W pierwszych sześciu miesiącach 2025 r. w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) przeprowadzono 2 264 egzaminy dla kandydatów ubiegających się o uzyskanie uprawnień do prowadzenia pojazdów trakcyjnych. Na licencję maszynisty odbyło się 580 egzaminów, natomiast na świadectwo maszynisty – aż 1 684, w tym 799 testowych, 553 na symulatorze oraz 332 praktyczne. Ponad połowa egzaminów testowych (446) była podejściami powtórnymi.
Zdawalność przez cały czas zróżnicowana
Średni wskaźnik zdawalności egzaminów na licencję maszynisty w I półroczu 2025 r. wyniósł 72%, nieznacznie poniżej wyniku osiągniętego w całym 2024 r. (73,3%). Znacznie gorzej wypadły egzaminy na świadectwo maszynisty – pozytywny wynik uzyskało jedynie 42% kandydatów, co jest jednak minimalną poprawą w stosunku do 40% osiągniętych w ubiegłym roku.
Dane z CEMM wskazują, iż przygotowanie kandydatów ubiegających się o świadectwo maszynisty wciąż jest niewystarczające. Mimo wcześniejszych sprawdzianów wiedzy i umiejętności, poziom wyszkolenia wielu osób nie pozwala na zdanie egzaminu za pierwszym podejściem, co powoduje znaczny wzrost liczby przeprowadzanych egzaminów.
Działania Prezesa UTK
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podkreśla, iż odpowiednie przygotowanie zawodowe maszynistów jest najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. W szczególności zwraca uwagę na konieczność dogłębnego zrozumienia zagadnień dotyczących sygnalizacji kolejowej oraz procedur bezpieczeństwa.
W celu podniesienia jakości procesu szkoleniowego UTK analizuje najczęściej popełniane przez kandydatów błędy oraz prowadzi współpracę z ośrodkami szkoleniowymi. Planowane jest kolejne spotkanie z przedstawicielami tych ośrodków oraz specjalne szkolenie wszystkich egzaminatorów wpisanych na listę Prezesa UTK.
O tym, jak dokładnie wygląda proces ubiegania się o uprawnienia maszynisty, można przeczytać w informatorze „Jak zostać maszynistą? Poradnik dla kandydatów do zawodu”.
Fot: Sektorkolejowy
Zobacz również: