Co naprawdę liczy się na polskich przyjęciach? Parking, sala na wyłączność i… więcej atrakcji!

16 godzin temu

Gdy sezon komunijny w Polsce się kończy, to zaczyna się sezon ślubny. Z badania portalu Briefly wynika, iż w minionych 12 miesiącach 42% Polaków uczestniczyło w minimum jednym przyjęciu, które odbyło się w restauracji. Wraz z popularyzacją imprez w lokalach, rosną też nasze oczekiwania i wymagania wobec takich przyjęć. Raport Briefly odkrywa, jak zmieniają się preferencje Polaków i jakie udogodnienia są teraz niezbędne na przyjęciach.

Duże przyjęcia rodzinne, jak wesela, komunie czy chrzciny, zwłaszcza w większych miastach już od dawna organizowane były w lokalach. Z badania portalu Briefly pt. “Imprezy okolicznościowe w Polsce 2025” wynika, iż w minionych 12 miesiącach 42% Polaków uczestniczyło w minimum jednym przyjęciu, które odbyło się w restauracji. w tej chwili coraz częściej choćby kameralne urodziny w gronie znajomych realizowane są w restauracjach, pubach czy klubach.

Jakie elementy decydują przy wyborze lokalu na imprezy i przyjęcia?

Decydujące czynniki przy wyborze lokalu na imprezę to w kolejności: cena (61% wskazań), menu (45%), lokalizacja (35%) oraz atmosfera i wystrój lokalu (21%) – wynika z badania portalu Briefly.

Kobiety w większym stopniu zwracają uwagę na menu, a mężczyźni na atmosferę lokalu. najważniejsze elementy zmieniają się również z wiekiem. Osoby w wieku 18-24 lata znacznie częściej kierują się dodatkowymi atrakcjami w lokalu oraz opiniami innych osób, a w mniejszym stopniu zwracają uwagę na lokalizację. Dla kolejnej grupy wiekowej (25-34 lata) ważniejszy jest styl i klimat lokalu, zaś osoby 55+ cenią sobie bliskość miejsca zamieszkania lub wygodny dojazd.

Marcin Matyjek, manager Clubu Stereo z Warszawy szczerze wskazuje, iż trudniejszym klientem są osoby młode, często mające wygórowane oczekiwania (“Wydać jak najmniej, a otrzymać mercedesa”.) Kobiety zwracają uwagę na czystość i sposób podania dań. Według niego najmniej roszczeniowymi klientami są goście w wieku około 40-stu lat.

Stałym wyzwaniem jest dopasowanie oczekiwań Polaków do budżetów, jakie jesteśmy gotowi przeznaczyć na przyjęcia. – Początkowe budżety podawane przez klientów są dosyć często zaniżone względem oczekiwań. Dlatego na etapie rozmów doprecyzowujemy koszty, aby dopasować ofertę do realnych możliwości i potrzeb klienta – wyjaśnia Jolanta Ołdakowska, dyrektor poznańskiego Hotelu DeSilva Premium.

Najbardziej powszechne i pożądane udogodnienia w lokalu podczas imprez okolicznościowych to według wskazań badanych kolejno: parking dla samochodów (44% wskazań), sala lub lokal na wyłączność (43%), klimatyzacja (39%), ogródek przy lokalu (35%) oraz miejsce do tańca (33%).

Karolina Słoniecka z działu marketingu City Hotel z Bydgoszczy przytacza przykłady firmowych eventów, wyróżniających się unikalnym atrakcjami: – Od wjazdu prezesa na koniu, przez sanie z psami husky, aż po fotobudki 360° czy strefy rozrywki z symulatorami F1 i VR. Organizowaliśmy także wesela w stylu hinduskim.

Oczywiście w kwestii atrakcji i udogodnień również widać wyraźne gusty pokoleniowe. Osoby poniżej 25 lat podczas imprez w lokalach lubią mieć dostęp do nagłośnienia, szybkiego Wi-Fi, projektora lub telewizora. Cenią sobie także możliwość przyniesienia własnych dekoracji. Trochę starsi częściej doceniają sprzęt do gier towarzyskich (np. bilard, dart) oraz interaktywne atrakcje (np. warsztaty kulinarne lub barmańskie). Polacy w wieku 35-44 lata, z racji posiadania małych dzieci, często szukają lokali z kącikami lub placami zabaw. Natomiast osoby powyżej 45 lat w coraz większym stopniu oczekują dla swojej grupy przestrzeni na wyłączność podczas przyjęcia.

– Goście doceniają elastyczność i wysoki poziom obsługi – podkreśla Hubert Murawko, współwłaściciel lokali Przystanek Młociny i Przystanek Wisła z Warszawy. – Najwięcej pochlebstw słyszymy od rodziców 18-latków, którzy podkreślają, iż nigdzie nie spotkali się z tak kompleksową realizacją przyjęcia.

Fot.: Materiały prasowe Briefly

Kiedy organizujemy imprezy okolicznościowe?

Cykl organizacji przyjęć w Polsce ma dwa niezmienne bieguny: maj – komunie, grudzień – wigilie firmowe. Imprezy okolicznościowe realizowane są przez cały rok, ale niektóre miesiące cieszą się szczególnym zainteresowaniem ze względu na typ uroczystości.

– Pierwsze dwa miesiące roku to tradycyjny czas na studniówki i bale karnawałowe. W marcu, co interesujące Polacy chętnie zapraszają na urodziny, natomiast kwiecień (po Świętach Wielkanocy) to najpopularniejszy okres na chrzciny. Urodziny dzieci organizowane są z równym obłożeniem przez cały rok, poza miesiącami wakacyjnymi, komunijnym majem i przedświątecznym grudniem. W czerwcu, gdy już obowiązki szkolne odchodzą w zapomnienie rodzice szczególnie często wyprawiają urodziny dzieciom, zwłaszcza te w plenerze, łącząc je z obchodami Dnia Dziecka. Natomiast osiemnastki oraz trzydziestki i czterdziestki zwykle są organizowane w okresie jesienno-zimowym – komentuje Tomasz Szczęśniak, prezes portalu Briefly, współautor raportu “Imprezy okolicznościowe w Polsce”.

Sezonowość zależy również od typu lokalu. Letnie miesiące to wyraźne osłabienie frekwencji w klubach i pubach na rzecz przyjęć rodzinnych w restauracjach, plenerów (i wakacji). Marcin Matyjek, manager warszawskiego Clubu Stereo przyznaje: – Zdecydowanie więcej imprez robimy w okresie od września do maja. W okresie letnim myślę iż mamy około 30% mniej imprez. Rafał Kowalczyk, właściciel Drink Bar JABEERWOCKY z Warszawy dodaje z kolei, iż “oczywiście najwięcej wyjść firmowych jest w listopadzie i grudniu, ale imprezy integracyjne zaczynają się już we wrześniu po powrotach wakacyjnych”.

Fot.: Materiały prasowe Briefly

Czy wesela wciąż są wyprawiane w miesiącach z literą „r” w nazwie?

To już nie do końca prawda. Wciąż jest tak, iż młode pary najchętniej wybierają terminy sobotnie w czerwcu, sierpniu i wrześniu. Ale wesela i obiady ślubne realizowane są adekwatnie przez cały okres od kwietnia do października. Natomiast grupę znajomych zabieramy najchętniej na wieczory panieńskie i kawalerskie (coraz częściej w formie wyjazdu weekendowego) w lipcu.

Jacek Węgierski, właściciel Palermo Events z Warszawy opisuje subtelne zmiany zachodzące wśród klientów: – Maj i czerwiec zdecydowanie się wybijają, jeżeli chodzi o popularność wydarzeń. Najwięcej organizujemy wesel, urodzin. Bardzo często chrzciny i baby shower. Sporo mniejszych wesel realizujemy zwłaszcza dla par z Ukrainy czy Białorusi. Wesela często organizujemy również w tygodniu czy w niedziele. Poza imprezami firmowymi osoby prywatne również decydują się na live cooking – sporadycznie, ale tak w 10-20% przypadków.

Badanie Briefly “Imprezy okolicznościowe w Polsce” zostało zrealizowane metodą CAWI przez agencję badawczą Maison&Partners na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie liczącej N=1080 osób w terminie 25 – 27 kwietnia 2025 r.

Idź do oryginalnego materiału