Express checkout w e-commerce. To prawdziwy gamechanger na rynku

1 rok temu
Zdjęcie: e-commerce


Pośpiech, zakupy przez telefon, większa impulsywność – tak coraz częściej konsumenci kupują w sieci. – Sklepy internetowe muszą ewoluować i przystosować się do tych zmian. Stąd też wynika potrzeba maksymalnego skrócenia ścieżki zakupowej – choćby do kilku kliknięć – mówi Wojciech Łaszkiewicz, Head of Product w IAI S.A.

Zakupy przez internet zaczęły odnotowywać znaczące wzrosty w 2020 roku. Dwa lata później w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce” pojawiła się informacja, iż 2022 rok był pierwszym w historii polskiego e-handlu, w którym telefony są najpopularniejszym urządzeniem do robienia zakupów w sieci. W podobnym czasie w raporcie „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022″ pojawiła się informacja, iż najwięcej Polaków robi zakupy dzięki telefonów komórkowych (46 proc. badanych).

– Urządzenia, przez które konsumenci korzystają z usług sklepów internetowych, generują transformację w samym podejściu do procesu zakupów. telefonów używają zwykle w wolnej chwili, między innymi czynnościami. Dodatkowo user experience na telefonach czy tabletach diametralnie różni się od tego znanego z desktopów. Użytkownicy urządzeń mobilnych chcą w prosty sposób nie tylko korzystać z e-sklepów, ale też gwałtownie i łatwo finalizować zakupy – mówi Wojciech Łaszkiewicz.

Krótka ścieżka – wzrost konwersji

Zmieniające się trendy sprawiają, iż coraz więcej sklepów internetowych szuka sposobów na skrócenie ścieżki zakupowej.

– Maksymalne skrócenie ścieżki zakupowej, choćby do zakupów dzięki kilku kliknięć, zdecydowanie zwiększa konwersję. Mowa tu o funkcjonalności znanej jako express checkout. Z naszych analiz przeprowadzonych z właścicielami sklepów, iż wykorzystanie takiego rozwiązania może w krótkim czasie podnieść konwersję w sklepach choćby o kilkanaście procent – podkreśla Wojciech Łaszkiewicz.

W polskich e-sklepach express checkout nie pozostało bardzo popularne. Powodem jest m.in. fakt, iż narzędzie to jest dość trudne do wprowadzenia od strony technologicznej. Funkcjonalność tę z powodzeniem stosują zagraniczne platformy sklepowe. Coraz popularniejsze w Polsce są pokrewne tzw. one click od dostawców zewnętrznych czyli np. Apple Pay, Google Pay, czy też PayPal Express Checkout.

Kilka kliknięć

Jak wygląda ścieżka zakupowa, która pomaga zwiększać konwersję? To ta, dzięki której konsument może robić zakupy bezpośrednio z jak najszybszą formą logowania i opłaty za zakupy.

– Badania pokazują, iż choćby kilkadziesiąt procent transakcji nie dochodzi do skutku, dlatego, iż konsumenci nie pamiętają haseł bądź mają problemy z ich wprowadzaniem, ustaleniem albo odzyskaniem. Warto więc pomyśleć o wdrożeniu w sklepie logowania dzięki SMS’a bądź maila, na który przychodzi kod PIN. Nowością w polskim e-commerce jest możliwość logowania dzięki biometrii czyli poprzez rozpoznanie twarzy użytkownika lub zeskanowaniu odcisku palca, które są niezwykle popularne na urządzeniach marki Apple oraz z systemem operacyjnym Android. To rozwiązanie znane z aplikacji bankowych, które jest bardzo proste, szybkie i bezpieczne – wyjaśnia Wojciech Łaszkiewicz.

Jak wynika z badań IdoSell, najbardziej efektywnej sprzedażowo polskiej platformy sklepowej, różnica w czasie realizacji zamówienia między standardową ścieżką zakupową, a skróconym checkoutem wynosi prawie 30 sekund.

– Skrócenie ścieżki jest tym bardziej istotne, iż zakupy w sklepach internetowych są coraz bardziej impulsywne. Z kolei czas, w którym konsumenci są w stanie skupić uwagę na przeglądaniu stron jest coraz krótszy. Tu często przewagę mają serwisy sprzedażowe typu marketpalce, które już od dłuższego czasu oferują skrócony proces zakupowy u wielu merchantów. Od niedawna tego typu rozwiązania można znaleźć również w IdoSell – tłumaczy Wojciech Łaszkiewicz.

Idź do oryginalnego materiału