Eurocash: stabilne wyniki operacyjne, a także dodatni wynik EBITDA dla segmentu projektów wzrostowych

18 godzin temu

Grupa Eurocash, mimo trudnych warunków rynkowych i spadków w kluczowych kategoriach (piwo, alkohol, napoje), utrzymała stabilne wyniki operacyjne. Przychody w trzecim kwartale osiągnęły poziom 7,94 mld zł notując spadek o 4,3% r/r, spowodowany głównie przez spadki sprzedaży w segmentach: hurtowym Cash&Carry i detalicznym (w Delikatesach Centrum). EBIT w raportowanym okresie wyniósł 86 mln zł, dzięki poprawie marży brutto i dyscyplinie kosztowej.

Segment projektów wzrostowych, obejmujący Frisco i Dużego Bena, już kolejny kwartał z rzędu osiągnął dodatni wynik EBITDA – 2 mln zł wobec -10 mln zł rok wcześniej. Potwierdza to skuteczność realizowanej strategii oraz działań ukierunkowanych na poprawę rentowności obu spółek.

Marża brutto Grupy w tym okresie wzrosła o 0,2 p.p. r/r, osiągając poziom 13%, co jest efektem optymalizacji polityki cenowej.

Skorygowana EBITDA, po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych (w tym zamknięcia 30 sklepów własnych Delikatesów Centrum), wyniosła 243 mln zł, co oznacza wzrost o 3% r/r. Natomiast EBITDA segmentu hurtowego sięgnęła 189 mln zł (-4% r/r), mimo słabszej kontrybucji formatu Cash&Carry. W części detalicznej wynik EBITDA wyniósł 77 mln zł (-5% r/r).

Zadłużenie netto spółki obniżyło się do 309 mln zł, czyli o 59 mln zł w ujęciu kw/kw, natomiast wskaźnik ND/LTM EBITDA spadł do poziomu 0,76x (wobec 0,85x rok wcześniej).

Czynniki wpływające na wyniki

Na wyniki Grupy w trzecim kwartale istotnie wpłynęła sytuacja w kategoriach kluczowych dla całego rynku – zwłaszcza w piwie, alkoholach mocnych i napojach bezalkoholowych. Spadki w tych obszarach były przede wszystkim konsekwencją chłodniejszego lata oraz wyższej akcyzy, które ograniczyły popyt. Mimo trudniejszego otoczenia, Grupa utrzymała stabilne wyniki operacyjne dzięki poprawie marży brutto, konsekwentnej kontroli kosztów i realizacji działań optymalizacyjnych, które wzmacniają efektywność organizacji już od kilku kwartałów.

– W wymagającym otoczeniu rynkowym ponownie udowadniamy, iż potrafimy chronić rentowność i zachować stabilną pozycję finansową. Konsekwentnie optymalizujemy procesy, a efektywne zarządzanie kapitałem obrotowym pozwoliło nam obniżyć zadłużenie. Niższa niż spodziewana sprzedaż detaliczna naszych klientów na kluczowych dla nas kategoriach sprawiła jednak, iż wyniki są poniżej naszych oczekiwań. Naszą ambicją jest powrót na ścieżkę rentownego wzrostu – fundamenty pod to już dziś budujemy, a w grudniu przedstawimy kierunek dalszego rozwoju Grupy – komentuje Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.

Sytuacja na rynku FMCG

W trzecim kwartale 2025 roku polski rynek FMCG odnotował wzrost o 4,6% r/r, co oznacza przyspieszenie w porównaniu z ubiegłym okiem. Głównymi motorami wzrostu były kategorie impulsowe oraz te, w których przez cały czas widać wyraźną presję cenową. Jednocześnie część dużych segmentów rynku weszła w fazę naturalnej korekty po wyjątkowo silnym roku poprzednim. Wyzwaniem pozostawał segment sklepów niezależnych i miękkiej franczyzy (WRM*), który skurczył się o 3% r/r. Największe spadki dotknęły kategorie alkoholowe (-7% r/r), piwo (-9% r/r) oraz napoje (-10% r/r) – obszary szczególnie wrażliwe na słabszą pogodę, zmiany preferencji konsumentów oraz rosnące obciążenia regulacyjne, takie jak system kaucyjny czy kolejne podwyżki akcyzy.

Utrzymujemy wysoką dyscyplinę kosztową, co pozwala nam stabilizować rentowność EBIT choćby przy niższych przychodach. Jednocześnie poprawa w zarządzaniu kapitałem obrotowym umożliwia trzymanie w ryzach zadłużenia – mówi Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.

Franczyza i sieci partnerskie Grupy Eurocash

Segment miękkiej franczyzy odnotował w trzecim kwartale płaską dynamikę sprzedaży LFL. Liczba obsługiwanych sklepów działających w modelu franczyzowym zwiększyła się o 177 w stosunku do końca 2024 r.

*WRM Rynek docelowy dla działalności hurtowej Eurocash obejmuje głównie: segment Sklepów Niezależnych i Miękkich Franczyz oraz wybrane Zorganizowane Sieci Sklepów Osiedlowych.

Idź do oryginalnego materiału