W pierwszych dziewięciu miesiącach bieżącego roku fiskalnego włoska marka obuwnicza Geox odnotowała spadek przychodów o 9,7 proc., do 525,5 mln euro. Przy stałych kursach wymiany spadek wyniósł 9 proc..
Przychody osiągnięte ze sprzedaży w sklepach multibrandowych (stanowiące 52,3 proc. całości) wyniosły 274,6 mln euro, co oznacza spadek o 15,4 proc. przy obecnych kursach wymiany i 14,5 proc. przy stałych kursach wymiany. Przychody ze sklepów franczyzowych (7,3 proc. całości) wyniosły 38,1 mln euro, co oznacza spadek o 21,7 proc..
Geox rośnie online
Przychody wygenerowane za pośrednictwem bezpośrednio zarządzanych sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych, stanowiące łącznie około 40,5 proc. całości, wyniosły 212,8 mln euro, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2023 roku.
Wzrost ten wynikał głównie z wyników sprzedaży online Geox. Sprzedaż w sklepach stacjonarnych spadła o 4,2 proc., podczas gdy przychody generowane przez kanały cyfrowe bezpośrednio kontrolowane przez Geox (jego własny sklep internetowy i strony Geox na zewnętrznych platformach sprzedażowych) wzrosły o 30,2 proc..
Geox wdrożył plan modernizacji swoich sklepów monobrandowych w celu wzmocnienia strategii sprzedaży wielokanałowej. Przykładem może być odnowiony i powiększony sklep Geox w centrum handlowym Cap 3000 w pobliżu Nicei we Francji zajmuje teraz ponad 144 metry kwadratowe, z dodatkowymi 110 metrami kwadratowymi powierzchni pomocniczej. W sklepie, w pobliżu kasy, utworzono sekcję poświęconą dostawom i zwrotom zamówień online.
– Podejście wielokanałowe jest kluczowym elementem rozległego programu inwestycyjnego wdrożonego przez Geox w celu modernizacji sklepów i dopasowania ich do potrzeb i oczekiwań współczesnych konsumentów — poinformowała spółka w komunikacie prasowym.
Spadki sprzedaży na głównych rynkach
W ujęciu geograficznym przychody wygenerowane we Włoszech, które stanowiły 27,3 proc. całości, spadły o 9,6 proc. do 143,7 mln euro. Przychody w pozostałej części Europy spadły o 3,3 proc. do 238,8 mln euro. Przychody spadły również w Ameryce Północnej, gdzie spadły o 9,4 proc. do 19,3 mln euro, a w agregacji „inne kraje”, gdzie straciły 20,2 proc.. Największe straty przychodów odnotowano ponownie w Rosji, Azji Południowo-Wschodniej i na Bliskim Wschodzie.
Jeśli chodzi o kategorię produktów, obuwie, które stanowiło 90,7 proc. skonsolidowanych przychodów, straciło 9,4 proc. (i 8,8 proc. przy stałych kursach wymiany), spadając do 476,7 mln euro, podczas gdy odzież, która stanowiła 9,3 proc. całości, straciła 12,3 proc., spadając do 48,8 mln euro.
Po usprawnieniu swojej sieci detalicznej Geox rozpoczął również proces zamykania swoich bezpośrednich operacji w Chinach i USA.