- Pierwszy jesienny odczyt BaseLinker Index pokazuje, iż pozycja e-commerce w polskim handlu jest coraz bardziej kluczowa. W październiku br. wartość wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce, wyniosła rekordowe 134 pkt. Wartość wyjściowa wynosi 100 pkt (styczeń 2022). Przed miesiącem odczyt wynosił 121 pkt, a rok temu 119 pkt.
- Analiza danych Indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3000 czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż sprzedaż elektroniczna w październiku 2023 r. była wyższa od tej przed rokiem aż o 12,3 proc. Na ten wynik składa się niemal 9-proc. wzrost liczby zamówień (r/r).
- W relacji do września 2023, najnowszy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się wzrostem sprzedaży m/m aż o 10,3 proc. Wzrost ten wynika nie tylko z większej liczby zamówień, ale także ze wzrostu średniej wartości zamówienia w praktycznie każdej z kluczowych kategorii. To także efekt korzystnego rozkładu kalendarza w minionym miesiącu.
- Październikowe dane pokazują wyraźnie, jak sprzedaż za granicę napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r/r wzrosła o niemal 30 proc. To ponad 3-krotnie szybciej niż w tym okresie rosła sprzedaż krajowa a niemały wkład w to ma m.in. ekspansja zagraniczna Allegro.
Analitycy platformy BaseLinker – największego w CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index. W październiku 2023 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce pobił historyczny rekord (najstarsze dane sięgają stycznia 2022 r.) i wyniósł 134 punkty Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyraźnie wyższy niż we wrześniu – przed miesiącem wynosił on 121 pkt. Zdaniem analityków BaseLinkera, wpływ na to miało kilka czynników.
Już sam układ kalendarza, czyli łącznie aż 10 poniedziałków i wtorków, tradycyjnie generujących wyższą sprzedaż był dobrą bazą pod mocny wzrost. Do tego polscy sprzedawcy dołożyli m.in. znakomite wyniki w sprzedaży cross-border, przebijając zeszłoroczne liczby aż o 30 proc. – zaznacza Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.
Z danych zagregowanych i przeanalizowanych w BaseLinker Index wynika, iż w październiku 2023 r. (licząc r/r) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 12,3 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,8 proc., a ich średnia wartość koszyka wzrosła o rekordowe 3,2 proc. Wyniki miesiąc do miesiąca prezentują się nie mniej imponująco: sprzedaż w październiku była o 10,3 proc. wyższa niż we wrześniu a odpowiadały za to: wzrost liczby zamówień (8,4 proc.) i wzrost średniej wartości zamówienia (z 195,0 PLN we wrześniu do 198,4 zł w październiku).
Dane pokazują jasno, iż e-commerce w Polsce ma za sobą naprawdę solidny miesiąc. Wszystkie najważniejsze kategorie – poza rozgrzanymi we wrześniu książkami i sportem – radziły sobie nadzwyczaj dobrze i rosły. Branża już intensywnie przygotowuje się na najważniejsze 4 tygodnie na przełomie listopada i grudnia, podczas których będzie szansa zaatakować kolejne rekordy, także dzięki skokowym wzrostom sprzedaży za granicę. Z wyliczeń analityków BaseLinkera wynika bowiem, iż sprzedaż cross-border prowadzona przez rodzime e-sklepy to jedna z lokomotyw obserwowanego prosperity w e-commerce. Rok do roku wzrosła aż o 29,4 proc. Jest to kolejny już z rzędu bardzo duży wzrost, kilkukrotnie przebijający wskaźniki notowane przez e-sklepy na rodzimym rynku. Zdaniem Łukasza Juśkiewicza z BaseLinkera, wyraźnie widać, iż z miesiąca na miesiąc polski e-commerce coraz bardziej rozpycha się na rynkach Unii Europejskiej i nie tylko.
Przedsiębiorcy z Polski mają szeroką ofertę produktową, relatywnie niskie koszty działania w porównaniu do zachodnich sąsiadów, korzystne położenie geograficzne. Do tego opierają się na bardziej zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych do prowadzenia biznesu, pozwalających na znaczną automatyzację procesów i wysoką jakość obsługi. Spodziewamy się więc dalszego wzrostu udziału cross-boarder w całości sprzedaży polskich e-sprzedawców. Jest też w tym duża zasługa ekspansji Allegro – od czasu wystartowania platformy w Czechach widzimy bardzo imponujące wzrosty sprzedaży polskich sprzedawców do naszych południowych sąsiadów – uważa Łukasz Juśkiewicz.