Centralny Port Komunikacyjny nie zwalnia tempa. Po wykupach gruntów pod lotnisko teraz na celowniku są działki i domy leżące na trasie planowanej Kolei Dużych Prędkości w stronę Wrocławia. Spółka obiecuje korzystniejsze warunki wykupu niż zwykle – choćby +40 proc. do wyceny budynków.

Kto musi się liczyć z wykupem?
Program Dobrowolnych Nabyć obejmie właścicieli nieruchomości znajdujących się na przebiegu linii kolejowej nr 86: Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska. Według planów, chodzi o około 65 działek, z czego 50 leży na odcinku Sieradz – Kępno, a 15 między Kępnem a Czernicą.
Jakie pieniądze można dostać?
Właścicielom mają być zaoferowane dwie opcje wykupu:
- wartość odtworzeniowa – wycena działki i zabudowań bez uwzględniania ich zużycia,
- bonusowa wycena – przygotowana przez niezależnych rzeczoznawców i powiększona o +20 proc. dla gruntu oraz +40 proc. dla zabudowań i naniesień (np. domów, budynków gospodarczych, ogrodzeń czy upraw).
Koszty operacji, w tym rzeczoznawców, pokryje spółka CPK.
Co dalej z rozmowami?
Negocjacje z właścicielami mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Najpierw zostaną zaproszeni ci, których domy i gospodarstwa stoją bezpośrednio na trasie inwestycji. Po podpisaniu protokołów uzgodnień nastąpi finalny wykup działek.
Historia pokazuje, iż chętnych nie brakuje
To nie pierwszy taki projekt. W ramach programu dobrowolnych nabyć pod budowę lotniska CPK spółka zakupiła już 2150 działek o powierzchni ponad 2 tys. ha, czyli ponad połowę potrzebnego terenu. Podobnie było w przypadku odcinka KDP Warszawa – Łódź, gdzie większość właścicieli zgodziła się na sprzedaż.
Kiedy ruszy kolej i lotnisko?
Zgodnie z harmonogramem, pierwsza część linii „Y” (Warszawa – CPK – Łódź) ma być gotowa w 2032 r., a odcinki do Wrocławia i Poznania trzy lata później. Samo lotnisko w Baranowie ma rozpocząć budowę w 2026 r., a koszt całej inwestycji do 2032 r. szacuje się na ponad 131 mld zł.