Sprawdziliśmy, czy da się porozmawiać o patriotyzmie i jednocześnie nie rozpętać awantury. Werdykt – da się!
Pod koniec listopada odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które powstało dzięki współpracy Grupy Żywiec i Fundacji Nowej Wspólnoty, pod nazwą Dobre Rozmowy x Worlds Together. Co mają ze sobą wspólnego producent piwa i organizacja pożytku publicznego? Jeden cel, jakim jest zbliżanie do siebie podzielonego społeczeństwa i umożliwienie dobrej rozmowy choćby na najtrudniejszy z tematów.
Polaryzacja społeczna znajduje się na 9 miejscu najpoważniejszych zagrożeń w perspektywie najbliższych 10 lat zidentyfikowanych przez World Economic Forum. Co więcej, Polska jest drugim najbardziej podzielonym krajem w UE (po Węgrzech), na co wskazują dane Digital Society Project (2021). Innym alarmującym trendem jest wzrost polaryzacji ideologicznej w naszym kraju, która na przestrzeni 20 lat zwiększyła się o 41%. To pokazuje, iż oddalamy się do siebie jako społeczeństwo i coraz trudniej jest nam odnaleźć wspólny grunt.
Grupa Żywiec, która jest częścią holenderskiej Grupy HEINEKEN, po raz drugi realizuje projekt pozytywnego wpływu społecznego w ramach globalnej inicjatywy Worlds Together. Jak sama nazwa wskazuje, są to działania, których celem jest tworzenie platformy porozumienia między ludźmi, których coś dzieli, np. poglądy, wygląd czy doświadczenia życiowe. W tym roku firma nawiązała szerszą współpracę w Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w naszym kraju. W ramach partnerstwa odbyło się 6 Treningów Dobrej Rozmowy dla pracowników Grupy Żywiec, 5 Treningów online dla internautów oraz 1 wydarzenie specjalne z udziałem zaproszonych gości i influencerów.
Jak to wyglądało?
Zebraliśmy 34 osoby pod jednym dachem, aby na przestrzeni 3 godzin przeprowadzić serię ćwiczeń z dobrego rozmawiania. Wydarzenie rozpoczęliśmy od weryfikacji własnych przekonań na różne tematy poprzez zadawanie uczestnikom pytań i ustawianie się na linii poglądów. Następnie przeszliśmy do rozmów 1:1 przy stolikach, gdzie uczestnicy prowadzili krótkie dialogi na wyrzucony kostką temat. Kulminacyjnym punktem programu był jednak dialog z udziałem 12 ochotników na temat polskości i tego, jakie to ma znaczenie w dzisiejszych czasach. Chociaż momentami można było odczuć silne emocje, rozmowa od początku do końca przebiegała na partnerskich warunkach. Tym samym uczestnicy eksperymentu udowodnili nam, iż da się rozmawiać choćby na trudne tematy, jeżeli zastosujemy kilka kluczowych technik przekazanych przez facylitatorów z Fundacji.
Goście zaproszeni na Dobre Rozmowy byli jak Polska w pigułce. Reprezentowali różne poglądy i doświadczenia. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której poczują się bezpiecznie, w której swobodnie wyrażą swoje zdanie i gdzie będą mogli wyjść poza własny schemat myślenia, otworzyć się na to, co nieznane. Misją naszej firmy jest warzenie euforii z bycia razem, a to wydarzenie było jej urzeczywistnieniem.
– dodaje Magdalena Brzezińska, Dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
Więcej o projekcie Worlds Together znajdziesz tutaj.