Europa zwiększa stawkę w walce o rynki żywności. Budżet na promocję rośnie do 205 mln euro

1 godzina temu

Rynek globalnej żywności staje się areną ostrej rywalizacji, a producenci z państw trzecich coraz mocniej wchodzą na europejskie półki i talerze. W odpowiedzi Bruksela podnosi finansowanie działań marketingowych i edukacyjnych skierowanych do konsumentów oraz partnerów handlowych. W przyszłorocznym programie prac Komisji Europejskiej na promocję produktów rolno-spożywczych przeznaczonych ma być aż 205 mln euro – to wyraźny zwrot po mocno ograniczonym budżecie 2025 r.

Europa zwiększa stawkę w walce o rynki żywności. Budżet na promocję rośnie do 205 mln euro

Informacje ujawniono podczas obrad grupy roboczej Copa-Cogeca, w których uczestniczył Jerzy Wierzbicki, ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Mocniejszy sygnał z Brukseli: promocja żywności to inwestycja, nie koszt

Jeszcze rok temu organizacje branżowe alarmowały, iż finansowanie programów promocyjnych spada do poziomu zagrażającego skuteczności europejskiej strategii eksportowej. Powodem było przesunięcie środków na pomoc dla Ukrainy – w efekcie budżet na promocję w 2025 r. stopniał do 132 mln euro.

Nowa propozycja Komisji, czyli skok do 205 mln euro, odbierana jest jako powrót do poważnego traktowania obszaru, który decyduje o pozycji europejskiej żywności wobec konkurencji z Ameryki Południowej, Azji czy Oceanii.

– Po trudnym roku 2025 powrót do silnego finansowania to sygnał, iż Komisja rozumie wagę promocji europejskiej żywności w czasach rosnących wyzwań – podkreśla Jerzy Wierzbicki.

Multiprogramy wracają do gry – ale potrzebne uproszczenia

Istotną zmianą jest zwiększenie budżetu na działania roczne – z 92 do 100 mln euro – oraz podwojenie środków na tzw. multiprogramy: z 40 aż do 60 mln euro. To instrument umożliwiający realizację wspólnych kampanii kilku państw lub sektorów jednocześnie. Dotąd cieszył się średnim zainteresowaniem ze względu na procedury zniechęcające mniejsze organizacje.

Wierzbicki zwraca uwagę, iż bez uproszczeń wzrost budżetu nie przełoży się na większą liczbę projektów.

– Wiele organizacji zniechęcają skomplikowane zasady, bariery językowe i biurokracja. Chcemy przedstawić Komisji propozycje reform, które zwiększą dostępność multiprogramów i umożliwią pełne wykorzystanie środków – zapowiada.

Grupa „Promocja” Copa-Cogeca zamierza więc opracować szczegółowe rekomendacje modernizacyjne już na początku 2026 roku.

Nowość: „Buy European Food Campaign”

Największą niespodzianką w przyszłorocznym programie ma być uruchomienie paneuropejskiej kampanii Buy European Food Campaign. Jej finansowanie – 35 mln euro – będzie pochodzić bezpośrednio z budżetu Komisji, a działania będą realizowane na rynku wewnętrznym UE.

To odpowiedź na obawy dotyczące rosnącej liberalizacji handlu i pojawiania się na europejskim rynku produktów o niższych standardach – często tańszych, ale niekoniecznie spełniających unijne normy jakości czy dobrostanu zwierząt.

– Komisja chce mocniej inwestować w promocję europejskiej żywności w samej Unii, wspierać rolników i stabilizować rynek w obliczu narastającej konkurencji – ocenia Wierzbicki.

Co dalej?

Następne miesiące przyniosą doprecyzowanie zasad konkursów, kryteriów oceny wniosków oraz zmian proceduralnych zgłaszanych przez branżę. Celem jest nie tylko większy budżet, ale przede wszystkim większa dostępność i skuteczność programów promocyjnych.

Rząd podniesie stawki na utylizację padłych zwierząt

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych zapowiada aktywny udział w konsultacjach i monitoring działań Komisji.

Bruksela wysyła jasny komunikat: promocja europejskiej żywności ma stać się realnym narzędziem wsparcia dla producentów – zarówno na rynku UE, jak i w globalnym łańcuchu handlu. jeżeli uproszczenia wejdą w życie, rolnicy i przetwórcy mogą zyskać nie tylko większy budżet, ale i łatwiejszy dostęp do narzędzi pozwalających promować europejskie standardy na świecie.

Idź do oryginalnego materiału