Do końca kwietnia prawdopodobnie poznamy nowego dyrektora ds. transformacji cyfrowej w PKP Polskich Liniach Kolejowych. Zastąpi on na stanowisku odwołanego w styczniu 2025r. Członka Zarządu Spółki Piotra Kubickiego. Kto w tej chwili zajmuje się tematem cyfryzacji polskiej kolei?

Od chwili odwołania Piotra Kubickiego ze stanowiska, zakres jego obowiązków przejęli inni Członkowie Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, „zapewniając spółce niezakłóconą ciągłość pracy”.
– W ocenie właściciela Spółki, Piotr Kubicki nie sprostał oczekiwaniom właścicieli w powierzonym obszarze zarządzania. Odwołany Członek Zarządu przestał uczestniczyć w pracach zespołu mediacyjnego z wykonawcą systemu już na wcześniejszym etapie, 27.08.2024 r. – poinformowały PKP PLK.
Piotr Kubicki odwołany z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych
Historia cyfryzacji polskiej kolei
W 2017 r. PLK S.A. zawarły umowę na budowę systemu ERTMS/GSM-R z konsorcjum firm Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o. oraz SPC-3 Sp. z o.o. W ramach tego projektu planowana była zabudowa nowoczesnego systemu radiołączności kolejowej GSM-R na prawie 14 tys. linii kolejowych do 2023 r.
– Po powołaniu nowego zarządu, w spółce PLK S.A. stwierdzono niski poziom zaawansowania prac w ramach tego kontraktu – informuje Biura Prasowe PLK. – Pomimo wcześniejszych deklaracji, wykonawca nie przystąpił do realizacji części ustalonych zadań. Szczególnie niepokojący okazał się brak zaangażowania wykonawcy w realizację linii priorytetowych, co z kolei pociąga za sobą ryzyko opóźnień na kolejnych etapach wdrożenia ERTMS na polskiej sieci kolejowej. W konsekwencji może to skutkować brakiem możliwości zakończenia prac w okresie kwalifikowalności dofinansowania UE.
Od 2023 r. prowadzone są mediacje pomiędzy zamawiającym a konsorcjum wykonawców, przy udziale Prokuratorii Generalnej RP. PLK spodziewa się rychłego zakończenia trwających przez cały czas mediacji.