Azbest to włóknisty materiał nieorganiczny. Jego największą zaletą jest odporność na wysokie temperatury. Jest też odporny na czynniki chemiczne, biologiczne i ekstremalne warunki atmosferyczne. Dlatego od początku lat 60. był jednym z najpopularniejszych i najtańszych surowców do wyrobu materiałów budowlanych. Wykorzystywano go do produkcji płyt azbestowo - cementowych na dachy i elewacje (eternit), do tkanin oraz ogniotrwałych farb. W wyniku degradacji azbest wydziela niebezpieczne dla zdrowia włókna, które mogą przyczynić się do rozwoju pylicy azbestowej a choćby nowotworu.Reklama
Do gminy albo marszałka
Ponieważ azbest to materiał szkodliwy dla zdrowia, jego usunięcie wymaga szczególnych procedur. Dlatego posiadanie materiałów azbestowych trzeba zgłosić. Konieczność przekazania informacji o azbeście dotyczy rodzaju materiałów (np. pokrycia dachowego), ich ilości oraz miejsca przechowywania czy montażu. “Jeśli nie zgłosisz go do 31 stycznia 2025, możesz mieć trudności z uzyskaniem dofinansowania na jego usunięcie, a także narazić się na konsekwencje prawne” - ostrzega portal branżowy instalacjebudowlane.pl.
Każdy właściciel budynku, na którego posesji znajduje się azbest - kryje dach, elewacje czy są z niego zrobione rury - musi poinformować o tym urząd gminy lub miasta. Osoby fizyczne składają dokumenty w gminach, przedsiębiorcy – marszałkowi województwa. Można to zrobić osobiście, listownie, telefonicznie lub elektronicznie - wysyłając wypełniony formularz mailem.
Dokument - "Informacja o wyrobach zawierających azbest" - dostępny jest w internecie. Oprócz danych osobowych trzeba wpisać do niego rodzaj zabudowy, numer działki ewidencyjnej i nazwę a także rodzaj wyrobu. Trzeba też wskazać stopień pilności utylizacji azbestu oraz planowany termin wymiany pokrycia dachu. Formularz należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden trafia do urzędu, drugi należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Wysokie kary ale nie wszędzie
W przypadku niezgłoszenia wyrobów z azbestu i przeprowadzenia w posesji kontroli, można zostać ukaranym grzywną od 10 do 20 tys. zł - ostrzegają instalacjebudowlane.pl. Właściciel posesji może też zostać zobowiązany do poniesienia pełnych kosztów usunięcia azbestu. Zależy on m.in. od ilości odpadów a także miejsca i wysokości ich zamontowania. Cena demontażu kosztuje od 40 zł do 90 zł za m2 - informuje portal tumw.pl.
Nie we wszystkich gminach właściciele azbestowych pokryć muszą zgłaszać je co roku. W niektórych wystarczy zrobić to raz, a potem jedynie wyznaczyć datę planowanego demontażu i jeżeli to możliwe - złożyć wniosek o dofinansowanie. Wiele gmin oferuje pieniądze na bezpieczny demontaż i utylizację azbestu. Są też gminy, które prowadzą ewidencję budynków pokrytych azbestem dzięki zdjęciom wykonanym przez samoloty albo drony.
W Polsce zakazano produkcji szkodliwego azbestu w 1998 r. Postanowiono też, iż wszystkie wyroby azbestowe w naszym kraju zostaną usunięte do 2032 r.