Ceny masła: Przed świętami czeka nas niespodzianka cenowa

3 godzin temu

Polacy mogą być zaskoczeni przy świątecznych zakupach! Choć jeszcze rok temu za kostkę masła płaciliśmy rekordowe kwoty, w tym sezonie rynek mleczarski przechodzi spore przetasowania. Czy to oznacza, iż w końcu zapłacimy mniej?

Ceny masła: Przed świętami czeka nas niespodzianka cenowa

Ceny mleka spadają, ale nie dla konsumentów

Na świecie ceny mleka powoli maleją. Dane z platformy aukcyjnej Global Dairy Trade (GDT) pokazują systematyczny spadek, głównie przez mniejszy popyt z Chin i dużą podaż z Europy i Nowej Zelandii. W Polsce jednak w lipcu 2025 cena mleka wynosiła 2,23 zł/litr, czyli o 14,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dlaczego więc nie czujemy ulgi przy kasach? Powód leży w polityce cenowej dużych sieci handlowych i kosztach przetwórstwa. Rosnące ceny energii, pracy oraz opakowań sprawiają, iż część oszczędności ze spadającego mleka nie trafia do konsumentów.

Efekt „lepkich cen” uderza w portfele

Eksperci z Credit Agricole ostrzegają: choćby jeżeli ceny masła spadają, efekt „lepkich cen” sprawi, iż zmiany będą wolniejsze niż spadek kosztu surowca. Średnia cena kostki masła 200 g w pierwszej połowie 2025 roku wynosiła 8,80–9,50 zł. W czwartym kwartale może spaść do 8,00–8,30 zł, czyli wciąż dwa razy więcej niż w 2019 roku.

Świąteczne promocje – okazja czy iluzja?

W okresie przedświątecznym sieci handlowe walczą o klienta. Masło może pojawić się w promocji choćby za 6,99 zł, ale będą to krótkotrwałe oferty. Intensywny popyt związany z pieczeniem i przygotowywaniem świątecznych potraw sprawia, iż ceny średnie 8,00–8,30 zł mogą być regularnie naruszane.

Masło jako wabik na klientów

Nie jest tajemnicą, iż masło stało się produktem przyciągającym klientów do sklepów. Choć producenci i dystrybutorzy chcieliby utrzymać wyższe marże, konkurencja i presja konsumentów wymuszają obniżki.

Wsparcie dla gospodarstw domowych – nowa ustawa podpisana

Podsumowując: choćby jeżeli ceny surowca spadają, Polacy powinni przygotować się na „lepki efekt cenowy”, a świąteczne promocje mogą jedynie częściowo złagodzić wydatki.

Idź do oryginalnego materiału