
Drogi dojazdowe do gruntów rolnych decydują o sprawnym funkcjonowaniu gospodarstw. Bez solidnej infrastruktury transport zbiorów i maszyn staje się kosztowny i problematyczny. Wyjaśniamy, skąd można pozyskać środki na poprawę takich tras.
Drogi dojazdowe do gruntów rolnych mają najważniejsze znaczenie dla sprawnego działania gospodarstw. Uszkodzona lub zaniedbana infrastruktura powoduje opóźnienia w transporcie płodów rolnych, a także zwiększa koszty użytkowania maszyn. Samorządy oraz rolnicy coraz częściej korzystają z programów finansowych, które umożliwiają modernizację lokalnych traktów. Dzięki takim inwestycjom poprawia się nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo przewozu plonów i sprzętu.
Finansowanie dróg w 2025 roku
W 2025 roku samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie inwestycji drogowych z rezerwy subwencji ogólnej – na ten cel w ustawie budżetowej zarezerwowano 330 mln. zł. Równolegle trwa nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) 2025, który obejmuje projekty gminne i powiatowe dotyczące budowy, przebudowy oraz remontu tras lokalnych. Przykładowo, w województwie podkarpackim przyznano ponad 166,4 mln. zł. na modernizację dróg gminnych i powiatowych z czego 55% środków trafiło do gmin, a 45% do powiatów.
Dotacje w województwie lubelskim
Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał dotacje na budowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych w 32 gminach regionu. 24 czerwca 2025 roku zostały podpisane pierwsze umowy o udzielenie dotacji celowej o wartości 2,3 mln. złotych, które dotyczyły 20 gmin z województwa lubelskiego. Według informacji urzędu, wsparcie pozwoli na realizację inwestycji poprawiających dojazd do pól i gospodarstw, ułatwi transport płodów rolnych, zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz ograniczy koszty eksploatacji maszyn rolniczych.
Dotacje dla 32 gmin w Lubelskim
W 2025 roku Zarząd Województwa Lubelskiego przyznał dotacje na budowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych w 32 gminach regionu. Łączna kwota wsparcia wyniosła ponad 4,14 mln zł, co pozwoli na realizację inwestycji o długości prawie 16 km. W obecnym roku budżet województwa na ten cel wynosi 15 mln zł, a to oznacza, iż zostanie podpisanych łącznie 106 umów o udzielenie dotacji celowej. Zarząd ustalił poziom dofinansowania na 60% w przypadku modernizacji dróg oraz 70% w przypadku budowy nowych tras. Dzięki tym środkom rolnicy zyskają lepszy dostęp do pól, a transport płodów rolnych stanie się bezpieczniejszy i mniej kosztowny.
Lista gmin objętych dotacjami:
- Wierzbica – budowa drogi Busówno-Kolonia, Wierzbica-Osiedle (0,129 km, 128 602 zł)
- Annopol – modernizacja drogi w Kosinie (0,680 km, 121 722 zł)
- Bychawa – modernizacja drogi w Zaraszowie-Kolonii (0,920 km, 300 000 zł)
- Żmudź – modernizacja drogi w Wołkowianach (0,443 km, 80 000 zł)
- Dorohusk – budowa drogi w Berdyszczu (0,466 km, 120 000 zł)
- Łabunie – budowa drogi w Ruszowie (0,216 km, 100 000 zł)
- Uchanie – modernizacja drogi w Drohiczanach (0,528 km, 89 661 zł)
- Kłoczew – modernizacja drogi w Stryju (0,342 km, 100 000 zł)
- Rudnik – modernizacja drogi w Mościskach (0,604 km, 110 000 zł)
- Wohyń – modernizacja drogi w Bezwoli (0,860 km, 150 000 zł)
- Hrubieszów – modernizacja drogi w Kułakowicach Pierwszych (0,195 km, 46 938 zł)
- Wisznice – budowa drogi w Dubicy (0,113 km, 75 523 zł)
- Urzędów – budowa drogi w Wodnej (0,112 km, 93 615 zł)
- Trawniki – budowa drogi w Dorohuczy (0,359 km, 100 000 zł)
- Biłgoraj – modernizacja dróg w Majdanie Gromadzkim (0,250 km, 32 175 zł),
- Dąbrowicy (0,330 km, 57 380 zł) i Woli Dużej (0,185 km, 23 739 zł)
- Trzydnik Duży – modernizacja drogi w Łychowie Gościeradowskim (0,642 km, 85 631 zł)
- Wólka – modernizacja drogi w Łuszczowie Drugim (1,166 km, 250 000 zł)
- Nałęczów – modernizacja drogi w Bronicy Kolonii (0,425 km, 100 000 zł)
- Radecznica – budowa drogi w Gorajcu Zastawiu (0,352 km, 100 000 zł)
- Wąwolnica – modernizacja drogi w Celejowie (0,195 km, 51 681 zł)
- Bełżec – modernizacja drogi w Bełżcu (0,126 km, 71 007 zł)
- Ryki – modernizacja drogi w Rykach (0,455 km, 150 645 zł)
Potok Wielki – modernizacja drogi w Zarajcu Potockim (0,997 km, 278 719 zł) - Strzyżewice – budowa drogi w Strzyżewicach (0,410 km, 139 708 zł)
- Leśniowice – budowa drogi w Rakołupach Małych (0,125 km, 78 629 zł)
- Hańsk – modernizacja drogi w Szcześnikach (0,853 km, 100 000 zł)
- Niedźwiada – modernizacja drogi w Pałecznicy Kolonii (0,948 km, 150 000 zł)
- Turobin – modernizacja drogi w Guzówce Kolonii (0,555 km, 120 000 zł)
- Wilkołaz – budowa drogi w Rudniku Szlacheckim i Wilkołazie Trzecim (0,438 km, 266 700 zł)
- Białopole – modernizacja drogi w Raciborowicach (0,166 km, 76 706 zł)
- Radzyń Podlaski – modernizacja drogi w Branicach (0,770 km, 150 000 zł)
- Szastarka – modernizacja drogi w Starych Moczydłach i Mahdanie Obleszcze (0,682 km, 245 942 zł)
Znaczenie infrastruktury dla rolnictwa
Drogi dojazdowe do gruntów rolnych mają bezpośredni wpływ na opłacalność produkcji. Zły stan nawierzchni często powoduje uszkodzenia maszyn, zwiększone zużycie paliwa i opóźnienia w transporcie plonów. Modernizacja takich tras to nie tylko komfort dla rolników, ale także realne oszczędności i mniejsze ryzyko strat gospodarczych.
Dodatkowo dobrze utrzymane drogi poprawiają bezpieczeństwo na terenach wiejskich, umożliwiając sprawny dojazd służb ratunkowych i transportu technicznego.
Drogi a rozwój wsi
Modernizacja dróg dojazdowych do gruntów rolnych wspiera nie tylko samych rolników, ale także całe społeczności wiejskie. Lepsza infrastruktura ułatwia dojazd mieszkańców do szkół, urzędów czy punktów handlowych, a jednocześnie zwiększa atrakcyjność terenów inwestycyjnych. Nowe lub wyremontowane drogi sprzyjają tworzeniu lokalnych miejsc pracy, ponieważ poprawiają warunki prowadzenia działalności gospodarczej, w tym usług związanych z obsługą rolnictwa. Z czasem taka inwestycja podnosi również wartość gruntów, co stanowi dodatkową korzyść dla właścicieli ziemi.
Drogi dojazdowe do gruntów rolnych – najważniejsze wnioski
Drogi dojazdowe do gruntów rolnych pozostają jednym z kluczowych elementów infrastruktury wspierającej polskie rolnictwo. W 2025 roku samorządy korzystają zarówno z budżetów wojewódzkich, jak i programów krajowych, aby modernizować i budować lokalne trasy.
Dzięki dotacjom obejmującym od 60 do 70% kosztów inwestycji możliwe jest realizowanie projektów, które jeszcze kilka lat temu byłyby poza zasięgiem wielu gmin.
Rezultatem są nie tylko lepsze warunki pracy rolników i sprawniejszy transport plonów, ale również wzrost bezpieczeństwa, rozwój lokalnych społeczności oraz wyższa wartość gruntów. W dłuższej perspektywie inwestycje w drogi stają się fundamentem stabilnego rozwoju obszarów wiejskich.