Spółka Centralny Port Komunikacyjny zakończyła istotny etap działań nad linią kolejową nr 85 łączącą Sieradz, Kalisz, Pleszew i Poznań. Odebrana koncepcja programowo-przestrzenna (KPP) otwiera drogę do przygotowania projektu budowlanego dla tej liczącej 146 km trasy, na której pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością projektową 350 km/h. To kluczowa część tzw. Y. Po jego ukończeniu podróż koleją pomiędzy Warszawą a Poznaniem będzie trwała 1 godz. i 38 min.
Po zatwierdzeniu KPP, przygotowanej przez konsorcjum BBF i IDOM, spółka CPK rozpoczęła prace nad projektem budowlanym, które potrwają do III kw. 2026 r. Następnie planowane jest złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, roboty ruszą w I kw. 2028 r., a cała linia ma zostać przekazana do eksploatacji do końca 2035 r.
Procedury środowiskowe w toku
Prowadzimy intensywne prace nad poznańską odnogą linii Y – podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Równolegle spółka CPK zajmuje się realizacją procesów administracyjnych – w grudniu 2024 r. złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z Poznania wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 72-kilometrowego odcinka łączącego Pleszew i stolicę Wielkopolski. W lutym br. złożono podobny dokument dotyczący 74-kilometrowego odcinka między Sieradzem i Pleszewem.
Linia „Y” jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnych priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. Z Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz – Pleszew – Poznań pozyskaliśmy 162 mln zł co oznacza, iż inwestycje kolejowe CPK wpisują się w priorytety transportowe UE – wyjaśnia dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Jakość transportu kolejowego w Polsce według zachodnioeuropejskich wzorców
Budowa linii KDP nr 85 to część szerszego projektu 480-kilometrowej linii „Y” łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław. Po jej ukończeniu Polska zbliży się do poziomu państw dysponujących pokaźną infrastrukturą kolei dużych prędkości, oferując pasażerom szybkie i komfortowe połączenia pomiędzy największymi ośrodkami miejskimi. Będzie to stanowić realną alternatywę dla transportu drogowego i lotniczego.
Autor: Damian Malesza
Fot. CPK
Sprawdź również: