Do uprawy i transportu. Mercedes Unimog sprawdzi się w gospodarstwie, ale tanio nie będzie…

2 godzin temu

Na tegorocznej Agritechnice Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje trzy wersje Unimoga przygotowane z myślą o rolnictwie. W tym roku zobaczymy modele U 530, U 435 i U 219, a wśród nowych rozwiązań m.in. system Uni-Touch umożliwiający m.in. zarządzanie pracą na uwrociach oraz przygotowanie do montażu alkomatu blokującego rozruch. Któż by nie chciał poruszać się na swoim polu nowym Unimogiem? To jednak nie są tanie rzeczy…

Nowy system obsługi Uni-Touch

Wszystkie pojazdy otrzymały nowy system Uni-Touch bazujący na 10,5-calowym ekranie dotykowym z programowalnymi przyciskami, przesuwaną konsolą środkową i wielofunkcyjnym joystickiem. System umożliwia m.in. zarządzanie pracą na uwrociach, zapisywanie profili operatorów oraz konfiguracji dla poszczególnych narzędzi.

Wnętrze Unimoga z nowym, 10,5 calowym ekranem, fot. Mercedes-Benz
UNI-TOUCH operating system with VarioPilot alternate steering

Standardem są również: przycisk start/stop, centralny zamek i nowe panele sterowania w drzwiach. A co z obsługą maszyn towarzyszących? Jak informuje producent, można je łatwo zintegrować i sterować nimi w standardzie ISOBUS.

Przekładnia EasyDrive i hydraulika Load-Sensing

Choć nie jest to nowe rozwiązanie, warto wspomnieć o napędzie. Unimogi wyposażono w przekładnię EasyDrive, pozwalającą przełączać się pomiędzy przekładnią manualną a bezstopniową hydrostatyczną. W drugim przypadku prędkość obrotowa silnika nie jest skorelowana z prędkością Unimoga, co bywa przydatne chociażby w cięższych pracach wymagających niewielkich prędkości. W trybie hydrostatycznym Unimog może rozpędzić się do maksymalnie 50 km/h, zaś na przekładni mechanicznej choćby do 89 km/h.

Lista osprzętu do Unimoga jest bardzo długa. Ładowacz czołowy? Proszę bardzo!, Fot. Mercedes-Benz

Unimogi dysponują hydrauliką o zmiannym Load-Sensing automatycznie dostosowuje ciśnienie i przepływ oleju do zapotrzebowania podłączonych maszyn. Dodatkowo wszystkie modele otrzymały wspomaganie komfortowe oraz system szybkiego czyszczenia chłodnicy.

Bezpieczeństwo zgodne z GSR

Unimogi to także zaawansowane pojazdy w kontekście bezpieczeństwa. Na liście systemów znajdują się m.in. asystent uwagi i rozpoznawania znaków drogowych oraz możliwość montażu alkomatu blokującego rozruch. Dodatkowe kamery przednie i tylne zwiększają widoczność, co ma znaczenie zarówno w ruchu drogowym, jak i przy pracy w polu.

Ulgi prawne i homologacja

W przypadku homologacji jako ciągnik rolniczy Unimog może korzystać z szeregu zwolnień: z podatków i opłat drogowych, obowiązku tachografu, a także z zakazu poruszania się w niedziele i święta. To jednak wiąże się z ograniczeniem prędkości pojazdu.

Opcjonalny system regulacji ciśnienia w oponach może być używany podczas jazdy, fot. Mercedes-Benz

Unimog U 530 – wszechstronny w polu i na drodze

Model U 530 został skonstruowany tak, aby mógł spełniać szereg funkcji w gospodarstwach rolnych. Wyposażono go w tylny TUZ z regulacją siłową, WOM mechaniczny oraz możliwość montażu osprzętu z przodu. Sterowanie odbywa się również przez ISOBUS.

Dla większego komfortu pojazd ma zawieszenie hydropneumatyczne na tylnej osi, utrzymujące stałą wysokość ramy niezależnie od obciążenia. Rama może być opuszczana o 16 cm, co ułatwia załadunek i podpinanie maszyn. U 530 korzysta także z opcjonalnego systemu regulacji ciśnienia w oponach, co poprawia trakcję i chroni glebę. Wersja z ramą pośrednią i wywrotem trójstronnym pozwala zamontować np. opryskiwacz czy rozsiewacz nawozów.

Unimog U 435 – mocny i kompaktowy

U 435 to propozycja dla użytkowników potrzebujących wysokiej mocy w kompaktowych wymiarach. Sześciocylindrowy silnik o mocy 354 KM ma zapewnić odpowiednią rezerwę do transportu ciężkich ładunków i pracy z wymagającym osprzętem.

Prace uprawowe? Tutaj też Unimog znajdzie swoje zastosowanie, fot. Mercedes-Benz

Model oferuje hydraulikę wysokociśnieniową, możliwość zasilania maszyn przez WOM silnikowy i przedni WOM oraz system tirecontrol plus, pozwalający regulować ciśnienie w oponach podczas jazdy. Przy wysokim ciśnieniu Unimog osiąga prędkość do 89 km/h, co skraca czas przejazdów w okresie zbiorów. Podobnie jak U 530, pojazd wyposażono w zawieszenie hydropneumatyczne i regulowane sprzęgi przyczep.

Unimog U 219 – kompaktowy nośnik

Najmniejszy z prezentowanych modeli, U 219, ma rozstaw osi 2800 mm i prędkość maksymalną 89 km/h. Dzięki temu jest zwrotny w mieście i szybki w transporcie. Na targach pokazany zostanie z wysięgnikiem koszącym UNA 600, zestawem do pielęgnacji drzew i krzewów AWS 22 oraz posypywarką Yeti W16.

Poziom wyposażenia i uniwersalność Unimogów zadziwia. Sam chciałbym widzieć ten sprzęt na swoim podwórku, ale tu pojawia się kwestia ceny. Ile dokładnie? Tu wszystko zależy od wyposażenia, jednak do modelu U 530 bez ok. 400 tys. euro raczej nie mamy co podchodzić. Netto oczywiście.

Źródło: Mercedes-Benz, opr. mw

Idź do oryginalnego materiału