Fendt świętuje 30 lat Vario: przekładni, która zmieniła sposób jazdy traktorem

5 godzin temu

Trzydzieści lat temu rolnicy wpatrzeni w pierwszego Fendta Favorita 926 na Agritechnice w 1995 roku mieli jedną myśl: „Ale jak to – bez zmiany biegów?!”. Dziś trudno już spotkać rolnika, który nie wie, czym jest Vario, a wielu z nas po prostu nie wyobraża sobie jazdy inaczej.

Fendt właśnie świętuje 30-lecie swojej bezstopniowej przekładni – systemu, który wywrócił rynek do góry nogami i na dobre wkleił się w definicję „premium ciągnika”.

Zaczęło się od szaleńca (w dobrym znaczeniu)

Autorem całej tej rewolucji był inżynier Hans Marshall. Gość, który zaczął pracę nad prototypem Vario… w 1981 roku. Jego pierwsze dziecko nosiło nazwę „Tristat” i zanim ktokolwiek odważył się wpuścić to na rynek, maszyna przeszła lata testów i modyfikacji.

Marshall nie odpuszczał – i dobrze, bo w końcu w 1995 roku świat zobaczył Favorita 926 Vario. Pierwszy seryjnie produkowany ciągnik z przekładnią bezstopniową.

„Jedziesz, czy przez cały czas zmieniasz biegi?”

To hasło reklamowe Fendta w tamtych latach. Genialnie proste – i trafione celniej niż niejedna kampania polityczna. Rolnicy zaczęli pytać: „to naprawdę nic nie przełączam?”. A potem już tylko tankowali mniej i jeździli płynniej.

Potwierdziło to także DLG – czteromiesięczne testy pokazały, iż Vario jest nie tylko wygodne, ale i realnie oszczędza paliwo. Dobrze wypadało także pod względem niezawodności i kontroli trakcji.

Vario stało się synonimem maszy Fendta, fot. Adam Ładowski

Rewolucja także w… fabryce

Wprowadzenie Vario było dla Fendta większą rewolucją wewnętrzną niż się wydaje. Firma musiała przebudować serwis, stworzyć nowe szkolenia, nowe narzędzia, a choćby całe centra kompetencyjne. To nie była kosmetyka – to był restart od fundamentów.

Efekt? Od 2009 roku każdy ciągnik Fendt ma przekładnię Vario. A od 2025 – dzięki nowej generacji VarioDrive – także pełną automatyzację rozdziału momentu między osiami (debiut w serii Fendt 500 Vario).

Variacje przekładni – od sadu po 673 konie

Dziś Vario znajdziemy wszędzie: od kompaktowego 200 V Vario do potężnego 1167 Vario MT – 673 KM gąsienica bez stopni i bez stresu. Na Agritechnice 2025 Fendt pokaże nowe odsłony serii 300, 500, 700 Gen7.1, 800 i 1000 Vario.

A na stoisku Fendt Classic Club… czeka na zwiedzających prawdziwa perełka – oryginalny Favorit 926. Ten pierwszy. Ten, od którego wszystko się zaczęło.

30 lat później – co zostało, a czego nie ma?

  • zmęczenie sprzęgłem – nie
  • płynność jazdy – tak
  • oszczędność paliwa – tak
  • technologia, która stała się standardem w branży – zdecydowanie tak

Vario nie było tylko „kolejną przekładnią”. To był moment, w którym ciągnik przestał przypominać ciężarówkę, a zaczął działać jak maszyna XXI wieku. I wygląda na to, iż Fendt właśnie szykuje wersję 4.0 tej historii.

Idź do oryginalnego materiału