Klienci oczekują od firm ekologicznych praktyk. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby, Żabka wprowadziła refillomaty na wodę, a za eko-trendami zaczynają podążać również właściciele sklepów internetowych. Czy w związku z tym szykują się istotne zmiany na rynku e-commerce w zakresie ekologii?
Aż 63 proc. kupujących jest w stanie zapłacić więcej, by kupowane przez nich produkty były bardziej zrównoważone. Entuzjazm ten jest szczególnie silny wśród klientów z pokolenia Millenialsów i generacji Z, którzy stają się coraz bardziej aktywną siłą nabywczą w e-commerce. Głównym powodem tego trendu jest chęć ograniczenia śladu węglowego i przekonanie, iż zrównoważony rozwój powinien być częścią codziennego życia.
Kompleksowe podejście
W odpowiedzi na ekologiczne potrzeby klientów, Żabka wprowadziła do swoich sklepów refillomaty na wodę, czyli urządzenia, które umożliwiają uzupełnianie wody w wielorazowych butelkach, co eliminuje potrzebę korzystania z jednorazowych opakowań.
– To świetna odpowiedź na konkretny problem, jakim jest duże zużycie plastiku przez konsumentów. Takie rozwiązanie wpisuje się w trend ekologicznych inicjatyw, które zyskują na znaczeniu również w branży e-commerce. Na platformie Shoper już działają sklepy internetowe, które oferują zrównoważone rozwiązania dla swoich klientów – na przykład ekologiczną chemię domową czy kosmetyki – komentuje Nina Pankiewicz, Specjalistka ds. ESG w firmie Shoper. – Sprzedawcy muszą również pamiętać, jak ważne jest uwzględnienie innych praktyk, takich jak optymalizacja procesów logistycznych, minimalizacja odpadów czy wybieranie zrównoważonych źródeł surowców. To właśnie kompleksowe podejście jest w stanie wpłynąć pozytywnie na środowisko – dodaje.
Ekologiczne rozwiązania w e-commerce
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej wśród konsumentów, e-commerce musi dostosować się do nowych wymagań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Klienci coraz liczniej oczekują od firm ekologicznych praktyk i rezygnują z zakupów, jeżeli działania danego sklepu nie spełniają eko-standardów. Zgodnie z raportem „E-Commerce w Polsce 2023”, opublikowanym przez Gemius, aż 42 proc. klientów e-commerce uważa, iż forma dostawy ma znaczenie dla środowiska. Dla 67 proc. z nich istotne jest używanie ekologicznych surowców, a 58 proc. osób ceni możliwość korzystania z wielorazowych opakowań podczas zwrotu towarów.
Sprzedawcy prowadzący sklepy internetowe na platformie Shoper oferują swoim klientom m.in takie eko-rozwiązania jak: opakowania z recyklingu, wirtualne przymierzalnie czy możliwość zamówienia produktów do automatów paczkowych. W ten sposób właściciele sklepów odpowiadają na potrzeby i mogą sprostać wyzwaniom, jakie przynoszą zmiany klimatyczne dla całego e-commerce.
Zrównoważone praktyki
Jednak oprócz działań pro-ekologicznych, sprzedawca może podjąć także inne kroki – na przykład edukować swoich klientów. Tutaj ważna jest komunikacja między sprzedawcą, a konsumentem.
– Równie istotna jak wdrażanie zrównoważonych praktyk, jest edukacja klientów e-commerce na temat ochrony środowiska. Firmy powinny aktywnie instruować klientów, jak segregować i utylizować puste opakowania po zamawianych produktach. Tego typu działania zwiększają świadomość ekologiczną i pomagają w realnym zwiększaniu pozytywnego wpływu na środowisko, a także budują wizerunek sklepu internetowego jako marki odpowiedzialnej i proekologicznej. – mówi Nina Pankiewicz.
Ekologiczne rozwiązania nabierają znaczenia dla klientów. Bycie odpowiedzialnym ekologicznie sprzedawcą nie tylko poprawia wizerunek firmy, ale także przyciąga świadomych konsumentów, gotowych wspierać te sklepy internetowe, które aktywnie dbają o planetę. Takie podejście staje się nie tylko trendem, ale również istotnym elementem budowania długotrwałych relacji z klientami, co wpływa na sukces w e-commerce.