów, w tym 18 elastycznych typu MARS, pozwalających obsługiwać dwa samoloty wąskokadłubowe zamiast jednego szerokokadłubowego. Dla porównania: w tej chwili Lotnisko Chopina może jednocześnie obsłużyć jedynie osiem samolotów szerokokadłubowych i do 27 jednostek ogółem z rękawami pasażerskimi.

CPK ma być nie tylko lotniskiem, ale zintegrowanym węzłem transportowym, łączącym ruch lotniczy z kolejowym i autobusowym. Szacuje się, iż połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko koleją lub autokarami. Z myślą o ich komforcie przeprojektowano układ dworca autobusowego – poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych będzie połączona z budynkiem dworca kolejowego, co usprawni przesiadki. Całość została zaplanowana tak, by w razie potrzeby można było ją rozbudować.

Idź do oryginalnego materiału